Masinile hibrid au priza la romani

Echipate cu doua motoare, unul electric si unul pe benzina, masinile hibrid sunt o solutie de compromis la problema poluarii cu dioxid de carbon.

Exista mai multe tipuri de hibride, principalele fiind: carburant/hidrogen si carburant/electricitate.

Pe piata romaneasca sunt disponibile trei modele din categoria a doua: Toyota Prius, Honda Civic Hybrid si Lexus RX 400h.

Masina hibrid nu se baga in priza. Bateriile se incarca de cele mai multe ori cand se franeaza, iar in mers procesul este posibil numai la viteze sub 80 km/h.

Daca la o masina electrica exista pericolul ca sistemul electric sa se defecteze sau sursa de energie sa se epuizeze in timpul mersului, la un hibrid aceasta situatie este „acoperita” de motorul traditional. Printre pasionatii de masini, hibridele sunt considerate „urate”. Producatorii incearca sa raspunda insa tuturor criticilor.

Persoanele care conduc autoturisme hibrid economisesc combustibil si protejeaza mediul

Un plin care tine mai mult si mai putine noxe! Asta ofera un autoturism hibrid, un „monstru” cu motor pe benzina si cu motor electric!

Masinile hibrid sunt o solutie de compromis la problema poluarii cu dioxid de carbon. In Romania se comercializeaza trei tipuri de astfel de autoturisme.

Se aude turatia motorului si dintr-odata liniste. Esti la stop. Intr-o masina hibrid, ti se intampla destul de des sa nu mai auzi motorul pentru ca intra in functiune cel electric – zero benzina deci, zero noxe. Atentie insa, daca demarezi in tromba, motorul traditional este cel care preia conducerea.

Chiar daca are motor electric, o masina hibrid nu se baga in priza! Bateriile se incarca de cele mai multe ori cand se franeaza, iar in mers procesul este posibil numai la viteze sub 80 km/h.

Consiliul European a propus o lege care ii obliga pe constructorii de masini sa limiteze consumul mediu de emisii de dioxid de carbon al flotei auto pana la nivelul de 130 g/km pana in anul 2012. O masina hibrid este, in general, sub acest prag.

In prezent, cantitatea medie se plaseaza la circa 163 de grame de CO2 pe kilometru, iar cel mai mic nivel al emisiilor de dioxid de carbon inregistrat de un autoturism este cel de 88 g/ km, al modelului Smart Fortwo, in doua locuri, cu motor diesel CDI de 0,8 litri.

Mai urate si mai scumpe?

Printre pasionatii de masini, hibridele sunt considerate „urate”, dar producatorii incearca sa raspunda tuturor criticilor, care tin fie de design, fie de fiabilitate. In general, aceste masini sunt si mai scumpe, dar investitia se recupereaza pe parcurs prin economia de combustibili traditionali.

In plus, daca la o masina electrica exista pericolul ca sistemul electric sa se defecteze sau sursa de energie sa se epuizeze in timpul mersului, la un hibrid aceasta situatie este „acoperita” de motorul traditional.

Exista mai multe tipuri de hibride, principalele fiind: carburant/hidrogen si carburant/electricitate. Pe piata romaneasca sunt disponibile trei modele din categoria a doua: Toyota Prius, Honda Civic Hybrid si Lexus RX 400h.

130 grame CO2/km

– este limita emisiilor de dioxid de carbon impusa de Consiliul European pana in 2012

Honda Civic Hybrid, asistata continuu electric

Modelul Civic Hybrid are un motor pe benzina i-VTEC de 1,3 litri, conectat la un electromotor si la o cutie de viteze cu variabilitate continua ce permite motorului sa functioneze intre limitele maxime de eficienta.
In timpul stationarii, motorul pe benzina este inchis, iar consumul zero. La plecare, motorul traditional functioneaza la capacitate redusa, fiind asistat de cel electric.

La viteze mici, masina se misca doar cu motorul electric. Acelasi lucru se intampla si la decelerari, moment in care bateria se incarca. Acceleratiile puternice implica folosirea motorului pe benzina la capacitate maxima, fiind totusi asistat electric in continuare, iar la viteze ridicate, unde acceleratia este constanta, motorul va lucra la capacitate redusa, economisind combustibil.

Schimbare de mentalitate

In primele sase luni ale acestui an au fost vandute in Romania noua unitati de Honda Civic Hybrid. Cu toate acestea, acelasi model de Civic, dar nonhibrid, este mai bine vandut, potrivit reprezentantului Honda Trading, Alina Teodorescu. Insa o schimbare s-a petrecut totusi in randul cumparatorilor de autoturisme. „Daca anul trecut majoritatea clientilor intrebau doar de consumul masinii, acum sunt interesati si de emisiile modelului”, a mai adaugat Teodorescu.

Fisa tehnica

A intrat pe piata romaneasca in august 2007
Pret: 23.062 euro (TVA inclus)
Emisii de CO2: 109 g/km
Accelerare 0-100 km/h in 12,1 secunde, la un consum combinat de 4,6 l /100km
Dezvolta 116 CP

Un hibrid cu biocombustibil

Saab BioPower combina tehnologia hibrida de motorizare cu folosirea unui combustibil ecologic, bioetanol E85, rezultand astfel un autoturism „mai verde” decat cele care sunt doar hibrid.

Acest biocombustibil permite soferilor sa reduca emisiile de dioxid de carbon cu pana la 80% .

El reprezinta un amestec de 85% bioetanol si 15% benzina, avand calitatea de a recicla dioxidul de carbon din atmosfera.

Saab este primul producator din lume care a realizat o motorizare turbo pe etanol.

Modelul are un consum mixt de 9l/100km, emisiile specifice oficiale medii de CO2 fosil fiind de 214 g/km.

Soferii pot folosi benzina, in cazul in care E85 nu este disponibil.

Toyota Prius, cea mai bine vanduta

Aceasta functioneaza pe baza unui propulsor electric si este cel mai vandut model de masina hibrid in Romania. Cand Toyota a lansat a doua generatie de Prius in 2003, a tinut cont de criticile aduse primului model si a facut-o mai mare si mai rapida. A treia generatie, care va aparea in 2009, promite sa aduca imbunatatiri atat in ceea ce priveste performantele, cat si designul.

Masina se porneste de la butonul Power, motorul pe benzina luand-o inaintea celui electric daca bateria este descarcata. Dar la viteze mici si pe distante scurte, de cativa kilometri, Prius se misca folosindu-se doar de cel electric, care dezvolta pana la 68 de cai putere (CP).

„Benzina” intervine la viteze mai mari sau cand bateria se descarca. Motorul traditional ajunge la 78 CP, dar puterile celor doua agregate nu pot fi adunate liniar, astfel incat valoarea combinata este de 112 CP.Bateria se incarca la franare, dar si cand masina ruleaza (fara sa apesi pedala de acceleratie).

„Masinute” verzi arata cum se incarca bateria

O diagrama iti prezinta in detaliu tot ce functioneaza, inclusiv cata energie (in wati) recuperezi daca ai grija sa fii economic (prin afisarea unor masinute „verzi”).

Emisiile modelului hibrid Prius sunt de 104 g/km, comparabile cu ale unui model diesel de clasa mica. Cele ale unui model de clasa D cu motor pe benzina se situeaza in jurul a 170 g/km.

In Romania, in 2007 s-au comercializat 37 de unitati Prius, iar targetul pentru 2008 este de 67 de unitati, potrivit Ioanei Marinescu, PR la Toyota.

In plus, potrivit acesteia, cumparatorii de Prius beneficiaza de o reducere de 2.000 de euro in limita stocului disponibil.

Fisa tehnica

A intrat pe piata romaneasca in septembrie 2006
Pret: 25.500 euro (TVA inclus)
Emisii de CO2: 104 g/km
Accelerare 0-100 km/h in 10,9 secunde, la un consum combinat de 4.3 l /100km
Dezvolta 112 CP

In anii urmatori, Ferrari va produce modele hibrid in serie

Un Ferrari hibrid

Ferrari va avea, pana in 2015, modele hibrid in gama. „Lucram la dezvoltarea unui model Ferrari care utilizeaza surse de energie alternativa, acesta urmand sa se bazeze pe tehnologiile pe care le folosim in acest moment in Formula 1. Scopul nostru este de a reduce emisiile poluante cu 40% pana in 2012”, a declarat Luca di Montezemolo, seful Ferrari, intr-un interviu acordat publicatiei germane „Welt am Sonntag”.

Principala tehnologie la care se refera acesta este KERS (Kinetic Energy Recycling System), pachetul prin care energia eliberata la franare este stocata intr-o baterie si apoi reutilizata la imbunatatirea performantelor masinii. „Un Ferrari hibrid va ramane fundamental un Ferrari, nu va strica cu absolut nimic spiritul marcii”, a mai adaugat Montezemolo.

Unul dintre primii pasi pe care ii va face Ferrari in sensul reducerii emisiilor poluante va fi introducerea unor motoare V6 turbo in locul clasicelor V8-uri utilizate in general.

LEXUS RX 400h, un SUV economic

Este o masina care se adreseaza segmentului premium de clienti. Acest SUV functioneaza cu un motor V6 de 3,3 litri si cu unul electric, dezvoltand pana la 268 CP.

Este practic acelasi tip de motor cu care este echipat modelul RX 330, doar ca este „tunat” si cu unul electric.
Gama Lexus hibrid numara trei modele cu astfel de tehnologie: Lexus GS 450h, Lexus LS 600h si Lexus RX 400h.

In Romania s-au comercializat anul trecut 52 de unitati Lexus hibrid, targetul pentru 2008 fiind de 80 de unitati, potrivit informatiilor primite de la reprezentanta Lexus Bucuresti. Un model hibrid Lexus are performante comparabile cu ale unui SUV cu sistem de propulsie traditional. Are, in schimb, un consum mai mic de carburant si emisii scazute de noxe pentru un SUV.

Fisa tehnica

A intrat pe piata romaneasca in octombrie 2006
Pret: intre 55.639 si 66.332 euro (TVA inclus)
Emisii de CO2: 192 g/km
Accelerare 0-100 km/h in 7,6 secunde, la un consum combinat de 8.1 l /100km
Dezvolta 268 CP

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *