O problema artificiala blocheaza recoltarea masei lemnoase pe 2.000.000 ha

Primele semnale au aparut la sfirsitul anului trecut : pe suprafetele uriase-190 000 ha din jurul Sibiului incluse in situ-ri Natura 2000, practic intreaga zona a ” Marginimii Sbiului „-APM-ul local a notificat ocoalele silvice private ca nu se pot executa taieri decit in limita a 1mc/an/ha pina la elaborarea palnurilor de management a acestor arii protejate.
Ulterior au aparut semnale si din alte zone- Brasov, Covasna, Arges- care indicau pozitii intransigente ale APM-urilor locale privind neautorizarea de mediu a borderourilor de recoltare a masei lemnoase pina la alaborarea evaluarilor de impact de mediu asupra ariilor incluse in situri-le Natura 2000.
Problematica legata de Programul Natura 2000 a erupt violent pe agenda publica riscind sa degenereze intr-un razboi generalizat intre proprietarii de paduri si Ministerul Mediului.
De unde au aparut toate aceste probleme ?
Programul Natura 2000 este numele generic al ambitiosului program european privind protectia speciilor si habitatelor periclitate. Implementarea programului ar fi presupus o inventariere pe baze stiintifice a tuturor speciilor si habitatelor periclitate la nivel national, harti biogeografice ale acestor habitate , declararea ca zone protejate a acestora, stabilirea masurilor de protectie specifice fiecarei zone si implementarea unei scheme de ajutor financiar compensatorii pentru proprietarii de terenuri agricole si forestoere. Obligatiile asumate de Romania prin aderarea la UE pe aceasta linie (de mentionat aici eforturile WWF care inca din anii 2003-2004 a incercat sa sensibilizeze atit autoritatile de mediu cit si administratiile silvice asupra obligatiilor ce vor decurge din implementarea acestui program in Romania) erau clare. Cu toate acestea, in binecunoscutul stil romanesc, problema a fost ignorata pina cind Romania a fost amenintata de catre UE cu intrarea in procedura de penalizare daca nu declara si transmite situ-rile incluse in sistemul de arii protejate natura 2000.
Cum a evoluat situatia pina astazi :
– situ-rile incluse in reteaua ecologica „Natura 2000” au fost aprobate si a fost alcatuita o fisa a fiecarui sit.
– la nivel national aceste situ-ri reprezinta 17,85 % din teritoriul Romaniei cu peste 2 000 000 ha fond forestier, adica 30% din fondul forestier national.
– practic aceste situ-ri acopera cea mai mare parte a zonei montane, fara a fi identificate in interiorul fiecarui sit hartile biogeografice cu speciile sau habitatele protejate.
– masurile de portectie in cadrul fiecarui sit nu au fost definite, iar pentru a exista un regim de protectie, aceste sit-uri au fost asimilate ariilor protejate(celebrul ordin 1964-2007 al Ministerului Mediului).De aici si complicatiile : ariile protejate au o legislatie specifica complexa care prevede studii de impact pentru toate activitatile economice, planuri de management ale ariei protejate, administratie proprie, etc.
– compensatiile financiare pentru proprietarii de paduri si de terenuri forestiere au fost prevazute abia din 2010, in lipsa unor restrictii de protectie definite si cuantificabile .
– elaborarea planurilor de management al situ-rilor Natura 2000 este un proces de lunga durata- minim 3-5 ani de zile-perioada in care nu se pot bloca exploatarile de masa lemnoasa.
Aciunile Ministerul Mediului denota o totala lipsa de intelegere fata de specificul activitatilor silvice si o lipsa totala de respect fata de proprietate. Relatia autoritatilor de mediu cu sectorul silvic era deja grav afectata de precedentele masuri privind taxa de mediu (taxa disproportionata de 3 % asupra produselor din lemn) si autorizarea fiecarui parchet. Natura 2000, un proiect european ambitios si folositor, ar putea degenera intr-un razboi cu proprietarii de paduri daca nu se gaseste rapid o cale de mijloc.
Propunerile silvicilor – aparute in cadrul intilnirilor organizate de administratorii de paduri , WWF,MADR, diverse intilniri bilaterale- sunt simple :
– pina la elaborarea planurilor de management ale acestor situ-ri, amenajamentele silvice ramin in vigoare si sunt recunoscute de Ministerul Mediului, fara a mai fi necesare alte autorizatii pentru recoltarea masei lemnoase. Practic noul Cod Silvic prevede ca amenajamentele silvice sunt parte integranta a planurilor de management ale ariilor protejate.
– dupa definirea restrictiilor de gospodarire in sit-urile Natura 2000, in termen de un an de zile acestea vor fi preluate in planurile de amenajare a padurilor.
– Ministerul Mediului sa fie parte a procesului participativ de aprobare a planurilor de amenajare a padurilor(Conferinta a II-a), astfel incit sa nu mai fie nevoie de de autorizatii de mediu pentru recoltarea masei lemnoase.
Lipsa deschiderii catre dialog din partea Ministerului Mediului ar putea conduce la amplificarea conflictului, actiuni in instanta petru anularea ordinului 1964/2007, un razboi care odata pornit nu va mai putea fi oprit. Ministerul Mediului risca sa compromita pentru o perioada lunga de timp increderea proprietarilor de padure in programele de mediu.

Sursa:Forestry

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *