Noi reguli privind inspectia si certificarea produselor ecologice

Noi reguli privind inspectia si certificarea produselor ecologice
Noi reguli privind inspectia si certificarea produselor ecologice

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a publicat pe site-ul propriu un Proiect de Ordin pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspectie si certificare in sectorul agricol ecologic.

Potrivit proiectului, in sectorul agriculturii ecologice este necesar un sistem de inspectie si control bazat pe activitatea unei Entitati Mandatate (EM). „In sensul prezentului ordin, Entitatea Mandatata este organismul de inspectie si certificare. Operatorii care produc, proceseaza, depoziteaza, comercializeaza si/sau importa dintr-o tara terta produse agroalimentare certificate si/sau in conversie, conform prevederilor art. 27 din R(CE) nr. 834/2007, inainte de a le introduce pe piata trebuie sa isi supuna activitatea unitatii/fermei de productie sistemului de inspectie si certificare, cu exceptia comerciantilor cu amanuntul care vand produse ecologice ambalate si etichetate direct consumatorului sau utilizatorului final, cu conditia de a-si declara activitatea la EM/DAJ” , se arata in Proiectul de act normativ.

Potrivit sursei, organismele candidate pentru aprobare ca EM in agricultura ecologica trebuie sa indeplineasca criteriile prevazute la art. 27 din R(CE) nr. 834/2007 si din legislatia nationala in vigoare. De asemenea, persoana responsabila de ansamblul activitatilor de inspectie si certificare trebuie sa indeplineasca cumulativ mai multe conditii descrise in Proiect.
Cei interesati sa devina EM trebuie sa depuna, pana la data 1 noiembrie a fiecarui an, la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale – structura cu atributii in elaborarea politicilor in domeniul agriculturii ecologice insotita de o serie de documente (vezi Proiectul publicat pe site-ul MADR, n.r.).

Obligatiile operatorilor din sistemul de agricultura ecologica
Prezentul Proiect prevede si obligatiile operatorilor din sistemul de agricultura ecologica. Potrivit sursei, acestia trebuie:

1. sa respecte toate normele de productie ecologica, prevazute de Regulamentul (CE) 834/2007 si Regulamentul (CE) 889/2008;
2. sa-si inregistreze, in fiecare an, activitatea in sectorul de agricultura ecologica la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, conform prevederilor art. 28, alin. (1), din Regulamentul (CE) 834/2007.
3. sa-si supuna exploatatia sistemului de control, conform prevederilor art. 28, alin. (1) b din Regulamentul (CE) 834/2007.
4. operatorii care sunt furnizori de seminte si/sau cartofi de samanta obtinute prin metoda de productie ecologica au obligatia sa-si inregistreze activitatea, conform prevederilor Art. 45 (b) din Regulamentul (CE) 889/2008.
5. operatorilor care sunt inregistrati in sistemul de agricultura ecologica cu fisa de producator/productie vegetala, le este interzisa, pentru culturile anuale, cultivarea in paralel a aceleiasi specii, in sistemul conventional si in sistemul ecologic.
6. fac exceptie de la aplicarea prevederilor alin. (5) operatorii care au semnat un angajament cu APIA, in vederea accesarii masurii 214 „Plati de agromediu”, pachetul 5 „Agricultura ecologica”, pana la expirarea angajamentului sau cei care detin loturi demonstrative;
7. operatorii inscrisi in sistemul de agricultura ecologica care desfasoara activitate de comercializare sunt obligati sa accepte prelevarea de probe in vederea efectuarii de analize pentru toate loturile de produse ecologice (reprezentand productie primara), pentru care se elibereaza certificate de tranzactie;
8. de la prevederile alin. 7) fac exceptie operatorii care comercializeaza cantitati de produse sub 50 tone/specie.
9. operatorii care comercializeaza in magazine, atat produse ecologice, cat si conventionale sunt obligati sa delimiteze in spatiu cele doua categorii de produse, astfel incat consumatorul sa nu fie indus in eroare.
10. operatorul informeaza EM cu privire la data incheierii recoltarii pentru fiecare specie in parte, in vederea prelevarii de probe pentru efectuare de analize, de catre inspectorul EM. Prelevarea de probe va avea loc in prezenta consilierului cu atributii de inspectii tehnice din cadrul DAJ.
11. incepand cu data retragerii/suspendarii din sistemul de agricultura ecologica, operatorii nu mai pot uitiliza documentele justificative emise de EM, respectiv certificat de conformitate/master, certificat/certificat de confirmare a conversiei, precum si alte documente justificative care insotesc orice tranzactie comerciala, acestea fiind nule.
12. sa notifice noua EM in legatura cu existenta si valabilitatea documentului justificativ emis de vechiul organism de inspectie si certificare, in situatia in care acestuia din urma i-a fost retrasa aprobarea. La data emiterii documentului justificativ de catre noul organism de inspectie si cetificare, cel emis de catre vechiul organism de inspectie si certificare devine nul. Documentul justificativ emis de EM caruia i-a fost retrasa aprobarea ramane valabil pana la eliberarea celui emis de noua EM.
13. operatorii care comercializeaza cantitati mai mici de 500 kg/produs prevazuti la art. 6, alin. (1 lit. n) transmit EM, pana la data de 5 ale fiecarei luni, centralizatorul tranzactiilor efectuate in luna anterioara.
14. un operator nu poate avea contract de prestari servicii privind inspectia si certificarea decat cu o singura EM.

Proiectul este supus consultarii pe pagina de internet a Ministerului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *