Noxele maresc noua taxa auto

TAXA – Doar 3 instalatii pentru stabilirea normei de poluareTAXA – Doar 3 instalatii pentru stabilirea normei de poluare
Autoritatile au scazut taxa de poluare auto pentru masinile mai vechi, insa obliga oamenii sa faca testul de rulare pentru a stabili cantitatea de CO2 emisa de masina pe care vor sa o inmatriculeze. Testul costa in jur de 600 de euro.

Testul de rulare pentru a masura gradul de poluare al masinii ce se efectueaza la Registrul Auto Roman costa 2.100 de lei (567 de euro) pentru masinile pe benzina si 2.300 de lei (621 de euro) pentru cele diesel, ne-a explicat Lorena Stroe, directorul biroului de presa al Registrului Auto Roman (RAR). Mai mult, acestea sunt preturile actuale, insa pe viitor acestea se pot majora. De la 1 iulie 2008, pentru inmatricularea masinilor proprietarul trebuie sa plateasca o taxa de poluare auto. Aceasta taxa se stabileste in functie de norma de poluare, de coeficientul de depreciere a masinii, de capacitatea cilindrica si, nu in ultimul rand, de emisiile de noxe si de CO2. Proprietarul masinii are de ales intre a merge la RAR sa faca testul sau sa mearga la importator sa vada ce cantitate de CO2 emite masina din dotare, insa acesta nu poate trece respectivele date in cartea tehnica a masinii.

PROBLEMA. In prezent, la nivel national sunt trei aparate de masurat gradul de poluare. „Sunt trei aparate in Romania care pot stabili norma de poluare si cantitatile de noxe emise de o masina. Unul este la reprezentanta RAR din Voluntari, unul este la uzina de la Dacia si altul la Ford. Pe viitor, cred ca din 2009, vom achizitiona un aparat performant, foarte scump, care se ridica la standardele europene, cu care vom putea masura gradul de poluare si pentru masinile Euro5”, ne-a explicat Lorena Stroe. Mai mult, ritmul de lucru cu aceste aparate este unul cam lent deoarece un aparat are capacitatea de a rezolva trei masini pe zi. „Testul de masurare a gradului de poluare este unul complicat. Acesta dureaza o zi sau doua, in functie de masina. De regula, vine omul, lasa masina la noi, si vine a doua zi si o ia. Speram ca din 2009, cu aparatul cel nou, capacitatea sa creasca la sase masini pe zi”, ne-a spus Lorena Stroe.

DILEMA. Cei care au realizat noua modalitate de calcul a taxei de poluare auto au spus ca stiu despre problemele existente la masinile Euro 3 deoarece o parte dintre acestea au trecute in cartea masinii cantitatile de noxe, respectiv CO2 emise, altele nu. Specialistii in domeniu spun cu totul altceva. „Din 1998 constructorii de masini trec in cartile tehnice ale masinilor cantitatile de noxe emise in atmosfera. Adica o masina care se incadreaza intr-o anumita norma de poluare, automat emite o cantitate de noxe stiuta. Aceste norme de poluare au fost realizate in urma unor studii bine documentate si analizate. Este o anomalie ceea ce au spus autoritatile cu privire la faptul ca unele masini au trecuta cantitatea de noxe emise in atmosfera si altele nu. De asemenea, o alta anomalie este cea cu privire la anul de fabricatie, care joaca un rol foarte important in stabilirea nivelului taxei de poluare. Anul de fabricatie nu are treaba cu norma de poluare. Fiecare marca de masina monteaza pe autovehicule un anumit tip de motor, care polueaza la fel si la cele fabricate in 2001 si la cele fabricate in 2007”, ne-a explicat Radian Tufa, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor, fostul director al Registrului Auto Roman. Acesta ne-a mai spus ca cei de la RAR pot rezolva problema pe loc, deoarece au datele furnizate de producatori.

Inmatriculari pe banda

Cele 60.000 de masini noi inmatriculate in Romania in primele doua luni ale anului au pozitionat tara noastra pe locul 12 in Europa, din punctul de vedere al inmatricularilor, dupa ce la finele lui 2007 piata locala s-a clasat pe pozitia a noua, cu 366.818 de unitati, potrivit Asociatiei Europene a Producatorilor de Automobile (ACEA). „Mai mult de jumatate din numarul total de autovehicule inregistrate anul trecut in Romania au fost second-hand, a declarat Maria Boghian, presedintele Asociatiei Nationale a Societatilor de Dezmembrari Auto. 60% dintre masini au vechimea intre 4 si 10 ani, 39% dintre autoturismele uzate au mai putin de 4 ani vechime, iar 1% dintre vehicule au peste 10 ani vechime.

Taxa de poluare auto
Autotitatile romane au modificat pentru a treia oara modalitatea de calcul a taxei auto astfel incat aceasta sa fie pe placul comisarilor europeni. In prezent, proiectul de ordonanta ce contine noua modalitate de calcul se afla in dezbatere publica. Noua lege va fi suspusa dezbaterii intr-o audiere publica, in care fiecare cetatean interesat are posibilitatea sa isi exprime punctul de vedere. Audierea va fi organizata de organizatia neguvernamentala Advocacy Academy joi, 10 aprilie, ora 11:00, in Sala Nicolae Iorga din Palatul Parlamentului.

Sursa: Jurnalul National

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *