Olandezii, favoriti in Cursa Soarelui

Raliul masinilor cu panouri solare a luat startul in Australia, iar bolidul Nuna 5, construit in Tarile de Jos, are mari sanse sa castige locul I.nuna

Masina studentilor olandezi este echipata cu 2.000 de celule ce capteaza energie de la soare si va rula cu o viteza maxima de 150 de kilometri la ora pe o distanta de 3.000 de kilometri.

Masina solara Nuna 5, construita de studentii de la Universitatea Tehnica din Delft, Olanda, este de la an la an mai performanta. Cu un design excentric, vehiculul ce seamana cu o nava spatiala participa in acest an pentru a cincea oara consecutiv la raliul World Solar Challenge, ce se desfasoara deja in Australia.

Echipa olandeza, Nuon Solar Team, formata din 15 studenti de la Universitatea din Delft, favorita cursei din aceasta toamna, a luat ieri startul, plecand din localitatea Darwin. Ca si in anii trecuti, Nuon Solar Team este sponsorizata de furnizorul de energie Nuon si indrumata de fostul astronaut Wubbo Ockels. Nuna 5 este mai performanta decat predecesoarele sale, mai usoara, iar panourile sale solare sunt mult mai eficiente.

Nuna 5, avariata in timpul unui test

In timpul unui drive-test, desfasurat pe 5 octombrie, Nuna 5 a fost serios avariata. Un cauciuc a explodat, in timp ce automobilul rula cu 110 kilometri pe ora, iar masina a iesit de pe sosea. Reparatiile au fost facute in cel mai scurt timp, iar acum bolidul se afla deja in marea competitie automobilistica care a inceput in Australia.

Secretul pentru a castiga acest raliu il constituie echilibrul intre esursele de energie existente si consumul optim al masinii de-a lungul traseului. Viteza masinii se schimba in functie de conditiile meteorologice, dar si de nivelul de incarcare a bateriilor. Panourile solare sunt dirijate in asa fel incat razele soarelui sa cada perpendicular pe ele, pentru a capta cat mai multa energie. Povestea raliului World Solar Change a inceput in 1982, cand australianul Hans Tholstrup a construit un vehicul echipat cu panouri solare.

In 1983, el a traversat Australia cu vehiculul sau experimental in 20 de zile, mergand de la Perth la Sydney, pe o distanta de 4.129 de kilometri, doar cu ajutorul energiei solare. Australianul s-a gandit atunci sa initieze o competitie internationala cu masini solare, ce sa ruleze cu cea mai mare viteza intre localitatile Darwin si Adelaide.

Studentii olandezi, castigatorii de acum doi ani

Raliul solar din Australia are loc din doi in doi ani. Primul start a fost dat la 1 noiembrie 1982, la cursa au participat 23 de echipe, dar numai sapte au ajuns la destinatie. Aceasta competitie automobilistica sustine cercetarea in domeniul masinilor solare si promovarea energiilor regenerabile. Ultima cursa a a avut loc in 2007 si a fost castigata de cei 11 studenti olandezi din Delft, cu automobilul solar Nuna 4. Ei au stabilit recordul, parcurgand 3.000 de kilometri in 33 de ore si 17 minute.

Bolid de curse, lung de cinci metri

Nuna 5, cea mai noua masina de curse propulsata de energia soarelui, a inceput sa fie construita de catre echipa olandeza Nuon Solar in septembrie 2008. Forma aerodinamica a acestui bolid solar a fost supusa testelor intr-un tunel aflat in Universitatea Tehnica din orasul Delft, Olanda, si a fost finalizata in februarie 2009.

Caroseria este realizata din fibre de carbon, iar masina masoara 4,82 metri lungime, are o latime de 1,76 metri si o greutate de 160 de kilograme. Panourile solare, formate din 2.000 de celule fotovoltaice, acopera sase metri patrati din suprafata masinii.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *