OneCAT, masina care merge cu aer

Tata Motors intentioneaza sa lanseze, la sfarsitul acestui an, un vehicul ecologic ce foloseste drept combustibil aerul comprimat. Masina va avea o autonomie de 200-300 km si va costa aproximativ 3.500 de euro.

O masina ieftina, cu zero emisii de carbon, care functioneaza pe baza aerului comprimat, va fi lansata chiar in acest an, in India. Proiectul, in special partea de tehnologie, este sustinut de conglomeratul indian Tata Motors, care a lansat deja la inceputul acestui an cea mai ieftina masina din lume, Tata Nano.

Rezultatul a 10 ani de cercetare si dezvoltare, prototipul OneCAT are un consum extrem de ieftin, iar aerul evacuat in urma decompresiei este mai curat decat aerul din atmosfera datorita unui filtru intern.

Conceptul revolu-tio-naru-lui automobil are patru variante, intre care cel mai popular va fi, dupa toate probabilitatile, prototipul OneCAT cu cinci locuri. Automobilul pe aer OneCAT are caroseria fabricata din fibra de sticla, cantareste 350 de kilograme si ar putea fi lansat pe piata la pretul de 3.500 de euro.

Masina este pusa in miscare de aerul comprimat, stocat intr-un rezervor de fibra de sticla. Rezervorul, instalat in sasiu, poate fi incarcat cu aer de la un compresor in doar trei minute, adica mult mai rapid decat o masina pe baterii. Dupa cateva minute de incarcare, la un pret total de 1 euro si jumatate, masina poate parcurge o distanta de 200 pana la 300 de kilometri, la o viteza maxima de 70 de kilometri pe ora.

Ca metoda alternativa de incarcare, compresorul instalat la bord reface singur presiunea din rezervor, insa in decurs de patru ore. Pentru obtinerea unei viteze sporite in afara orasului, aerul compresat la 300 de atmosfere care actioneaza pistoanele poate fi eficientizat prin arderea unui combustibil care incalzeste aerul, ii mareste volumul si creste presiunea din pistoane. Sursa de caldura poate fi orice tip de combustibil lichid.

Baia de ulei trebuie schimbata doar dupa 50.000 de kilometri parcursi, iar aerul evacuat poate fi folosit la unitatea de aer conditionat.

Pasiunea pentru masini si ecologie l-a impins pe inventatorul francez Guy Negre sa creeze una dintre cele mai promitatoare vehicule „verzi”

Prea frumos ca sa fie adevarat

Automobilul a fost creat si patentat de Moteur Developement International (MDI), un grup francez cu sediul in Luxemburg care a lucrat la proiectul „masinii pe aer” timp de 10 ani. „Motorul este eficient, cu consum scazut, scalabil si capabil si de alte aplicatii, precum generarea de curent electric”, a declarat saptamana trecuta un purtator de cuvant al companiei.

Parintele ideii este insa inventatorul francez Guy Negre, un impatimit al masinilor si un ecologist convins. Din punctul de vedere al designului, OneCAT aduce cu populara Smart a celor de la DaimlerChrysler. Dupa 10 ani de munca, Negre admite ca rezultatul pare „prea frumos ca sa fie adevarat”.

Tot el spune insa ca numerosi dezvoltatori din industria automobilelor, care au venit sa vizioneze proiectul, s-au intors si a doua oara ca sa-l cerceteze mai bine. MDI, companie care a dezvoltat multe alte tehnologii, de la vehicule electrice pana la motoare hibride si cele pe baza de hidrogen, spune ca acest prim model pe aer va fi lansat la scara larga incepand chiar din acest an.

Rivalitate inegala cu masinile standard

Inventatorul Guy Negre admite faptul ca masinile sale pe aer comprimat vor fi folosite pentru inceput doar in transportul urban si este de acord ca e foarte greu sa-i convingi pe soferii impatimiti sa renunte la bolizii Mercedes sau BMW. „Nu este inca o alternativa reala la masinile standard.

Este o masina urbana, care va fi promovata ca -a doua masina din garaj-, fiind destinata in special femeilor care vor sa circule cu vehicule mai mici pe distante scurte”, declara el. O alta problema este inexistenta punctelor de incarcare a rezervorului cu aer comprimat. Scepticii se intreaba, de altfel, daca marile companii petroliere vor fi dispuse sa-si echipeze statiile de benzina cu noua tehnologie care foloseste aer in loc de petrol.

Altii se intreaba in ce masura masina va trece testele de siguranta si cum va reusi sa atraga o clientela obisnuita cu imbunatatiri de lux adaugate la greutatea masinii. Negre sustine ca rezervorul masinii nu prezinta niciun pericol. Daca masina are un accident, rezervorul plin cu aer comprimat nu va exploda, ci se va desface in bucati, cu un zgomot puternic. „Cel mai mare risc este pentru urechi”, sustine el.

In loc sa polueze, purifica aerul din atmosfera

Masina nu are nevoie de combustie interna, deci este nepoluanta. In fapt, spune Negre, aerul care iese prin teava de evacuare este mai curat decat cel din atmosfera datorita faptului ca trece printr-un filtru intern. „Primii cumparatori vor fi oamenii carora le pasa de mediul inconjurator”, este de parere inventatorul francez. „Aceasta masina va fi una dintre cele mai mari inventii de reducere a emisiilor poluante.

Imaginati-va ca am putea elimina toate aceste emisii generate de calatorii si de transporturile de marfa”, mai spune Guy Negre. Tata Motors este singurul mare concern care detine licenta de fabricatie, aceasta fiind limitata la India. Pentru restul lumii, Negre spera sa convinga sute de investitori sa-si deschida propriile linii de productie, fabricand masina din materiale obtinute in proportie de 80% din resurse locale.

India are nevoie de OneCAT ca de aer

Analistii spun ca, datorita faptului ca proiectul este sustinut de o companie internationala atat de mare precum Tata Motors, ideea va fi mult mai usor de lansat pe piata. Compania indiana, care in prezent face ultimele perfectionari la motor, a dezvaluit ca ia in calcul folosirea acestei tehnologii la generarea de curent electric. Zone uriase ale Indiei au nevoie disperata de surse de electricitate.

Recent, oficialii in-dieni au anuntat ca Delhi si Moscova au finalizat planurile de cons-tructie a patru noi centrale nucleare in India. In aceasta tara, cererea de masini creste exponential, in special la categoria autovehiculelor mici, cu consum redus de energie si fara performante deosebite de viteza. Modelul ieftin Tata Nano, lansat abia de o luna si ju-matate, va fi un rival puternic al OneCAT, insa, din punctul de vedere al standardelor ecologice, acesta este foarte criticat.

MDI – Model de afaceri inovativ

MDI a creat un model unic de afaceri in industria automobilistica. In locul marilor linii de productie, cu capacitate de 150.000-200.000 de masini, MDI promoveaza fabricile mici, cu o capacitate de 2.000 de vehicule. Aceste fabricute isi pot vinde direct masinile catre clienti sau prin internet, iar in acest mod se reduc cheltuielile de transport si emisiile adiacente acestuia.

MDI le vinde investitorilor un drept de prioritate pentru punerea la punct a unei fabrici pentru vehiculele cu poluare zero, insa in perimetrul unui teritoriu de cel putin 2,5 milioane de locuitori. Spre exemplu, un oras cu cinci milioane de locuitori are drept de prioritate pentru doua fabrici. Acest drept costa 300.000 de dolari. 50 de fabricanti si distribuitori din lumea intreaga au obtinut deja licenta.

Printre tarile care au semnat contracte se numara Franta, Germania, Spania, Portugalia, Italia, Noua Zeelanda, Israel si Africa de Sud.
In SUA, vehiculele MDI sunt fabricate de compania Zero Pollution Motors.

Patru modele pe aer comprimat

MiniCAT este un vehicul de mici proportii cu trei locuri, autonomia sa fiind de 160 de kilometri (sau 10 ore) la o viteza medie de 70 de kilometri. Viteza maxima este de 110 kilometri, la o autonomie de 108 km. Masina este destinata mediului urban. Acest model a fost deja prezentat la Salonul Mondial Automobilistic de la Paris din 2002.

CityCAT este un model in trei variante: un taxi cu cinci locuri, un pickup cu doua locuri si o camioneta tot cu doua locuri. Aceste vehicule pot avea o autonomie de 160 pana la 240 de kilometri in mediul urban, la o viteza maxima de 110 kilometri pe ora. Vehiculul cantareste aproape o tona.

MultiCAT este un vehicul bazat pe un proiect modular, destinat transportului de pasageri sau de marfa. Vehiculele autonome se pot constitui in „trenuri” de cate patru module.

OneCAT este o masina economica (3.500 de euro), cu greutatea sub 500 de kilograme, care va fi vanduta in India si Europa. Vehiculul este monoenergetic sau bienergetic, fiind capabil sa foloseasca alternativ combustibili conventionali, precum benzina.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *