Guvernul ar putea modifica OUG prin care se încurajează consumul de fructe în şcoală
Organismul este programat sa manance fructe si legume de sezon

In ce masura ne putem hrani natural si in functie de ritmul organismului, cand pietele si supermarketurile sunt pline de fructe si legume aduse de la mii de kilometri departare?
Organismul este programat sa manance fructe si legume de sezon
Crononutritia recomanda consumul fructelor si legumelor de sezon. “Asa suntem programati – sa mancam leurda primavara, rosii in iunie, struguri in septembrie, e vorba de bioritm”, explica prof. Mencinicopschi, care adauga ca, pe langa programarea organismului, mai exista un motiv pentru care trebui sa consumam alimentele in sezonul de productie – doar in aceasta perioada fructele si legumele au o bogatie deosebita de nutrienti.

Printre fructele si legumele recomandate in aceasta perioada se numpara merele, perele, morcovii, patrunjelul, varza, cartofii, prazul, ceapa.
,,Rosiile pe care le gasim momentan sunt crescute in sera, adica aproape ca nu sunt crescute in pamant’’, spune prof. Mencinicopschi, dar sunt bune si asa, decat deloc..
Pentru diversificare, nu trebuie sa fugim nici de mango, de avocado sau alte fructe si legume exotice.

Fructele si legumele sunt sanatate curata
Potrivit recomandarilor internationale, trebuie sa consumam legume din abundenta si 3-4 portii de fructe pe zi pentru o dieta echilibrata, explica dr. Mihaela Gologan, medic specialist in diabet si nutritie, de la Centrul Medical Unirea. Acestea sunt surse de fibre, minerale si vitamina C.
“Bineinteles ca recomand fructele si legumele de sezon si produse local pentru ca avem mai multa siguranta asupra calitatii, dar in aceasta perioada ne bazam pe cele importate sau crescute in sera. Decat sa mancam mezeluri si alte produse procesate, mai bine fructele si legumele care sunt”, spune aceasta.

In aceasta perioada medicul ne sfatuieste sa mancam leguminoase – 1-3 portii pe zi – care sunt surse de proteine vegetale si acizi grasi polinesaturati si pot inlocui chiar si carnea din alimentatia noastra. Asadar, nu evitati fasolea boabe, mazarea, nautul sau lintea cand mergeti la cumparaturi. Vegetalele au un rol important in mentinerea starii de bine datorita fitonutrientilor pe care ii contin.
Morcovii, dovleacul, spanacul sunt legume bogate in beta-caroten cu rol antioxidant, varza, conopida, broccoli, andivele, guliile au rol detoxifiant, iar prazul, ceapa, usturoiul au rol imunomodulator. La capitolul fructe de sezon, medicul Mihaela Gologan ne recomanda mere, pere si citrice – care au un continut ridicat de vitamina C.
Mere ca in povesti si capsuni care rezista cateva saptamani
Cand mergem la piata (neaparat cu sacosa refolosibila) sa cumparam fructe si legume trebuie sa tinem minte ca nu toate alimentele sunt bune sau rele, ci exista nuante, ne atrage atentia prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare din Bucuresti.

“Unele fac mai mult rau, altele mai mult bine. Dintre cele care fac mai mult bine sunt fructele si legumele autohtone si din sezonul lor. Daca sunt importate de la mii de kilometri distanta si mai ales din afara Uniunii Europene, ele pot fi tratate cu bifenol antimucegai, lucru care este interzis in UE, dar permis in alte colturi ale lumii”, spune prof. Mencinicopschi, care ne avertizeaza ca poate fi foarte periculos sa facem dulceata din coaja de portocale sau lamai.
Fructele si legumele importate sunt tratate cu substante care le maresc perioada de valabilitate. Merele arata ca in povesti pentru ca au “substante de glazurare” care le fac frumoase ca din ceara, dar, de fapt, ele sunt imbatranite si nu au prospetime. Un alt exemplu care ne pune pe ganduri il reprezinta capsunele care rezista chiar si trei saptamani. Cum e posibil acest lucru, cand cele de productie autohtona nu rezista nici pana seara tarziu? Ele sunt culese cand sunt inca verzi si nu au toate proprietatile, iar pentru a rezista sunt iradiate, explica prof. Mencinicopschi.

Pana la urma, putem manca sanatos, ,,cu conditia sa vrem si sa ne informam”, adauga prof. Mencinicopschi. Trebuie sa invatam sa mancam corect, altfel ne vom imbolnavi, explica acesta. “Oamenii cred ca stiu sa manance, dar o fac pe baza a doua criterii – pret si gust / ambalaj / ce-au mai auzit de la altii. Ne trebuie cultura nutritionala, daca nu, ne afectam sanatatea si partea proasta este ca bolile alimentare nu apar imediat, ele se instaleaza dupa ani si ani cand nici nu mai facem legatura intre ce am mancat si cancere sau alte afectiuni”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here