Pana in 2016, fiecare localitate urbana trebuie sa raporteze UE numarul si lungimea pistelor pentru biciclete.

    0
    51
    Pana in 2016, fiecare localitate urbana trebuie sa raporteze UE numarul si lungimea pistelor pentru biciclete.
    Pana in 2016, fiecare localitate urbana trebuie sa raporteze UE numarul si lungimea pistelor pentru biciclete.

    In multe state ale lumii bicicleta a fost si este atat de populara, incat s-a format un adevarat cult pentru utilizarea acestui deloc costisitor mijloc de deplasare. In mari orase din Olanda ori Spania, spre exemplu, inchirierea bicicletelor este o afacere rentabila. Foarte multi cetateni renunta la autoturisme si, contra a doi euro chirie, merg la serviciu cu bicicleta, unde e preluata de un angajat al societatii de inchiriere si reintrodusa in circuit. La terminarea orelor de program, in contul celor doi euro platiti dimineata, cetateanul primeste alta bicicleta si pleaca spre casa. Procedandu-se astfel, se face economie in bugetul familiei pentru ca nu se cheltuiesc bani pe carburanti, dar mai ales se reduce nivelul de poluare cu gaze de esapament.

    La ei se poate…

    Totul se datoreaza implementarii unor programe guvernamentale si locale prin care majoritatea oraselor dispun de piste speciale pentru biciclete. Pentru a nu obstructiona traficul rutier, cele mai multe au fost amenajate pe trotuare, in asa fel incat sa nu stanjeneasca ori sa puna in pericol circulatia pietonilor. Din loc in loc pistele sunt prevazute cu marcaje pietonale si chiar cu… semafoare electrice. Fiecare dintre parti respecta cu strictete o regula simpla: pietonii nu au ce cauta pe pista de biciclete, iar biciclistii nu patrund in spatiul rezervat “talpasilor”. In zonele unde trotuarele nu sunt suficient de late, s-au creat culoare speciale pe marginea strazilor si n-am vazut sofer care sa incalce teritoriul biciclistilor, pentru ca amenzile in astfel de situatii lasa goluri substantiale in buzunare. Si inca ceva: fara exceptie, cei care circula cu bicicleta poarta vesta reflectorizanta (inclusiv ziua) si casca de protectie.

    …La noi, Dumnezeu cu mila

    Daca prin alte parti pistele pentru biciclete au devenit ceva obisnuit, la noi sunt doar un vis care, cel putin la aceasta data, pare a fi irealizabil. In unele municipii precum Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Oradea, Iasi s.a. autoritatile locale au inceput sa amenajeze, chiar cu fonduri europene, astfel de piste. Din pacate, la Pitesti biciclistii circula printre masini expunandu-se riscului sa fie accidentati de un sofer neatent, ignorant sau nemultumit de prezenta lor in trafic. Singurele locuri relativ sigure pentru pasionatii pedalelor sunt parcurile Trivale si Strand, dar nici acolo nu sunt amenajate piste speciale, iar plimbarile cu bicicleta se fac tot pe alei laolalta cu pietonii. Problema e ca pana in 2016 fiecare localitate urbana trebuie sa raporteze UE numarul si lungimea pistelor pentru biciclete. Timpul trece si, in afara unor incercari timide si nefinalizate, nu am vazut sa se faca ceva concret. Desi am cautat, nicaieri in Pitesti n-am gasit acel semn international care semnaleaza existenta unei piste rezervate biciclistilor. Si daca tinem cont ca cei mai multi iubitori ai bicicletei sunt copiii si tinerii, atunci putem spune ca nu stam deloc pe roze.

    Vointa ar fi, terenul lipseste

    “Pistele le-am face si maine, ne-a declarat viceprimarul Cornel Ionica. Avem si vointa, si posibilitati tehnice, si proiecte pe care dorim sa le punem in practica. Terenul lipseste. Mai exact configuratia strazilor din municipiu, fiindca aici e problema, nu este pretabila amenajarii unor asemenea piste pentru ca traficul rutier este extrem de intens. Incercam sa gasim solutii. In Trivale s-a inceput construirea unei piste de la Cornul Vanatorului pana la Gradina Zoologica, iar in Parcul Lunca Argesului am creat o pista de peste 3.000 m lungime. Vom mai amenaja piste pentru biciclete in Parcul Strand si analizam posibilitatea amenajarii altora de pe strada Lanariei spre Strand si de pe Calea Craiovei spre Prundu. Suntem preocupati de aceasta problema. Ne gandim chiar sa realizam o bucla in zona centrala a orasului unde nu se circula cu masinile, dar nu e usor, pentru ca, repet, posibilitatile sunt limitate”.

    Nu este spatiu de siguranta

    “Spre exemplu, in conditiile unei cote de trafic auto in permanenta crestere, nu cred ca ar fi oportun, asa cum ni se solicita, sa rezervam pentru biciclisti o portiune de strada pe principalele axe de tranzitare a municipiului. Nu exista suficient spatiu de siguranta si ar insemna sa trimitem oameni pe patul spitalului sau, Doamne fereste, chiar mai rau. Indisciplina exista si printre soferi, si printre biciclisti si ar insemna sa inregistram tragedii. Sunt de acord ca pistele pentru biciclete sunt o necesitate. Amenajarea lor insa, acolo unde e posibil, trebuie facuta fara pripeala, numai dupa o analiza profunda a tuturor factorilor de risc impreuna cu specialisti in domeniu. Noi suntem deschisi dialogului si asteptam propuneri si solutii de la cetateni, de siguranta carora suntem responsabili”.

    Pai, daca tot a adus vicele Ionica vorba despre sugestii, noi am avea una: daca tot se reduc spatiile verzi de-a lungul strazilor pentru a se construi parcari, nu s-ar putea ca o portiune sa fie rezervata pistelor pentru biciclete? Nu de alta, dar ca maine vine anul 2016 si Pitestiul va trebui sa raporteze oficialilor UE ce s-a facut in acest domeniu.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here