Parcurile Bucurestiului, transformate in parcari

0
57

„Oazele” de verdeata ale orasului gem de masini parcate ilegal pe alei. Desi ar trebui sa aiba o autorizatie si sa plateasca o taxa, de cinci ani soferii intra fara vreo opreliste.

Aleile sunt pline de masini, iar parcarile teraselor de fite se intind pe sute de metri patrati. Situatia e aproape identica in marile parcuri bucurestene: Herastrau, Tineretului sau IOR. Mai mult, nici reprezentantii firmelor ale caror masini de marfa aprovizioneaza terasele, restaurantele si chioscurile „ridicate” in parcuri nu mai platesc taxa de acces de aproximativ cinci ani, desi legea prevede ca orice autovehicul poate intra doar cu autorizatie si trebuie sa achite o taxa.

Tot in teorie, Politia Comunitara imparte amenzile. Reprezentantii organizatiilor nonguvernamentale spun ca ar trebui „iertate” de taxe doar masinile de marfa, si acelea limitat, iar autoturismele mici sa nu mai aiba acces deloc in parcurile Capitalei. Reprezentantii Administratiei Lacuri, Parcuri si Agrement Bucuresti (ALPAB) sustin interdictia, dar spun ca nu se poate aplica inca.

Cei 10 lei din teorie

Orice masina care trece granita unui parc sau a unei gradini publice trebuie sa aiba autorizatie si un acord de principiu din partea ALPAB. Teoretic, orice intrare in parc se taxeaza cu 10 lei pe zi sau in baza unui abonament lunar in valoare de 150 de lei, potrivit unei hotarari de consiliu, care este in vigoare din iulie 2004.

Numai ca soferii si autoritatile au tinut cont de hotarare un singur an. Din 2005, nimeni nu a mai trecut pe la primarie sa platesca taxa, iar cei amendati pentru intrare frauduloasa pot fi numarati pe degete.

„N-am mai avut nicio cerere de autorizare de acces cu autoturismul in parcuri, incepand cu anul 2005. Totusi masini intra, si cu marfa si din acelea mici. Nu e OK. Incercam sa simplificam acordarea autorizatiei si sa introducem o masura punitiva, ca sa-i descurajam pe soferii care isi parcheaza sau intra cu autoturismele in parcuri”, a explicat Madalin Dumitru, seful Directiei Transporturi din Primaria Capitalei.

Concret, alesii generali s-au gandit ca daca simplifica obtinerea autorizatiei de acces si vor mari amenzile, soferii se vor duce si o vor achita. Asa ca au elaborat un proiect de hotarare de consiliu in acest sens.

Precedente exista: potrivit biroului de presa al ALPAB, institutia a introdus o taxa de acces in parcul Herastrau – la intrarea din Soseaua Nordului. Numai ca aceasta nu a fost incasata prea mult timp. Motivul: consilierii generali ai Capitalei au notificat ALPAB sa inceteze colectarea taxei, iar Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat Administratia Parcurilor, potrivit reprezentantilor institutiei conduse de directorul Radu Popa.

„Am contestat masurile dispuse de ANPC in instanta, proces aflat pe rol la Judecatoria Sector 1, obtinand sentinta civila favorabila”, au explicat juristii Administratiei Parcurilor.

Herastrau, parcarea locuitorilor de la Soseaua Nordului

Desi ALPAB a precizat ca sustine vehement restrictionarea accesului masinilor in parcuri, cu exceptia celor destinate aprovizionarii, care au acces in intervalul orar 24.00-7.00, institutia a precizat ca ii pasuieste pe locuitorii de pe Soseaua Nordului pe motiv ca nu au locuri de parcare la bloc.

„In zona Soseaua Nordului, locuitorii se confrunta cu o situatie dificila din cauza lipsei locurilor de parcare si a dezvoltarii haotice imobiliare. De aceea, aplicarea unei taxe nu se poate face in acest moment, avand in vedere ca locatarii din zona isi parcheaza masinile in parc, in lipsa unor alternative”, au explicat reprezentantii administratiei.

Propunere: taxa de parcare in parc in valoare de 1 euro pe ora

Pe de alta parte, mai-marii parcurilor spun ca in cazul in care municipalitatea sau Consiliul General decide ca masinile sa aiba acces in parc, soferii ar trebui sa achite o suma consistenta.

„Este necesara instituirea unei taxe care sa fie semnificativa din punctul de vedere al valorii si sa acopere posibilele daune si poluarea zonei verzi din parc”, precizeaza ALPAB. Propunerea institutiei: taxa sa fie cel putin dubla fata de tariful unei parcari amenajate in orat, in jurul sumei de 1 euro pe ora, iar masinile destinate aprovizionarii sa aiba acces in cursul diminetii, in intervalul orar 6.00-9.00.

Doar 94 de soferi amendati

„De cele mai multe ori ii somam sa iasa din parc. Se dau si amenzi, dar nu multe”, recunoaste un politist comunitar care face planton la intrarea din partea de nord a parcului Herastrau.

Din ianuarie si pana in prezent, politistii comunitari au amendat 94 de soferi care au intrat cu masina in parcuri.

Potrivit biroului de presa al Politiei Comunitare Bucuresti, in parcul Tineretului s-au dat cele mai multe amenzi. „Aproximativ 50% din sactiuni s-au aplicat in Parcul Tineretului, 40% in Herastrau, iar restul in Cismigiu si Carol”, explica reprezentantii Politiei Comunitare.

Cei care sunt prinsi risca o amenda intre 3.000 si 5.000 de lei. Potrivit directorului Dumitru, s-a gasit solutia ca masinile sa fie taxate: mutarea atributiei de autorizare a accesului de la Directia Transporturi la Directia de Mediu din cadrul Primariei Capitalei. „Credem ca asa se va controla mai bine accesul, institutia fiind intr-o legatura mai stransa cu ALPAB, iar taxa de acces va putea fi colectata mai usor”, este de parere Dumitru.

„Ar trebui desfiintate”

In opinia reprezentantului Asociatiei Green Revolution, Corneliu Belciug, soferii nu ar mai trebui lasati sa parcheze in interiorul gradinilor publice.

„Masinile de marfa ar trebui lasate, dar cu masura. In ceea ce priveste taxarea lor, nu poti sa le impui o taxa mare, pentru ca si noi, cei care ne plimbam prin parc, vrem apa ieftina sau ceva dulce. Daca platesc taxe mari, produsele vor fi implicit mai scumpe”, este de parere Belciug.

In ceea ce priveste parcarile din fata teraselor si a restaurantelor situate in parcuri, reprezentantul Green Revolution sustine ca acestea ar trebui desfiintate.

„Cand intri in parc, vezi numai masini parcate de-o parte si de alta a aleilor. Nu se poate asa ceva. Cei care vor sa se plimbe in aer liber, sa-si lase masina in afara zonei verzi”, conchide Belciug.

JUSTIFICARE

„Pana ajung pe jos, imi trece foamea”

Soferii care intra cu masinile in parcuri spun ca nu au unde sa le parcheze in apropierea localurilor pe care le frecventeaza. Si, oricum, n-au cunostinta de nicio lege care sa le schimbe obiceiurile.

„Ce sa fac, sa las masina pe Soseaua Nordului si sa ma duc pe jos pana in mijlocul Parcului Herastrau? Cand vreau sa ma plimb ma duc fara, dar daca vreau sa ma duc sa mananc, ma duc cu masina. Pana ajung la restaurant pe jos, imi trece foamea”, a incercat sa explice un sofer de ce a parcat ilegal in parcul Herastrau.

Altii spun ca atat timp cat nu ii amendeaza nimeni vor continua sa intre in parc pe patru roti. „Politistii ne-au spus de vreo doua, trei ori sa nu mai parcam. Dar nu ne-au amendat. Cred ca nu au lege sa ne amendeze si nu stiu de nicio taxa pe care ar trebui sa o platesc”, este de parere Cristi, care si-a parcat masina pe o alee a Parcului Tineretului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here