Paris si multe alte orase europene se confrunta cu un dezastru ecologic din cauza smogului puternic

Paris si multe alte orase europene se confrunta cu un dezastru ecologic din cauza smogului puternic
Paris si multe alte orase europene se confrunta cu un dezastru ecologic din cauza smogului puternic

Paris si multe alte orase europene se confrunta cu un dezastru ecologic din cauza smogului puternic. In prezent dupa nivelul poluarii aerului Parisul este pe al doilea loc din lume, cedand locui 1 doar Beijingului care de mult timp a castigat o reputatie proasta… Cerul deasupra orasului este acoperit cu ceata densa galben-gri. Din dealurile situate in suburbiile Parisului nu poate fi vazut nici Turnul Eiffel.

Concentratia particulelor cu un diametru de 2,5 micrometri in aer in nordul Frantei si Paris este de 200 de unitati – acest nivel este deja periculos pentru sanatate. In general continutul impuritatilor nocive din aer depaseste norma cu mai mult de doua ori. Nu este surprinzator ca locuitorii din Paris se plang de dificultati de respiratie, dureri in gat si senzatii de arsura in ochi. Si mai ales din cauza mediului poluant sufera astmaticii.
Situatia este neobisnuita si, potrivit oamenilor de stiinta, ea a aparut din cauza unei confluente a mai multor circumstante nefavorabile. Pe de o parte, Europa a suferit un anticiclonic puternic care a adus nopti reci si zile calde, o vreme fara vant. In astfel de conditii, aerul deasupra orasului aproape ca nu se schimba si nu se curata. Cauza poluarii cu particule tari sunt transporturi pe motorina, autoturisme private, praful creat de abraziunea anvelopelor de cauciuc pe asfalt si, desigur, industria grea care este pretutindeni…

Ca masuri de urgenta Primaria Parisului a decis sa reduca numarul de autoturisme personale pe strazi. Pentru a realiza acest lucru, a fost necesar sa se faca transportul public din oras gratuit pe timp de weekend. Masurile similare au fost luate in Lyon, Bordeaux, Caen, Rouen, Le Mans, Tours, Reims si Grenoble , unde transportul public a fost facut in permanenta gratuit – pana la imbunatatirea situatiei de mediu. In afara de calatorii gratuite in autobuze si transporturi cu sine a devenit temporar gratuit si sistemul parizian de inchiriere a bicicletelor Velib.

Pentru a reduce nivelul de poluare a aerului in Paris autoritatile au permis soferilor de autovehicule si motociclete, cu numere pare si impare, sa intre in oras pe rand, peste o zi. Printre alte masuri, pe toate traseele din regiunea Ile-de-France viteza maxima a vehiculelor este redus[ pana la 60 km pe ora. Presedintele regiunii Ile-de-France, Jean – Paull Huchon, decizia de a elimina taxele de transport a fost luata din cauza pericolului pentru vietile cetatenilor. In special, lor li se recomanda sa evite eforturi fizice intense si practicarea sporturilor pana ce nu se va risipi smogul.

Trebuie sa recunoastem ca toate aceste idei francezii nu le-au inventat, ci au imprumutat din experienta omologilor lor chinezi. In China exista o zicala ca anual fiecare rezident al Beijingului mananca o caramida – atat de mult praf inhaleaza localnicii. Ei sufera din cauza smogului aproximativ 200 de zile pe an, iar motivul sunt carbunele ieftine (statiile din oras ard 28 de milioane de tone de materie prima pe an), mii de intreprinderi industriale si mai mult de 5 milioane de masini. Autoritatile capitalei de mult timp sunt in cautarea modalitatilor de a ventila un pic cerul deasupra orasului: inchid temporar intreprinderile urbane, interzic focuri de artificii si chiar gatitul carnii la gratar.

Dar principalele inovatii ating sectorul transporturilor: guvernul a luat masuri pentru a reduce de trei ori utilizarea autovehiculelor de catre agentii de stat. A calatori cu transport privat este ca un joc de loterie : te trezesti dimineata si urmaresti stirile – astazi masinile al caror numere au anumite cifre nu pot merge prin oras In viitor, administratia orasului intentioneaza sa lupte impotriva cetii periculoase cu ajutorul vehiculelor ecologice . Producatorii si proprietarii acestor vehicule vor primi subventii guvernamentale.

« Proiectul de lege propus de catre Camera de Comert si Industrie este deja examinat de primaria orasului Moscova. Acest privilegiu poate creste atractivitatea masinilor pe baterii pentru cumparatorii rusi… »
Rusia are de gand sa aloce benzi separate pentru vehicule electrice

Dar sa revenim ]n Europa … In Belgia este aceeasi situatie: anticiclon, smog, bilete special marcate cu „poluare de varf” si transportul public temporar gratuit pana la momentul reducerii poluarii aerului. La astfel de masuri administratia regionala a recurs pentru a reducere numarul de vehicule cu emisii de poluanti in atmosfera.

Iar Londra care are destule probleme cu ceata eterna nu intentioneaza sa astepte o soarta similara. De la mijlocul verii a calatori liber pe strazile orasului pot doar acele masini ale caror emisii de CO2 nu depasesc 75 de grame pe kilometru (cifra a fost redusa cu 25 %). Acum, majoritatea soferilor din Londra sunt fortati sa achite zilnic taxa de transport neprietenos cu mediul – vrand-nevrand, te intrebi, daca nu este mai bine sa treci la metrou sau sa cumperi o masina electrica?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *