Peripetii cu Rabla: soferii dorm in masini, angajatii REMAT se apara cu jandarmi si spray-uri lacrimogene

Pentru ca voucherele obtinute in schimbul masinii pot fi vandute de anul acesta, mii de oameni isi duc harburile la fier vechi.Cei care vor sa le vanda cer 1.200-2.000 de lei, iar cei care cumpara ofera intre 800 lei si 1.300 lei. La Timisoara, bisnitarii au facut 2-3 miliarde de lei vechi din vouchere, intr-o saptamanaperipetii la Rabla

Programul Rabla 2010 are un succes incredibil. In numai doua saptamani, soferii au dus la casat peste 20.000 de masini, adica aproape doua treimi din numarul total al masinilor casate pe intreg anul trecut, a declarat joi Gheorghe Popescu, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). In plus, au fost distribuite 40.000 de tichete valorice, reprezentand prima de casare de 3.800 de lei. „Au fost 2.000 de masini predate zilnic colectorilor, ceea ce a fost imbucurator si surprinzator pentru noi, mai ales ca in 2009 programul nu a fost realizat pana la sfarsitul anului. Dar la aceasta ora lucrurile se dezvolta si merg foarte bine, intr-un ritm rapid”, a adaugat seful AFM.

Fata de anul trecut, programul Rabla din acest an va permite ca tichetele obtinute prin casarea unei masini vechi sa fie tranzactionate. La fel, de data aceasta se vor mai putea folosi cumulat maximum trei tichete pentru cumpararea unui autoturism nou. Pana acum au fost facute 456 achizitii de masini care au implicat folosirea unui voucher. Acestea sunt valabile pana in noiembrie 2010. Intrebat daca programul Rabla poate fi considerat nesatisfacator fiindca unii soferi prefera sa-si vanda tichetele in loc sa cumpere cu ele masini noi, presedintele AFM a raspuns: „Este o chestiune de cerere si oferta. Pe noi nu ne intereseaza ce se intampla cu aceste vouchere. Scopul nostru principal nu este acela de a cumpara masini noi. Pe noi ne intereseaza sa scapam de masinile care polueaza”.

Boc si Borbely aduc bani suplimentari pentru toate rablele din tara

Cu totul, anul acesta pot fi casate 60.000 de masini vechi, bugetul alocat pentru beneficiari (persoane fizice si juridice) fiind de 228 milioane lei. Tot joi, Laszlo Borbely, ministrul Mediului, a declarat ca, daca este nevoie, suma aceasta poate fi suplimentata, asadar exista banii necesari pentru a asigura vouchere „pentru toate rablele din tara”. Ministrul a vorbit despre Rabla ca despre un mare succes, cu efecte „incredibile”. Marti, si premierul Emil Boc declara acelasi lucru, anume ca este posibil ca bugetul sa fie suplimentat, pentru a se casa si mai multe masini.

Brasov: „A fost ca la nebuni, au stat oamenii la coada chiar si patru zile si patru nopti”

Inca din prima zi, la fiecare din cele trei puncte de colectare – Brasov, Fagaras si Rupea – s-au format cozi de sute de rable, astfel ca proprietarii s-au apucat de facut liste, nu cumva s-o ia inainte vreunul care nu-si facuse „stagiul” de asteptare.

„La inceput a fost ca la nebuni, au stat oamenii la coada chiar si patru zile si patru nopti pana le-a venit randul, unii au dormit in masina si a doua zi ii luau la injuraturi pe aia de plecau acasa seara si veneau inapoi dimineata. Da’ dupa aia s-a rezolvat, lista a preluat-o unu’ de la firma de paza (Gombos Security, n.n.), care o verifica in fiecare zi si nu mai sunt probleme, in momentu’ asta, de exemplu, sunt inscrise 283 de masini”, povesteste un pensionar, oprindu-se pentru o clipa din lustruitul unei Dacii. „O cheama Margareta, acu’ doua saptamani a implinit 31 de ani, e fabricata in ’79, mai are inca pe ea aproape toate piesele frantuzesti originale, motoru’ merge brici si nici cu tablaria nu sta rau, ca n-a stat afara, numa’ in garaj. As mai fi tinut-o macar un an, doi, da’ am nevoie de bani, ca mi s-a imbolnavit nevasta, asa ca am zis sa o dau la Remat si sa vand bonu’, am auzit ca poti lua si 15-16 milioane pe el,daca ai noroc”, mai spune, mangaindu-si cu nostalgie „bijuteria”.

Navetist angajat sa aduca tichetele de la Bucuresti

Si angajatilor Remat, programul Rabla 2010 le-a adus numai dureri de cap. „Am putea prelua zilnic mult mai multe masini, dar de la Fondul de Mediu primim numai 100 de vouchere pe zi, cica nu le permite legea sa ne dea mai multe o data. Asa ca avem un om care face zilnic naveta la Bucuresti dupa ele, chestie care ne costa transport, diurna, cazare, pe putin 250 de lei pe zi, bani cheltuiti aiurea. Iar daca mai punem la socoteala si restul cheltuielilor, profitul din -Rabla- bate spre zero, mai ales ca si preturile firmelor de prelucrare la care ne vindem -produsele-, adica rablele presate in baloti, sunt mai mici anul asta decat anul trecut, inca nu ni le-au comunicat, da’ se aude de o scadere de 15-20 la suta”, ne-a spus, la randul sau, Bogdan Spirea, seful serviciului Comercial al Remat Brasov.

Timisoara: Colectorii de rable si-au luat spray-uri de autoaparare

Cel mai apropiat centru de colectare la care au acces timisorenii este Muller Guttenbrunn Recycling SRL, care, desi e asezat in marginea orasului, apartine de satul Chisoda, din comuna Giroc.

Din prima zi a programului, inca de la 3 dimineata, circa 130 de autoturisme sunt asezate, invariabil, la coada. Guttenbrunn Recycling nu a primit initial decat 100 de vouchere, pe care le-a epuizat din prima zi, 22 februarie. Singura solutie a fost ca societatea sa delege un angajat permanent la Bucuresti, din 23 februarie, delegat care a reusit sa obtina, cu taraita, inca 300 de tichete, ultimele 100 dintre acestea neajungand inca la Chisoda . „Situatia este dezastruoasa. Oamenii care stau la coada sunt extrem de nervosi si, la un moment dat, au devenit violenti. Am fost nevoiti sa ne baricadam in sediu si am cerut sprijinul jandarmilor, apoi al politiei. Ca sa protejez personalul, am cumparat, pe factura, 20 de spray-uri pentru autoaparare”, spune directorul general Razvan Dumitru.

Bisnitarii de vouchere fac 2-3 miliarde de lei vechi pe saptamana

„Cand am intrebat de ce nu ni se distribuie mai multe vouchere deodata – pentru ca oricum se epuizeaza – ni s-a raspuns: -Ca sa mai veniti pe la noi!-. Delegatul nostru, care e de doua saptamani la Bucuresti, ne-a spus ca a vazut intrand la sediul autoritatii nationale descurcareti cu saci de peste si cu vitei. S-ar parea ca asta e motivul pentru care nu descentralizeaza, nu trimit voucherele sa fie distribuite in teritoriu”, spune directorul.

Pentru ca haosul sa fie complet, ieri, 4 martie, s-au mai introdus patru conditii birocratice pentru obtinerea unei transe de 100 de vouchere, pe langa cele trei deja existente. Directorul general Dumitru crede ca actualul sistem e conceput parca pentru a-i imbogati pe bisnitari. „Din 100 de cupoane pe care le eliberam in zilele in care avem de unde, circa 40 ajung la bisnitari, care ii astepta pe proprietarii voucherelor la poarta si le ofera 10-15 milioane de lei vechi pe bucata. Exista bisnitari in Timisoara care au facut pana acum doua-trei miliarde de lei vechi intr-o saptamana. Nu pot decat sa spun ca legea e facuta pentru bisnitari!”, spune directorul general Dumitru.

INFO Si masinile „de stat” intra in Rabla

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a anuntat joi la Oradea ca autoritatile locale si centrale vor putea achizitiona masini prin programul Rabla: „Administratiile publice locale si centrale au posibilitatea sa predea masinile vechi din dotare, dar nu pot, din cauza unor interdictii guvernamentale, sa cumpere masini noi anul acesta. Am discutat deja cu premierul si dorim sa nu mai fie aceasta interdictie, dar sa limitam, sa nu se cumpere masini de lux, ci pana in 10-12.000 de euro”. Borbely a mai anuntat ca va apela la directorul Agentiei Nationale a Fondului de Mediu sa suplimenteze numarul de vouchere per transa, de la 100 la 200.

Sursa: Gandul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *