Plangere penala din partea asociatiei „3D” Dezvoltare Durabila a Dunarii din Galati

Strategia UE privind Dunarea, criticata de WWF

Asociatia „3D” Dezvoltare Durabila a Dunarii, cu sediul in Galati, ce are ca obiect principal de activitate sa protejeze prin actiuni directe mediul inconjurator, a depus la la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie o plangere penala cu privire la evenimentul de navigatie care a avut loc pe 19 decembrie 2010, prin scufundarea unei barje incarcata cu 946 tone fosfat, in zona comunei Ghindaresti, judetul Constanta, ni se aduce la cunostinta printr-un e-mail trimis redactiei. Precizam ca plangerea este semnata de Comitetul Director al Asociatiei „3D”, care este format din persoane cu nume cu rezonanta in Galati si nu numai: ing. Dan Lilion Gogoncea – presedinte, dr.ing. Alexandru Georgescu – vicepresedinte, conf. univ. dr. Ana Calin – director executiv, dr. ing. Gelu Kahu si prof. univ. dr. ing. Romeo Ionescu – membri.
Dupa cum se stie, impingatorul Orion, care naviga sub Pavilionul Republicii Moldova, remorca opt barje incarcate cu fosfat. Convoiul s-a deplasat din portul Ismail, Republica Ucraina, avand ca destinatie un port din Serbia. In plangerea Asociatiei „3D” se spune ca relatiile date de echipaj pana in prezent par a fi incoerente, in sensul ca evenimentul s-a produs pe malul drept al Dunarii, la km 261, cand convoiul de 8 barje s-ar fi izbit de o stanca si, din cauza balansului si a vantului puternic, parama care lega remorcherul de prima barja s-a rupt iar barja desprinsa de convoi, in care se afla cantitatea de 946 tone fosfat de amoniu s-a scufundat. Barja care s-a scufundat avea o lungime de peste 100 m si este posibil ca prin scufundare sa fi ajuns la o adancime de pana la 50 m.
„Autoritatile administratiei locale au transmis informatii demne de a considera lucrurile ca si rezolvate, nerespectand obligatia de a informa corect populatia privind riscurile generate de acest accident asupra mediului si asupra sanatatii populatiei”, se arata in plangere.
In opinia Asociatiei „3D”, pot fi riscante opiniile potrivit carora fosfatul de amoniu nu este periculos, intrucat debitul de apa al Dunarii ar fi ajuns la 10.000 mc/sec, cum sustin specialistii de la Apele Romane. „Sa nu uitam de flora si fauna generata de insasi apa Dunarii, care a suferit prin aceasta poluare. Care este perspectiva protejarii faunei si florei? Existenta unei barje la o adancime care nu este inca definita va fi totdeauna un pericol pentru navigatie (a se vedea cazul navei Transilvania, Ceahlaul, Rostoc s.a. Cunoasterea de catre populatie a pericolului pentru consumul apei din Dunare si a produselor acvatice este una din masurile energice necesare a fi luate de autoritati sustinute si de organizatiile neguvernamentale. Consecintele pot fi dezastruoase, acum ori in perspectiva”, se mai arata in plangere.
Asociatia a solicitat organelor de ancheta sa dispuna verificari pentru a se stabili daca la plecarea din portul Ismail s-a asigurat legatura corecta dintre cele opt barje si convoi, care era forta vantului in momentul producerii evenimentului, daca existau conditii de navigabilitate si daca s-au respectat prevederile Regulamentului de navigatie pe Dunare. In plus, in plangere se cere sa se verifice si daca barja a sesizat capitaniile din zona despre conditiile nefavorabile de navigabilitate. Referitor la ceea ce s-a intamplat dupa scufundarea barjei, se solicita verificari privind monitorizarea calitatii apei din Dunare imediat dupa impact si daca s-a facut o evaluare privind efectele asupra mediului, respectiv a apei si solului de pe malurile Dunarii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *