Poluarea de la epave afecteaza litoralul

Petele de pacura aparute pe suprafata Marii Negre, ce provin de la un vas scufundat cu aproape 15 ani in urma, incep sa se extinda din cauza temperaturilor prea ridicate. Specialistii spun ca la contactul cu ultravioletele poluarea devine si mai periculoasa. Costurile interventiei pentru decontaminare se ridica la sute de mii de euro.Autoritatile au montat in larg baraje

In Portul Constanta s-au observat acum cateva zile pete de petrol pe locul unde acum aproape 15 ani s-au scufundat doua nave. In ultima vreme, irizatiile de produs petrolier au inceput sa se extinda, ceea ce a alertat autoritatile.

„Acest lucru ne face sa credem ca tabla tancurilor a fost afectata de coroziune”, explica Dorel Onaca, seful Agentiei Romane de Salvare Vieti Omenesti pe Mare. In zona au fost montate baraje pe o distanta de circa 800 de metri. Navele „Rubin”, „Safir” si „Cristal” au intervenit pentru montarea barajelor cu scopul de a limita dispersia pacurii.

Situatia risca sa se agraveze

Resturile petroliere sunt adunate de nava „Depol”, iar scafandrii fac evaluari subacvatice exacte ale fisurilor si pentru depistarea zonelor de unde iese pacura. „Le-am solicitat scafandrilor sa vada care este soliditatea tablei si s-a descoperit ca este corodata foarte puternic. Efectul marii asupra tablei si-a spus cuvantul si acesta este motivul pentru care a inceput sa iasa pacura”, a mai spus Dorel Onaca.

Cercetatorii atrag atentia ca situatia se poate agrava daca nu se intervine prompt mai ales pentru ca este vorba de pacura. „Este un lichid greu si vascos ce nu se dizolva in totalitate in apa, iar nava este situata intr-o zona in care curentii sunt foarte activi, iar miscarile de apa au schimbari bruste, ceea ce poate duce la deversarea rapida a lichidului poluant in apa.

Atat fauna, cat si flora Marii Negre pot fi afectate. Mai alarmant este ca, daca nu se intervine urgent, efectele se vor extinde pe intreg litoralul si chiar pana la bulgari si in Ucraina”, a declarat Simion Nicolaev, directorul Institutului de Cercetare si Dezvoltare Marina „Grigore Antipa” din Constanta.

Poluarea se poate extinde

Petele de pacura au aparut acum din cauza temperaturilor ridicate, iar specialistii spun ca la contactul cu ultravioletele poluarea devine si mai periculoasa, existand riscul extinderii petei de combustibil. La o prima evaluare, costurile interventiei pentru indepartarea pericolului de contaminare se ridica la sute de mii de euro.

Costurile vor fi si mai mari in cazul in care va fi necesara intoarcerea navei pentru a se ajunge la tancurile cu pacura, sau chiar scoaterea ei de pe fundul marii.

Solutii provizorii

Autoritatile incearca sa gaseasca solutii provizorii. Ele au nevoie de schita tehnica a navei pentru a vedea care sunt tancurile cu pacura localizate. Nu se cunoaste inca distributia combustibilului in tancuri si trebuie presate cele cu combustibil usor. In ceea ce priveste pacura trebuie doua interventii, respectiv pentru incalzirea si diluarea pacurii prin incalzirea la 60 – 70 de grade Celsius.

In ultimele doua zile, autoritatile constantene s-au intalnit la Comandamentul pentru situatii de urgenta de la Prefectura. In urma intalnirilor au decis ca mai intai trebuie sa se evalueze gradul de poluare si mai apoi sa se ia masuri. „Dupa finalizarea constatarilor se va apela la o firma specializata de depoluare”, a declarat prefectul Constantei, Claudiu Palaz. „E posibil sa fie pericol major”, a declarat directorul Agentiei pentru Protectia Mediului, Senol Zevri.

Cimitirul din adancuri

Poluarea s-a produs pe locul in care cu 15 ani in urma s-au scufundat doua nave in timpul unei furtuni puternice, cu valuri de pana la 10 metri. In seara zilei de 4 ianuarie 1995, navele „Paris”, sub pavilion maltez si „You Xiu”, sub pavilion Hong Kong, s-au izbit de digul de nord al Portului Constanta. Ambele cargouri de 25.000 tone dead weight erau goale la momentul dezastrului. Capitanul de pe „You Xiu” tipa in statie si facea semnale luminoase SOS.

„Au fost aruncati de furtuna peste digul care a fost spart de nava”, povesteste Dorel Onaca. Navele s-au scufundat, cu tot cu echipaje.

Marea a inghitit marinari filipinezi, greci si chinezi. „Au fost gasite la vremea respectiva doar cateva cadavre, mai putin de 10, pe plaja din Eforie, care au fost repatriate. Restul de cadavre au ramas pe fundul apei”, a declarat Alexandru Mezei, seful Capitaniei Zonale Constanta. Dintre cei 54 de marinari, nu a supravietuit niciunul.

Dorel Onaca, participant la operatiunile esuate de salvare a marinarilor, a spus ca erau morti pe nava, familiile nu au avut ce sa faca pentru cei care au fost surprinsi in sala de masini deoarece acolo nu se putea intra. Mai pot fi prinse cadavre intre nava si dig. In acel loc nu se putea ajunge.

Alte trei epave se afla pe fundul marii

In zona portului Constanta se mai afla alte trei epave din perioada 1970 – 1990. Navele „Anastasia” – ianuarie 1969 -, „Fuxsia” – februarie 1977- si „Sadu” -noiembrie 1988- s-au scufundat in bazinul portuar, cu mari pierderi omenesti.

Singura nava care creeaza insa probleme este „Paris”, ce continea in tancul de combustibil 236 de tone de pacura si 20 de tone de motorina. La vremea respectiva, armatorul a abandonat nava, ce a ramas pe fundul marii de aproape doua decenii.

Poluare in Marea Neagra si in 2007

Un dezastru ecologic in Marea Neagra a avut loc si in urma cu doi ani, atunci cand peste 2.000 de tone de titei s-au deversat in Stramtoarea Kerci, care leaga Marea Neagra de Marea Azov, dupa ce un petrolier rusesc s-a rupt in doua. Petrolierul transporta peste 4.000 de tone de pacura.

Ambarcatiunea a cedat din cauza conditiilor meteorologice. Era furtuna, iar valurile depaseau cinci metri. Conditiile vremii au facut ca interventia echipelor de salvare sa fie dificila.

Ca urmare a incidentului din Marea Neagra, circa 30.000 de pasari si un numar foarte mare de pesti au murit. Specialistii spuneau atunci ca efectele dezastrului s-ar putea resimti pentru aproximativ zece ani incontinuu.

Autoritatile rusesti estimau atunci ca pagubele cauzate se ridica la 8,5 miliarde de euro. Potrivit datelor internationale, in fiecare an 6.000.000 de tone de hidrocarburi sunt deversate anual in marile de peste tot din lume.

MASURI

Potrivit reprezentantilor organizatiei de mediu Mare Nostrum din Constanta, poluarea poate fi indepartata prin arderea petrolului deversat.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *