ATU – Vitamina C imbunatateste asimilarea fierului
Portocalele pot fi un mijloc de prevenire a anemiei, deoarece vitamina C din aceste fructe ajuta organismul sa asimileze fierul din alimente. 100 g portocala contin 50 mg vitamina C.

O portocala furnizeaza aproape dublul necesarului zilnic de vitamina C. Din acest motiv, portocalele sunt recomandate pentru intarirea imunitatii, pentru cresterea rezistentei la stres, pentru prevenirea virozelor respiratorii si a anemiei. Prof. dr Gheorghe Mencinicopschi spune ca portocalele, dar si celelalte citrice au un rol deosebit in perioadele cand adoptam un regim preponderent vegetarian, tocmai pentru a evita carentele de fier si anemia. Vitamina C are un rol important si in mentinerea acuitatii vizuale. Cristalinul ochiului uman contine in mod natural o cantitate mare de vitamina C. De aceea, acuitatea vizuala scade in cazul carentelor de vitamina C. S-a demonstrat chiar ca un aport mai mic de 125 mg vitamina C zilnic creste riscul aparitiei tulburarilor de vedere. Efect protector asupra acuitatii vizuale au si luteina si carotenul, care se gasesc din belsug in portocale.

ANTICANCER. „Aceste fructe contin, de asemenea, potasiu, licopen, fibre alimentare. Studiile au aratat ca un consum constant de portocale si de alte citrice reduce aparitia cancerului de colon si a celui de stomac, dar previne si cataracta”, precizeaza prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare. Efect similar are si sucul de portocale stors proaspat. „Sucurile de fructe, desi nu pot inlocui fructele ca atare, au multe calitati si avantaje specifice, indeosebi profilactice, prevenind formarea calculilor renali si biliari. In acelasi timp, ionii de calciu si potasiu – mult mai concentrati in sucuri decat in fructe – genereaza un efect alcalinizant, tamponand aciditatea gastrica”, arata doctorul Pavel Chirila, medic primar boli interne, in volumul „Alimentatia echilibrata a omului sanatos. Principiile dietei naturiste”.

CURE DE SLABIRE. Persoanele care vor sa slabeasca au un aliat de nadejde in portocale. Acestea contin doar 30 de calorii/100 g, iar vitaminele ne vor ajuta sa nu ne simtim extenuati din cauza curei. Portocalele intensifica arderea grasimilor si scad nivelul colesterolului in sange. Portocalele sau sucul de portocale stimuleaza productia de bila, lichid secretat de celulele ficatului care contribuie la digestia grasimilor.

Coaja
De la portocale putem folosi nu numai miezul, ci si coaja. Coaja de portocale poate fi folosita pentru a da aroma prajiturilor sau pentru a pregati dulceata, marmelada. Coaja de portocale are avantajul ca pastreaza nealterate fibrele alimentare si licopenul chiar daca este preparata termic. Intre pulpa fructului si coaja se gaseste un strat alb, numit albedo, bogat in fibre alimentare si in xilan, substanta care previne cariile dentare. Beneficiem de toate acestea cu o conditie: fructele nu trebuie sa fi fost tratate cu conservanti de suprafata. Prof. dr Gheorghe Mencinicopschi ne atrage atentia ca pe piata romaneasca se gasesc citrice tratate cu conservanti periculosi pentru sanatate.

Sursa: Jurnalul National

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here