Povestea apei imbuteliate – Story of Bottled Water

Specialistii in nutritie atrag atentia ca apa imbuteliata poate fi, de multe ori, mai nesanatoasa decat apa de la robinet. Mai multe aici: Mituri si adevaruri despre apa imbuteliata

Un documentar animatie despre apa imbuteliata in sticle de plastic. Este mai buna decat apa de la robinet? Caci de costat costa de cam o mie de ori mai mult. Si are impact asupra mediului? Vedeti ce impact are la fiecare din stagiile de productie, transport, folosire si apoi tratarea sticlelor de plastic.

Tradus in romana de www.storyofstuff.ro

We insert new subtitle, in position 0 (first node) We insert new subtitle, in position 1 (second node) 10/30/2010 14:40 We insert new subtitle, in position 3 (four node) Aceasta este povestea unei lumi obsedate de lucruri. Este povestea unui sistem in criza. Murdarim planeta, ne murdarim pe noi si nici nu ne place ce facem. Din fericire, atunci cand incepem sa intelegem sistemul, putem interveni in multe locuri si transforma aceste probleme in solutii. Povestea apei imbuteliate Una din problemele care ne impiedica sa folosim mai putine lucruri este ca uneori simtim ca avem nevoie de ele cu adevarat. Ce faci daca traiesti intr-un oras gen Cleveland si vrei un pahar de apa? O sa te risti si o sa bei apa de la chiuveta? Sau mai bine cumperi o sticla de apa care vine din padurile virgine ecuatoriale din Fiji? Ei bine, apa Fiji considera ca raspunsul la aceasta intrebare este evident. Asa ca producatorii au construit o intreaga campanie de advertising in jurul lui. S-a dovedit a fi una din cele mai proaste miscari din istoria publicitatii. Oamenilor din Cleveland nu le-a convenit sa fie bataia de joc a reclamelor pentru apa Fiji, asa ca au facut teste. Si ghiciti ce au aflat? Testele au aratat ca un pahar de apa Fiji are o calitate mai proasta, pierde la testele de gust fata de apa de la chiuveta din Cleveland si costa de mii de ori mai mult.

Aceasta poveste este tipica testelor comparative intre apa imbuteliata si apa de la chiuveta. Este mai limpede? Uneori da, uneori nu. In multe privinte, apa imbuteliata este mai putin reglementata decat apa de chiuveta. Este mai gustoasa? In degustari din diverse locuri din tara, oamenii prefera de obicei apa de la chiuveta in locul celei imbuteliate. Companiile de imbuteliere a apei sustin ca nu fac decat sa raspunda cererii pietei. Dar cine ar vrea un produs mai putin durabil, mai putin gustos si mult mai scump, in special fata de unul pe care il poti obtine aproape pe gratis la tine acasa? Apa imbuteliata costa cam de 2000 de ori mai mult decat apa de la chiuveta. Va puteti imagina platind un pret mai mare de 2000 de ori pentru altceva? Cum ar fi un sandwich de 10 000 $? Totusi oamenii in U.S. cumpara mai mult de jumatate de miliard de sticle de apa in fiecare saptamana. Suficient cat sa inconjoare globul de 5 ori. Cum s-a ajuns la asa ceva? Ei bine, totul provine din modul in care functioneaza economia noastra materiala si unul din factorii ei cheie cunoscut drept „cererea artificiala”. Cum companiile vor sa creasca permanent, ele vor trebui sa vanda din ce in ce mai multe lucruri. In anii 1970, marile companii de racoritoare au inceput sa se ingrijoreze deoarece prognozele de crestere incepusera sa stagneze. O persoana poate bea o cantitate limitata de sucuri. In plus, oamenii isi vor da seama in scurt timp ca sucul nu este sanatos si se vor intoarce la apa plata. Ei bine, companiile au gasit o idee mareata intr-un produs care parea fara nicio sansa si de care majoritatea oamenilor au ras ca de o moda trecatoare. Apa este gratis, au spus oamenii atunci, Ce ne vor mai vinde in viitor, aer? Cum faci oamenii sa cumpere un produs asa ciudat? Simplu: creezi o cerere artificiala. Cum faci asta? Ei bine, imaginati-va ca sunteti seful unei companii de imbuteliere a apei. Din moment ce oamenii nu vor sari sa iti dea banii castigati cu greu pe un produs inutil, ii faci sa se simta speriati si nesiguri daca NU il au. Si asta este exact ceea ce au facut cei din industria de imbuteliere a apei. Una din primele tactici de marketing a fost sa sperie oamenii cu privire la apa de la chiuveta, cu campanii asemeni celei a apei Fiji privind apa din Cleveland. Cand vom termina, a spus unul din executivii unei companii de apa, Apa de chiuveta se va folosi numai pentru dus si spalat vase. Apoi, ascunzi realitatea produsului tau in spatele unor imagini de fantezie pura. Ati observat cum apa imbuteliata incearca sa ne seduca cu imagini ale izvoarelor de munte si ale unei naturi salbatice? Dar ghiciti de unde vine aproximativ o treime din apa plata din SUA? De la chiuveta! Aquafina (Pepsi) si Dasani (Coca Cola) sunt doua marci de apa care nu sunt altceva decat apa de chiuveta filtrate. Dar minciuna despre natura neatinsa merge si mai departe.

Intr-o reclama recenta, Nestle spune: Apa imbuteliata este produsul cel mai ecologic din lume. Cum?! Distrug mediul pe parcursul intregului ciclu de viata al produsului! Exact, cum este un produs ecologic? Problemele incep cu extragerea si producerea, unde se foloseste petrol pentru fabricarea sticlelor de plastic. In fiecare an, productia sticlelor de apa folosite in SUA consuma petrol si energie suficiente pentru un milion de masini. Toata aceasta energie consumata pentru a produce si transporta in jurul planetei o sticla pe care in final o bem in 2 minute? Asta ne conduce la problema principala de la celalat capat al ciclului de viata: distrugerea. Ce se intampla cu toate aceste sticle dupa ce bem apa? 80% ajung in gropi de deseuri, unde vor sta mii de ani, sau in incineratoare, unde sunt arse, eliberand poluanti toxici. Restul se colecteaza pentru reciclare. Am fost curioasa unde ajung sticlele pe care le pun in cutiile pentru deseuri reciclabile. Am aflat ca ele sunt trimise in India. Asa ca am mers acolo. Nu voi uita niciodata cum am urcat un deal in afara Madrasului si cum am dat peste un munte de sticle de plastic din California.

O reciclare adevarata ar transforma aceste sticle inapoi in alte sticle. Dar asta nu se intampla aici. In schimb, aceste sticle erau maruntite pentru un produs inferior (downcycling), ceea ce inseamna transformarea lor in produse de calitate inferioara care vor fi distruse ulterior. Partile care nu puteau fi folosite erau lasate acolo. Transportate pana in India doar pentru a fi aruncate in curtea altcuiva. Daca companiile de imbuteliere a apei vor sa foloseasca munti pe etichetele lor, ar fi mai corect sa arate unul din acesti munti de deseuri plastice. Ne sperie, ne seduc, ne inseala. Aceste strategii sunt elemente principale ale cererii artificiale. Odata ce au creat toata aceasta cerere, impreuna cu o piata de mai multe miliarde de dolari, ei o vor apara, luptand cu concurenta. Dar in acest caz, concurenta este dreptul nostru fundamental de a bea apa curata si sigura. Vicepresedintele Pepsi a declarat in public ca: Cel mai mare dusman este apa de la chiuveta! Vor sa ne faca sa credem ca apa este murdara, iar apa imbuteliata este cea mai buna alternativa. In multe locuri, apa publica este poluata datorita industriilor poluante ca si cea a sticlelor de plastic! Iar acesti tipi de la companiile de imbuteliere a apei sunt toti foarte fericiti in a ne oferi o solutie scumpa care ne tine dependenti de produsul lor. Este timpul sa ne recuperam apa de la chiuveta. Asta incepe cu un angajament personal de a nu cumpara sau bea apa plata imbuteliata, decat daca apa de la chiuveta din comunitatea voastra este chiar nesanatoasa. Da, inseamna putina planificare in a lua o sticla refolosita inainte de a iesi din casa, dar cred ca ne putem descurca. Apoi faceti urmatorul pas. Alaturati-va unei campanii care gaseste solutii reale, cum ar fi cererea de investitii in calitatea apei de la chiuveta pentru toata lumea. In SUA, apa de chiuveta este subfinantata cu 24 miliarde $, in parte si pentru ca oamenii cred ca apa potabila poate veni doar dintr-o sticla! In toata lumea, peste un miliard de oameni nu au acces la apa curata. Orasele lumii cheltuiesc milioane de dolari pentru a elimina toate sticlele din plastic pe care le aruncam. Cum ar fi daca acesti bani ar fi folositi pentru imbunatatirea sistemelor actuale de distributie a apei sau, si mai bine, pentru prevenirea poluarii apei ? Sunt multe lucruri pe care le putem face pentru a rezolva aceasta problema.

Cereti primariilor voastre sa reinfiinteze cismelele publice. Criticati cumpararea apei imbuteliate de catre scolile voastre, organizatia in care lucrati sau de intregul oras. Aceasta este o oportunitate uriasa pentru milioane de oameni sa se trezeasca si sa isi protejeze portofelele, sanatatea si planeta. Vestea buna este ca aceasta miscare a si inceput. Vanzarile de apa imbuteliata au inceput sa scada, in timp ce cresc vanzarile cu sticle de apa sigura, refolosibile. Ura! Restaurantele sevesc cu mandrie „apa de la chiuveta” si oamenii aleg sa pastreze in buzunar sutele sau miile de dolari care altfel s-ar fi risipit pe apa imbuteliata. Sa ai o sticla de apa plata la tine e pe cale de a deveni la fel de cool ca si a fuma in timpul sarcinii. Acum suntem mai bine informati. Industria de imbuteliere a apei se ingrijoreaza, deoarece aceasta tendinta creste. Nu mai raspundem cererii artificiale pe care ei au creat-o. Ne vom alege propriile nevoi, multumim foarte mult, si pretindem apa curata si sigura pentru toata lumea. We insert new subtitle, in position 157 (last node)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *