Un supermarket din nordul Londrei a introdus în incinta sa o zonă destinată produselor “non- plastice”, iar alte lanțuri de distribuție alimentară sunt așteptate să îi urmeze exemplul.

Supermarchetul Thornton Budgens din Belsize Park a convins în ultimele 10 săptămâni peste 1700 de linii de produse să adopte ambalaje non-plastice. Această inițiativă face parte dintr-o strategie mai amplă care are în vedere schimbarea întregii devize a magazinul în „practic fără plastic”, în doar trei ani.

Susținut de staruri locale precum Jim Broadbent și Dame Janet Suzman, supermarketul afirmă că s-a înrolat într-un veritabil “experiment public” care are drept scop găsirea unei metode sustenabile de distribuție a alimentelor, fără a recurge la ambalarea în plastic.

Inițiativa urmează exemplul unui supermarket olandez, din Amsterdam, care a introdus în februarie anul trecut, primul culoar ZERO PLASTIC din lume.

Magazinul londonez se arată a fi, însă, mai ambițios, vânzând diferite produse, de la legume, chipsuri și brânză la carne de vânat sălbatic, cum ar fi veverița, în ambalaje non-plastice.

Lansarea oficială a avut loc la scurt timp după ce Philip Hammond, om politic britanic, a anunțat că va impune o taxă în buget asupra plasticului “virgin”.

Măsura reiterează îngrijorările cu privire la deteriorarea produsă de plastice asupra vieții marine, problemă ilustrată foarte bine de David Attenborough în documentarul Planeta Albastră II, lansat anul trecut.

Andrew Thornton, care deține franciza Budgens, a declarat: „Sperăm că ceea ce facem aici va provoca o schimbare de paradigmă și în rândul celor de la Sainsbury, Tesco și alții. Ar fi suficient ca unul dintre ei să se adreseze marilor producători, precum Coca-cola, Heinz și Unilever, și să le spună: „dacă nu vă opriți să ne trimiteți produsele în plastic, nu le vom mai vinde în magazinele noastre”, pentru ca schimbarea să se producă rapid.”

Pentru multe produse, ambalajele din plastic au fost înlocuite cu tradiționalele pungi de hârtie fabricate din celuloză, care este o componentă structurală a pereților celulari ai plantelor verzi.

Totodată, pentru cele 300 de tipuri de brânzeturi comercializate, magazinul a trebuit să dezvolte un nou ambalaj, din ceară. Dl Thornton a declarat pentru The Daily Telegraph că vânzările la brânzeturi s-au diminuat inițial, întrucât clienții nu au mai putut identifica brânza preferată în noul ambalaj, drept pentru care ambalajul din ceară a fost ulterior înlocuit cu un alt tip de ambalaj non-plastic, transparent.

Sian Sutherland, co-fondatorul grupului A Plastic Planet, care colaborează cu Thornton Budgens, a declarat că tranziția către ambalajele prietenoase cu mediul a fost înlesnită de câțiva producători „îndrăzneți”, care au decis să își împacheteze produsele în ambalaje non-plastice.

“Cei mai rezistenți la schimbare sunt marile branduri, care se mișcă cu viteza melcului”, a spus Sian Sutherland. “Credem, însă, că acțiunile noastre deschid calea către revoluționarea tehnologiilor de ambalare.”

Printre produsele oferite la raft în această săptămână, se numără și primul sortiment de șuncă pre-ambalată în material non-plastic din Regatul Unit.

În discursul său privind întocmirea bugetului, Mr. Hammond le-a spus deputaților că pentru moment nu poate răspunde afirmativ solicitărilor privind „amânarea” taxării paharelor de cafea în favoarea concentrării, în schimb, a atenției asupra ambalajelor din plastic. Prin aceasta a fost subliniat faptul că ambele probleme trebuie adresate simultan, fără întârziere.

Guvernul urmează să se consulte cu privire la impunerea unor impozite asupra companiilor producătoare de băuturi și de alimente, care își distribuie produsele în ambalaje din plastic, dacă acestea nu includ cel puțin 30% conținut reciclat.

Măsura vizează în mod special materialele plastice virgine care sunt aproape imposibil de reciclat, cum ar fi tăvile pentru mâncare și paiele din plastic.

Doamna Sutherland a spus că succesul Thornton Budgets ar putea demonta afirmațiile conform cărora renunțarea la plastice se poate obține numai treptat.

„Vom fi un laborator viu de lucru”, a spus ea.

„Toate celelalte supermarketuri pot să observe și să învețe din ceea ce facem noi”.

„Acțiunile noastre au avut un impact pozitiv asupra a peste 1.700 de linii de produse în doar zece săptămâni, iar acesta este doar începutul.”

@Articolul original a fost scris de Henry Bodkin și publicat în The Telegraph pe 17 noiembrie. Imaginile au fost preluate integral din articolul original, care poate fi consultat în limba engleză la:  https://www.telegraph.co.uk/news/2018/11/07/britains-first-plastic-free-supermarket-zones-open/?WT.mc_id=tmg_share_fb&fbclid=IwAR10ioKHdG7O8itWYOaSJUr0PbtEsyoa3dWAAZJgTzBCL87wLK_EzE80orA

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here