Producatorii de energie solara mai au sase luni la dispozitie pentru a scoate din circuitul agricol terenurile pe care au amplasat centralele

0
109
Producatorii de energie solara mai au sase luni la dispozitie pentru a scoate din circuitul agricol terenurile pe care au amplasat centralele
Producatorii de energie solara mai au sase luni la dispozitie pentru a scoate din circuitul agricol terenurile pe care au amplasat centralele

Producatorii de energie solara mai au sase luni la dispozitie pentru a scoate din circuitul agricol terenurile pe care au amplasat centralele. Altminteri, risca sa ramana fara subventiile promise prin schema de sprijin prin certificate verzi. Guvernul a luat in cele din urma in considerare criticile aduse si, printr-o ordonanta de urgenta publicata in 29 iunie 2013, a extins termenul limita privind excluderea parcurilor fotovoltaice, de la 1 iulie 2013, la 31 decembrie 2013.Incertitudinea se mentine, totusi, afirma Stefan Botezatu, partener si coordonator pe zona de energie la firma de avocatura Kinstellar. Chiar daca ordonanta de urgenta 57/2013 a intrat in vigoare la 1 iulie 2013, surse neconfirmate oficial afirma ca aceasta nu a primit decizia favorabila a Comisiei Europene. Decizia este obligatorie in cazul modificarii schemei de sprijin. Conform acelorasi surse, Comisia Europeana ar fi cerut Guvernului anumite lamuriri si informatii suplimentare, inainte de a emite o decizie.

Domnule Stefan Botezatu, se aplica sau nu masurile privind reducerea sprijinului pentru producatorii de energie regenerabila?

Conform legislatiei comunitare si deciziei prin care Comisia a aprobat schema de sprijin, intrarea in vigoare a OUG 57/2013 anterior aprobarii Comisiei Europene risca sa atraga sanctiuni din partea autoritatilor europene impotriva Romaniei. Deocamdata, ce stim este ca in data de 11 iulie, ANRE a publicat pe site-ul sau trei propuneri de modificare privind aprobarea Regulamentului de acreditare a producatorilor de energie electrica din surse regenerabile, aprobarea Regulamentului de emitere a certificatelor verzi si aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a pietei de certificate verzi (Ordinele 42-44 din 2011). Propunerile de modificare vizeaza exclusiv corelarea legislatiei secundare cu Legea 220/2008, in nou forma rezultata dupa modificarea ei prin OUG 57/2013. Termenul final de primire a propunerilor si observatiilor din partea publicului a fost 16 iulie 2013.

Pe de alta parte, referitor la nou introdusa obligatie privind tranzactionarea certificatelor verzi in mod centralizat, exclusiv pe bursa administrata de OPCOM, acesta din urma a publicat pe site-ul sau propunerea de „Regulament privind cadrul organizat de tranzactionare a Contractelor Bilaterale de Certificate Verzi” precum si „Procedura privind organizarea sesiunilor de licitatie pe Piata Contractelor Bilaterale de Certificate Verzi”. Pentru aceste doua documente, faza de dezbatere in care sunt primite propunerile si observatiile din partea publicului, s-a incheiat pe 12 iulie.

Ca bun cunoscator al pietei energetice, cum puteti descrie starea de spirit a managerilor din companii?

Cu siguranta starea de spirit generala in domeniul energiei regenerabile nu este una tocmai buna, iar cuvintele care ar descrie-o probabil cel mai bine sunt „incertitudine”, „expectativa” si „neincredere”. Din pacate, aceasta stare de spirit general proasta nu exista de azi, de ieri si, in lumina ultimelor modificari aduse prin OUG 57 in luna iunie, nu pare ca se va ameliora prea curand, ci dimpotriva.
In acest sens, OUG 57 nu face decat sa concretizeze o serie de propuneri care au fost puse in mod informal in dezbatere publica inca din luna februarie 2013, in mod oficial din 2 aprilie 2013, cand proiectul de OUG a fost publicat pe site-ul Ministerului Economiei. Prin urmare, nu se poate vorbi de surpriza in ceea ce priveste iminenta intrare in vigoare a modificarilor la schema suport prin certificate verzi. Ceea ce nemultumeste insa mediul investitional este modul intempestiv in care au fost promovate aceste modificari, lipsa unui dialog real intre guvernanti si toate partile interesate precum si netransparenta in ceea ce priveste procesul de adoptare.

Cat de probabile sunt actiunile in instanta impotriva statului roman?

Revenind la starea de spirit a investitorilor, acestia reactioneaza in mod diferit cu privire la modificarea Legii 220/2008, atitudinea lor fiind determinata in mod cert si de specificul si stadiul de dezvoltare ale proiectelor acestora. Astfel, exista mari jucatori in piata care au anuntat in mod ferm ca vor stopa proiectele pe care le au in dezvoltare si care au criticat in termeni duri si in mod deschis instabilitatea legislativa in domeniu. Exista apoi reactii la nivelul diverselor asociatii care reprezinta interesele investitorilor (in special in domeniul energiei fotovoltaice sau eoliene) care au comunicat deja ca vor ataca OUG 57 in instante. A aparut totodata si un comunicat de presa din care reiese ca o investigatie preliminara ar fi fost declansata si de Directia Concurenta a Comisiei Europene pe acest subiect. Peste toate acestea, va pot confirma din experienta noastra ca reactiile se impart in principal in doua categorii: exista pe de o parte acei investitori care au achizitionat deja proiecte, fiind in fazele finale ale construirii si punerii in functiune ale acestora si care sunt interesati sa accelereze finalizarea proiectelor pentru a evita pe cat posibil orice alte surprize legislative neplacute pani la data punerii in functiune; pe de alta parte sunt acei investitori care, fie ca sunt in stadiul de negociere pentru achizitionarea unor proiecte, fie ca intentioneaza sa finanteze dezvoltarea unor proiecte, acestea din urma aflate in diverse etape de dezvoltare. Acesti investitori, in marea lor majoritate au suspendat momentan negocierile si analizeaza impactul posibil pe care noile modificari in forma adoptata il vor avea asupra proiectelor in cauza, asta daca nu si-au pierdut pur si simplu interesul pentru acest sector, cel putin pentru viitorul apropiat.

Cat dureaza de la data intrarii in vigoare (1 iulie) pana la reducerea fluxurilor financiare pentru companiile vizate?

In cazul in care OUG 57 isi va produce intr-adevar efectele de la 1 iulie, impactul acesteia ar trebui sa se resimta in cifra de afaceri a entitatilor vizate din momentul tranzactionarii certificatelor verzi primite pentru energia produsa incepand cu 1 iulie 2013.
In acelasi timp, insa, OUG 57 poate sa aiba un impact cu doua taisuri pentru investitori, adica atat negativ, prin scaderea numarului de certificate tranzactionate, si implicit scaderea veniturilor, cat si pozitiv, prin cresterea pretului de tranzactionare a unui certificat verde ca urmare a reducerii numarului de certificate verzi disponibile in piata.

Principalul argument al autoritatilor pentru introducerea acestor modificari a fost reducerera poverii facturilor cu energia. Cu cat vor scadea preturile la energie in urma implementarii modificarilor?

Domnul ministru Nita ne da asigurari ca de la 1 iulie, data intrarii in vigoare a ordonantei, va avea loc o reducere de 10% a facturii la energie electrica. Cred ca domnul Nita este mai optimist decat reprezentantii ANRE, care au infirmat declaratiile acestuia si apreciaza ca este posibil ca pretul certificatelor verzi sa creasca din nou spre maxim in perioada urmatoare datorita faptului ca vor fi mai putine certificate verzi disponibile in piata, anulandu-se practic efectele suspendarii certificatelor verzi. Vom vedea care dintre opiniile celor de mai sus se confirma.
In plus, cred ca problema reducerii facturii la energie se va pune in mod diferit, in functie de calitatea consumatorilor finali (mari consumatori sau consumatori casnici sau mici) si reducerea facturii va diferi la consumatorii industriali, care au o pondere mai mare a pretului certificatelor verzi in costul final fata de consumatorii casnici care au un procent mai redus al acestui pret in factura de energie electrica. As mai sublinia apoi faptul ca anuntata reducere a facturii, in cazul in care va avea loc, nu se va datora exclusiv suspendarii certificatelor verzi, ci in mai mare masura reducerii pretului energiei electrice. Piata are capacitatea sa se autoregleze si o reducere de preturi ar avea loc chiar si in lipsa OUG 57, prin simplul joc al cererii si ofertei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here