Produsele pentru igiena feminină și poluarea cu plastic

Pentru orice consumator de știri privind protecția mediului, impactul negativ al articolelor de plastic de unică folosință este un subiect arhicunoscut. Un număr tot mai mare de țări, dar și companii din sectorul privat, au trecut la acțiuni de combatere a poluării cu plastic, de la interzicerea sau taxarea pungilor de plastic sau a paharelor de cafea, până la politici publice mai complexe de reducere a ambalajelor din plastic. În Uniunea Europeană a fost adoptată cel mai complet pachet legislativ din câte există, Directiva privind plasticul de unică folosință, al cărei obiect este interzicerea totală a unor articole de unică folosință, inclusiv farfurii și tacâmuri, paie, bețigașe (pentru cafea și pentru urechi), ambalaje de polistiren pentru mâncare și băuturi, bețe pentru baloane.  

Dar, în timp ce lupta împotriva obiectelor plastice de unică folosință cum ar fi paiele și pungile de cumpărătur a devenit curent majoritar, nu se vorbește mai deloc despre produsele de igienă feminine de unică folosință și impactul lor asupra mediului. Probabil din cauza tabuului social pe care-l reprezintă, încă, menstruația.

Că produsele menstruale generează cantități extraordinare de deșeuri este o certitudine. Potrivit estimărilor, o femeie aruncă în medie aproximativ 150 kg de absorbante, tampoane, și aplicatoare pe toată durata vieții, din care aproximativ 90% este plastic (1). Acest lucru poate fi o surpriză pentru mulți, deoarece, spre deosebire de produsele alimentare, pentru aceste produse nu există obligația legală de a enumera ingredientele pe ambalaj (deși majoritatea acestor informații sunt disponibile online).

Cele mai multe produse pentru menstruație ajung la groapa de gunoi, unde poate dura până la 450 de ani să se descompună, sau – chiar mai rău – pot să ajungă să polueze plajele, mările sau oceanele. În fapt, produsele de igienă feminină se  numără printre cele mai frecvent întâlnite articole de unică folosință dintre toate deșeurile care poluează mediul marin (2). Datele Societății de Conservare a Mediului Marin arată că se găsesc, în medie, 4,8 deșeuri din produse menstruale la 100 metri de plajă curățată. Adică 4 absorbante împreună cu cel puțin un tampon și un aplicator pentru fiecare 100 metri de plajă (3). Pe lângă deșeurile vizibile de plastic, există de asemenea problema microplasticului, definit ca bucăți mai mici de 5 milimetri. Cu toate că există tot mai multe cercetări despre microplastic, rămân multe necunoscute cu privire la impactul exact asupra sănătății umane și a mediului. 

Ce alte soluții există?

Pe măsură ce publicul a devenit mai conștient de problema poluării cu plastic, a crescut și interesul pentru identificarea alternativelor non-plastic la tradiționalele tampoane și absorbante. Mari lanțuri de magazine, cum ar fi Walmart în Statele Unite ale Americii, Boots și Tesco în Marea Britanie, vând acum cupe menstruale, iar unele companii raportează vânzări mai mari cu un procent din două cifre în ultimii 10 (4).

Alternativele non-plastic sunt, de asemenea, promovate pe rețelele de socializare, unde companiile inovatoare capitalizează gradul sporit de conștientizare a problemei plasticului de către consumatori ca pe o oportunitate comercială de a-și promova produsele „prietenoase cu mediul” pe Instagram, Facebook și YouTube. 

Pe lângă absorbantele textile, lavabile și reutilizabile, cupele menstruale au fost unul dintre primele produse lansate ca soluție reutilizabilă. Există o multitudine de mărci diferite, care se prezintă sub diferite forme și mărimi, dar toate sunt fabricate fie din cauciuc, fie din silicon medical și funcționează în mod similar; sunt introduse în vagin pentru a „prinde” mai degrabă decât a absorbi sângele menstrual. Cele mai populare mărci se vând cu aproximativ 35 dolari, ceea ce le face mult mai scumpe decât o cutie de absorbante sau tampoane. Cu toate acestea, prin îngrijire corespunzătoare, o cupă menstruală poate fi utilizată până la zece ani, ceea ce înseamnă economii semnificative pe termen lung (5).

O altă alternativă la produsele tradiționale este buretele reutilizabil. Acesta poate fi confecționat fie din materiale sintetice, fie din burete de mare natural recoltat de pe fundul oceanului, cel din urmă fiind biodegradabil și compostabil. Buretele funcționează ca un tampon și trebuie îndepărtat și clătit/curățat la fiecare câteva ore. Chiar dacă este mai ieftin decât majoritatea cupelor menstruale (în medie, un pachet cu două bucăți costă între 2 și 20 dolari), nu este și la fel de durabil, necesitând înlocuirea după aproximativ șase luni (6).

Cea mai nouă apariție pe piața produselor pentru menstruație este lenjeria absorbantă, reutilizabilă. Probabil cea mai populară marcă este THINX, care a derulat o campanie publicitară în metroul din New York în urmă cu câțiva ani (7). Produsele de acest fel au un  nucleu absorbant din bumbac și material impermeabil, permițând utilizarea lor fără alte tampoane sau absorbante, în timpul zilelor cu flux mediu și ușor, sau ca protecție suplimentară. Și lenjeria de acest fel este mai puțin accesibilă ca preț (cea produsă de THINX costă între 24 și 39 dolari, în funcție de stil) (8). Totuși, este lavabilă și reutilizabilă pentru o perioadă de până la doi ani (9).

În ciuda faptului că aceste alternative pot ajuta la reducerea deșeurilor de plastic, nu toată lumea le apreciază. În acest caz, rămâne opțiunea produselor de unică folosință biodegradabile, non-plastic. Un exemplu îl reprezintă tampoanele fără aplicator sau absorbantele din bumbac organic, livrate în ambalaj care poate fi compostat. 

Concluzii

În prezent, numai aproximativ 5% (10) dintre femei folosesc produse menstruale reutilizabile. Ca în cazul altor produse de consum de unică folosință, trecerea de la absorbantele și tampoanele de unică folosință la alternative reutilizabile, cum ar fi cupele sau lenjeria absorbantă, nu se va produce peste noapte. Cu toate acestea, Mintel anticipează că, în timp, cupele menstruale ar putea perturba industria produselor de igienă feminică, care numai în Marea Britanie a fost estimată la 265,8 milioane lire sterline (350,4 milioane dolari) în 2017 (11).

Note:

(1) https://www.esmmagazine.com/tesco-launches-organic-and-reusable-feminine-hygiene-products/66603

(2) http://zerowasteeurope.eu/wp-content/uploads/2018/08/Reusable-toxic-free-menstrual-products_August-2018.pdf

(3) https://friendsoftheearth.uk/plastics/plastic-periods-menstrual-products-and-plastic-pollution

(4) https://www.bbc.com/news/business-45667020

(5) https://lifewithoutplastic.com/store/blog/plastic-free-periods-using-reusable-alternatives/

(6) https://youngwomenshealth.org/2013/03/28/period-products/

(7) https://www.bustle.com/articles/122564-thinx-underwear-ads-on-nyc-subway-are-up-but-the-company-has-another-big-announcement

(8) https://www.shethinx.com/collections/shop-all-period-panties/

(9) https://www.dailydot.com/bazaar/thinx-btwn-period-panties-review/

(10) https://www.allure.com/story/breaking-the-cycle-end-period-stigma?verso=true

(11) https://www.bbc.com/news/business-45667020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *