Programul Rabla anticriza la pret redus

Guvernul a decis saptamana trecuta suplimentarea programului de stimulare a innoirii parcului auto cu inca 30.000 de vouchere, in valoare de 114 milioane de lei. Astfel, numarul tichetelor valorice, cu o valoare de 3.800 de lei fiecare, ajunge la 190.000 in editia din acest an a programului.programul rabla

Cumularea valorii a trei vouchere in vederea achizitionarii unei singure masini reprezinta modificarea de succes in programul „rabla”.
Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor, spera ca prin programul de stimulare a innoirii parcului auto de anul acesta sa se vanda peste 63.000 de masini, adica sa se dea la casat circa 190.000 de rable. „Am stat si ne-am gandit care era problema cu acest program la editiile derulate anii trecuti de nu a avut succes. Astfel, dupa ce am analizat diferite variante cum sa il facem pe cetatean sa fie interesat sa isi predea masina, am ajuns la aceasta varianta si am trecut la modificarea legii. Sunt multi cetateni care nu au bani sa-si cumpere o masina noua si, daca nu au ce face cu aceasta prima de casare, atunci nu-si duc masina la Remat”, ne-a declarat Laszlo Borbely. Asa a aparut ideea cumularii celor trei vouchere in vederea achizitionarii unei singure masini noi. Valoarea unui voucher este de 3.800 de lei, iar discountul total acordat la achizitionarea unei masini ajunge la 11.400 de lei. Borbely a spus ca programul Rabla va fi suplimentat pana la epuizarea cererii, deoarece pentru asta sunt bani la fondul de mediu. In plus, anul acesta, demararea programului rabla va insemna un boom pentru vanzarea de masini noi.

„Deja s-au predat 82.500 de masini la Remat si s-au distribuit 107.000 vouchere din cele 110.000. De la demararea programului rabla, in lunile martie si aprilie, s-au vandut 14.000 de masini noi, adica de patru ori mai mult decat s-a vandut in ianuarie si februarie, cumulat. Am facut un calcul si am ajuns la concluzia ca anul acesta se vor cumpara prin programul rabla intre 55.000 si 65.000 de masini noi”, a spus Borbely.
Cele mai multe vouchere, peste 9.000, au fost primite de rematurile din Bucuresti, urmand judetul Cluj cu 7.550, Dolj cu 4.600 si Ilfov cu 4.200. De asemenea, si la eliberarea voucherelor ordinea este aceeasi. In Bucuresti s-au eliberat 6.800 de vouchere, in Cluj 5.800, in Dolj si Ilfov cate 3.300.

Pana in prezent, suma alocata initial pentru programul rabla a fost suplimentata de trei ori, insa e posibil ca suma finala sa fie mult mai mare. „Numarul initial de vouchere a fost de 60.000, insa fondul a fost suplimentat de doua ori cu cate 50.000 si o data cu 30.000. Astfel, pana acum, suma alocata pentru rabla se ridica la circa 722 de milioane de lei. Toate voucherele au perioada de valabilitate pana in luna noiembrie. Astfel, daca pana in noiembrie cetatenii nu le valorifica, voucherele isi pierd valabilitatea, nu mai au ce sa faca cu ele dupa acest termen”, ne-a explicat Borbely.
Intrebat ce se intampla cu deseurile rezultate in urma casarii rablelor, Borbely a spus ca aceasta responsabilitate revine Rematurilor.

„Rematurile au un sistem de dezmembrare si de reciclare, noi, prin Garda Nationala de Mediu, verificam daca respecta legea. Ei trebuie sa demonteze si sa separe diferitele tipuri de deseuri, respectiv bateria, cupru, aluminiu si separat carcasa. Ce ramane este interesul lor sa le separe cum trebuie, deoarece deseurile se valorifica. Sunt mai multe firme care dau bani pentru deseurile ramase in urma casarii rablelor”, a spus Borbely.
Oficialul a spus ca desi anul acesta programul rabla a cunoscut un real succes, Romania ramane in continuare „groapa de gunoi a Europei”.

„Conform statisticilor realizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto, care sunt foarte clare, din pacate, anul trecut, s-au vandut mai multe masini second-hand decat autoturisme noi. Aceasta tendinta nu s-a schimbat. De-asta avem acest program care incurajeaza ahizitionarea de masini noi. O alta parghie este cea cu modificarea taxei auto. La sfarsitul lunii iunie sper sa finalizam pentru anul viitor noua modalitate de calcul a taxei, deoarece eu sustin cu tarie ca cel care polueaza mai mult trebuie sa plateasca mai mult. Atunci vom veni din timp cu un punct de vedere, ca sa stie toata lumea, nu cu o zi sau doua inainte. Taxa va fi majorata. Oamenii trebuie sa inteleaga ca nu este o diferenta mare, si deja e o concurenta evidenta si intre producatorii de masini, care au scazut pretul masinilor, deoarece suntem intr-o perioada de recesiune. Deci, cetateanul, in loc sa dea bani pentru o masina mai veche de sapte-opt ani, trebuie sa stie ca e mult mai avatajos sa isi cumpere o masina noua, deoarece nu e diferenta mare de bani”, a afirmat Borbely.

In plus, oficialul a spus ca nu s-au facut schimbari majore cu privire la statisticile potrivit carora Romania are cel mai vechi parc auto din Europa. „Oricum pe drum si acum sunt in continuare foarte multe masini vechi. Avem cel mai vechi parc auto din Europa”, a spus Borbely. In Romania, peste jumatate din parcul auto existent are media de viata depasita. Din datele existente la Registrul Auto Roman avem circa doua milioane de masini mai vechi de 13 ani. Daca vom innoi parcul auto numai prin programul rabla, prin care s-au schimbat anual, in medie, 15.000 de masini, am rezolva problema in 133 de ani.

„In 2009 au fost date spre casat 32.000 de rable, in 2008 au fost circa 28.000- 29.000, iat in 2007 au fost casate 14.000 de masini”, a spus Borbely. Potrivit statisticilor, in perioada 2005- 2008 au fost scoase din uz 47.500 de rable, la care se adauga cele 32.000 de anul trecut. Astfel, de la prima editie a programului si pana la demararea celui de anul acesta, au fost scoase din uz 77.500 de masini mai vechi de 12 ani.

Piata gri a voucherelor nu reprezinta o problema
Conditia potrivit careia poti beneficia de prima de casare numai daca iti cumperi o masina noua, asa cum era pana anul acesta, a dat inapoi foarte multi cetateni.
Deoarece majoritatea rablelor sunt in posesia unor oameni mai in varsta, de regula pensionari, este foarte greu sa-i determini sa-si duca masina la casat. Bineinteles ca daca acum pot primi bani pentru voucherul obtinut in urma casarii rablei, acestia au venit, si s-au asezat la rand cu masinile la portile centrelor de dezmembrat din tara inscrise in programul rabla. „Cetateanul care nu are bani sa-si cumpere o masina noua isi duce masina veche la casat numai daca primeste bani pentru acest voucher. Posibilitatea vanzarii acestui voucher a facut ca programul derulat anul acesta sa cunoasca un real succes. Schimbarea de baza a fost cu aceste trei vouchere puse unul langa altul, care da posibilitatea celui care se intereseaza, pentru ca trebuie sa recunoastem ca sunt oameni deja care se intereseaza unde sunt aceste masini, se duc acolo, vorbesc cu proprietarul, este deja o piata cu aceste masini vechi. Si care e problema? Din moment ce pe mine, ca stat, ma intereseaza ca masina sa fie predata, dezmembrata si sa nu fie cumparate masini second-hand, alte rable, care arata putin mai bine decat cea veche. Pe mine, ca stat, ma intereseaza sa cumperi o masina noua, care sa nu mai polueze si sa fie prietenoasa cu mediul inconjurator.

Trebuie sa educam cetateanul, deoarece chiar daca mai da 2.000-3.000 de euro in plus e bine sa-si cumpere o masina noua, care iti ofera mai multa siguranta pe sosea”, a spus Borbely. Oficialul a spus ca la piata gri participa chiar si dealeri auto.
„Sunt dealeri auto care deja sunt distribuitori de vouchere. Astfel, acestia isi atrag clientii. Daca te duci la el cu un voucher, acesta iti ofera doua vouchere la un pret mult mai scazut, asta ca sa te atraga sa iei masina de la el, si deja este o batalie intre ei, intre dealeri. Iata cum functioneaza economia de piata”, ne-a explicat Borbely.

Sursa: Jurnalul National

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *