PROGRAMUL RABLA, DE LA ORIGINI PANA IN PREZENT. DEMERSURI SI PROCEDURA

La nivelul Uniunii Europene se discuta aprins o directiva de eliminare din circulatie a autoturismelor non-Euro, incepand cu anul 2011. In aceste conditii, Romania va asigura de la bugetul de stat toate costurile de casare si dezmembrare a autoturismelor non-Euro, potrivit unei note de fundamentare a proiectului ordonantei de urgenta privind taxa de poluare emisa de Guvern. In aceste conditii, mai mult ca sigur ca nu vor exista despagubiri pentru cei nevoiti sa renunte la masini care nu respecta normele europene de poluare. Pana cand executivul european va trasa o forma clara a directivei, romanii cu masini obosite inca au posibilitatea sa recurga la binecunoscutul program RABLA, prin care pot obtine avansul pentru cumpararea unui autoturism nou. Peste 2 milioane de autoturisme inregistrate in Romania sunt non-euro, adica nu mai putin de 54% din parcul auto.

Astfel, posesorul unei masini mai vechi de 12 ani poate primi suma de 3000 de lei daca isi duce automobilul la casat, banii primiti fiind destinati exclusiv achizitionarii unui autoturism nou. De programul Rabla pot beneficia doar persoanele fizice, proprietari sau mostenitori ai unui autovehicul functional, inmatriculat in Romania, a carui vechime depaseste 12 ani de la data fabricatiei. Obiectivul acestuia este protejarea mediului prin scoaterea din uz a autoturismelor vechi, cu un nivel ridicat de poluare, care se afla in proprietatea persoanelor fizice din Romania.

Programul Rabla se deruleaza cu succes inca din anul 2005, mai ales ca parcul auto romanesc este imbatranit, dar si pentru ca se doreste reducerea emisiilor de carbon. In acel an, din cele 15.000 de alocari, au ramas doar 393 masini nevandute, iar suma alocata a fost de 45 de milioane de lei.

In 2006, statul a alocat 50 de milioane de lei pentru program, iar romanii s-au inghesuit: numarul de cereri a fost de cinci ori mai mare decat cel estimat. Spre deosebire de anul precedent, programul parea sa aduca o veste buna – posesorii nu mai erau obligati sa duca masina la casat cu motorul pornit. Autoturismul ar fi trebuit sa contina doar motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, precum si echipamentele electronice si dispozitivul catalizator. Cu toate acestea, Administratia Fondului pentru Mediu, Ministerul Mediului si producatorii avizati au facut public, pe ultima suta de metri, faptul ca masina trebuie sa fie totusi in stare de functionare…

Ca atare, doar 13.868 de persoane, adica 84% din numarul total de locuri disponibile, au obtinut note de acceptare de la cei 29 de importatori si producatori validati. Multi dintre cei interesati de prima de casare au fost pusi pe drumuri degeaba si ulterior respinsi. O alta problema care a contribuit la debandada generala creata in jurul Programului este cum de a fost posibil ca, in numai o ora de la startul vanzarilor, multe dintre masini, in special Loganuri, sa se epuizeze. La finalul programului, au ramas nevandute 1387 de autoturisme.

In 2007, Ministerul Mediului a propus scoaterea din uz a altor 16.500 de autoturisme uzate, alocand suma de 49,5 milioane lei noi. 56 de producatori, importatori si distribuitori de autoturisme au fost validati. Au aparut acum si alte critici puternice din partea proprietarilor de autoturisme vechi: ei spun ca ajutorul financiar nu merita atata alergatura, pentru ca oricum jumatate din bani se reintorc la stat, sub forma taxei de prima inmatriculare. Si metodologia dupa care s-au stabilit cotele in 2005 si 2006 ii nemultumea pe unii producatori si importatori fiindca, sustineau acestia, cotele au fost discriminatorii si nu raspund de fapt cererii si ofertei de pe piata. Formula stabilita de Administratia Fondului pentru Mediu nu ar fi favorizat o distributie pe marci si constructori reglementata de piata, ci pe cai administrative. In replica, AFM a aratat ca, avand in vedere ca suma totala solicitata prin proiectele depuse de catre producatorii validati a depasit, in ambii ani, suma alocata prin program, AFM a procedat potrivit instructiunilor de aplicare la distribuirea acesteia intre producatorii validati, prin aplicarea unui coeficient de proportionalitate obtinut din raportul dintre suma alocata si suma totala solicitata.

Anul acesta, 40.000 de romani au posibilitatea sa-si inlocuiasca masina veche cu una noua pentru a se putea incadra in valorile-limita de emisii admise de UE. Pentru program au fost alocate fonduri de 120.000.000 lei. Noutatea acestui an sta in faptul ca prima de 3000 de lei va fi virata din bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu direct operatorului economic de la care cetateanul va achizitiona noul autoturism. Programul a fost extins si la tractoare urmand ca, pe acelasi principiu, sa fie acordati 17.000 de lei proprietarului unui tractor mai vechi de 12 ani.

Cum pot scapa romanii de rablele de sub prelata? Posesorul trebuie sa se inscrie la un producator validat, de la care primeste o nota de acceptare, cu valabilitate de 30 de zile calendaristice. Pasul urmator: cetateanul trebuie sa predea autoturismul spre casare la un agent specializat si sa obtina un alt certificat, de data aceasta de distrugere. Apoi, posesorul masinii trebuie sa o radieze si sa prezinte cateva acte organelor specializate. Suma pe care o obtine in urma predarii autoturismului vechi – 3000 de lei – va fi scazuta din pretul noii masini achizitionate. Iata lunga lista a actelor necesare pentru demersul Rabla:

a) actul de identitate al persoanei beneficiare, in copie;
b) certificatul de inmatriculare a autoturismului uzat, copie legalizata;
c) certificatul de distrugere a autoturismului uzat, copie legalizata;
d) certificatul de radiere a autoturismului uzat, in original;
e) certificatul de mostenitor, in copie legalizata, pentru cazul in care persoana fizica beneficiara este mostenitoarea proprietarului (inclusiv, daca este cazul, certificatele de casatorie sau documentele de schimbare a numelui, in copii legalizate). Cand certificatul de mostenitor arata ca exista mai multi mostenitori, este necesara si o declaratie notariala a celorlalti mostenitori prin care accepta ca persoana beneficiara, in calitate de mostenitor, sa poata beneficia de program, in original;
f) nota de acceptare eliberata de producatorul validat, in original.

Etapa I

Persoana fizica trebuie sa aleaga un singur producator din lista de producatori acceptati de AFM si se prezinta la dealer pentru a solicita o nota de acceptare. Obtinerea ei reprezinta inscrierea in program. Ea contine o declaratie pe proprie raspundere a persoanei fizice ca nu s-a inscris pe listele altui producator validat. Acte necesare aici: certificatul de inmatriculare a autoturismului uzat si actul de identitate. Nota de acceptare are o valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii sale si este eliberata in limita numarului de autoturisme aprobat pentru fiecare producator validat in parte.

Etapa a II-a

Persoana fizica se prezinta cu autoturismul uzat la un operator economic autorizat sa desfasoare activitati de colectare a vehiculelor scoase din uz (societate abilitata sa preia autoturismele uzate) conform listei publicate de AFM. Documente necesare:
a) actul de identitate a proprietarului / mostenitorului;
b) certificatul de inmatriculare a autoturismului uzat;
c) nota de acceptare eliberata de producatorul validat, in original.
Operatorul economic autorizat va elibera persoanei fizice certificatul de distrugere a autoturismului uzat.

MARE ATENTIE!

Nu uitati sa recuperati placutele de inmatriculare, acestea sunt necesare in etapa urmatoare. Nu uitati sa recuperati nota de acceptare in original.

Etapa a III-a

Persoana fizica trebuie sa obtina cate o copie legalizata dupa certificatul de inmatriculare si dupa certificatul de distrugere a autoturismului uzat, intrucat in etapa urmatoare originalele raman definitiv la serviciul de inmatriculari.

Etapa a IV-a

Persoana fizica se prezinta la serviciul de inmatriculari pe raza caruia este inscris in circulatie autoturismul uzat, in vederea radierii. Documente necesare:
a) cerere de radiere tipizata (de la un birou de copiat acte);
b) cartea de identitate a vehiculului, daca exista;
c) fisa de inmatriculare cu viza circumscriptiei financiare;
d) certificatul de distrugere a autoturismului uzat, in original (certificatul obtinut de la operatorul economic care a preluat autoturismul uzat);
e) trei exemplare completate ale certificatului de radiere;
f) actul de identitate in original si copie;
g) certificatul de inmatriculare in original;
h) placile cu numere de inmatriculare.

Etapa a V-a

Persoana fizica se prezinta la producatorul validat din etapa I cu urmatoarele documente:
a) actul de identitate a persoanei beneficiare, in copie;
b) certificatul de inmatriculare a autoturismului uzat, copie legalizata;
c) certificatul de distrugere a autoturismului uzat, copie legalizata;
d) certificatul de radiere a autoturismului uzat, in original;
e) certificatul de mostenitor, in conditiile descrise mai sus;
f) nota de acceptare eliberata in etapa I de producatorul validat, in original.
Abia acum, procedura se desfasoara ca o operatiune normala de vanzare-cumparare.

Autoturismul nou pe care il doriti poate fi platit integral sau in rate, dar nu si in leasing. La program se poate participa o singura data si cu un singur autoturism (o persoana nu are dreptul sa achizitioneze mai mult de un autoturism in acest sistem, iar pentru autoturismul nou va preda un singur autoturism uzat). Plata impozitului auto este obligatorie pana la momentul radierii din circulatie (dovada platii impozitului este solicitata la Serviciul de Inmatriculari cu ocazia radierii din circulatie – viza financiar pe fisa de inmatriculare).

Sursa: Antena 3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *