Propaganda marsava, aur pur

Maniera de abataj, trapezoidala, din Masivul Carnic, caracteristica dacilor, cu proportii regulate, calibrate si foarte geometrice, acum amenintate sa dispara in cianura, pentru ca Gold Corporation vrea sa conserve galeriile „romane”

Rosia Montana este fara doar si poate subiectul cel mai controversat al ultimilor ani. Este proiectul in care s-au investit cei mai multi bani pentru a crea o imagine pozitiva companiei canadiene Gold Corporation, dar in acelasi timp este subiectul care a declansat poate cea mai ampla initiativa a societatii civile din Romania, a unit cele mai multe categorii sociale, de la organizatii de mediu, la biserica, organisme internationale de protectia patrimoniului, institutii academice si stiintifice si a dus la discutii aprinse pe scena politica. O poveste veche de cativa ani, dar mereu actuala si controversata.

Ce am retinut in ultima perioada despre Rosia Montana? Am retinut ca firma Gold Corporation face investitii masive in publicitate – pe televiziuni, in ziare si pe internet. O campanie inversunata si lipsita de scrupule. La ore de maxima audienta, romanilor le este dat sa vada povesti dintre cele mai triste ale oamenilor necajiti din zona, care plang si multumesc companiei Gold Corporation pentru sansa ce le-a dat-o sa munceasca in mina.
Sub genericul “Scrisoare catre Romania – Oamenii din Rosia Montana nu vor decat sa munceasca” ni se infatiseaza zilnic povestile unei maini de oameni care, chipurile, au fost salvati de investitia canadiana. Compania nu mai vine cu cifre si date, nu ne mai prezinta performantele ce le are in lume, planurile de investitii si altele asemenea. Nu vine cu argumente solide, ci mizeaza doar pe atat: pe emotia celor care privesc. Este o campanie de marketing bine gandita, dar una care ne ascunde adevarul. Initiatorii campaniei pe asta si mizeaza: un impact pozitiv in societatea romaneasca. Iar pentru asta sunt folosite la modul cel mai murdar posibil lacrimile unor oameni care, la fel ca si multi romanii din toate zonele tarii, nu au unde sa munceasca. Bineinteles ca acei oameni sunt indreptatiti sa munceasca, dar cu ce pret? Ori raspunsul la aceasta intrebare lipseste. Asa cum lipsesc si sustinatorii proiectului, in ciuda campaniei publicitare agresive. Caci inafara de oamenii din videoclipuri care vor sa munceasca, Gold Corporation nu a atras alti adepti, decat sistemul clientelar de stat, care are motivele sale sa sustina investitia. In schimb, numarul contestatarilor creste de la o zi la alta.

Daca reducem problema de la Rosia Montana doar la oamenii care trebuie sa-si castige cumva existenta, trebuie spus ca nimeni nu mai vorbeste despre faptul ca planul de relocare va afecta 740 de gospodari si 140 de apartamente, ceea ce inseamna mii de suflete. Mii de suflete care se vor vedea nevoite sa-si ia viata de la capat, altundeva decat acolo unde s-au nascut si au trait, cu toate problemele care deriva de aici. In plus, compania canadiana nu poate da garantii ca, daca se da unda verde exploatarii, utilizarea ceanurii nu va afecta si mai mult zona si se vor produce efecte ireversibile asupra mediului inconjurator, populatia din zona va fi grav contaminata, iar intreaga comunitate va fi practic condamnata la izolare si saracie cronica.

Subiectul este unul sensibil cu atat mai mult cu cat oricand ti se poate reprosaca nu esti specialist si suficient documentat, deoarece subiectul este intr-adevar unul greu. Nu trebuie sa fii specialist ca sa tragi o concluzie la indemana oricui: cineva baga munti de bani ca sa te convinga ca proiectul este unul benefic, spunandu-si ca iti face un mare bine, cand stim toti, inca de pe vremea in care ne-a invatat mama sa umblam, ca trebuie sa ne ferim de cadourile facute de straini, pentru ca pentru ele ni se va cere ceva rau in schimb.

Crina Dunca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *