PROTEST Coalitia pentru Mediu: Guvernul mandateaza Parlamentul sa incalce legea

0
98
 PROTEST Coalitia pentru Mediu: Guvernul mandateaza Parlamentul sa incalce legea
PROTEST Coalitia pentru Mediu: Guvernul mandateaza Parlamentul sa incalce legea

Cele 69 de organizatii membre ale Coalitiei pentru Mediu din Romania (CMR) protesteaza vehement impotriva legii speciale privind exploatarea miniera de la Rosia Montana si cere Guvernului retragerea de urgenta a acesteia. Totodata, organizatiile membre CMR se solidarizeaza cu protestele din Piata Universitatii, Bucuresti si din alte orase din Romania si isi sfatuieste membrii si beneficiarii din intreaga tara sa organizeze si sa participe la manifestarile de opozitie fata de proiectul de lege amintit si impotriva proiectului de exploatare aurifera cu cianuri de la Rosia Montana.

CMR considera extrem de periculoase cele peste 20 de ‘atributii exceptionale’ pe care Rosia Montana Gold Corporation le-ar dobandi daca proiectul de lege va fi adoptat in Parlament si reaminteste ca urmarile unui astfel de proiect legislativ depasesc cazul Rosia Montana si, prin crearea unui precedent, pun in pericol nu doar oamenii, comunitatile si natura din aceasta zona, ci din intreaga tara.

Solicitam Primului Ministru retragerea de urgenta a acestui proiect legislativ din Parlament si respectarea angajamentelor luate in campania electorala de anul trecut.

Reamintim ca una din cele 15 promisiuni electorale principale ale USL preciza clar: ‘Respingerea proiectului Rosia Montana, cu evaluarea corecta pe trei zone: respectul pentru mediu, protejarea interesului national si combaterea coruptiei politice’.

Actul legislativ aprobat recent de Guvern si trimis Parlamentului este o sfidare a tuturor celor trei principii asumate prin platforma electorala – pune in pericol mediul si sanatatea oamenilor, pune interesele unei companii private deasupra celor ale cetatenilor si este un exemplu de capitulare a statului in fata unor interese economice private.

Legea speciala privind exploatarea de la Ro?ia Montana prevede declararea proiectului ca fiind de utilitate publica si de interes national deosebit, mandatarea unor entitati publice sa aduca la indeplinire unele masuri aferente exploatarii minereurilor auro-argentifere din perimetrul Rosia Montana, modificarea unor acte normative privitoare la exproprieri si autorizatii de constructie.

Precizam ca organiza?iile de mediu din Romania s-au opus permanent proiectului RMGC ca fiind daunator pentru mediu ?i sanatatea oamenilor prin riscul de mediu pe care il presupune folosirea la o scara atat de mare a cianurilor in exploatarea miniera.

Gigantul proiect a ridicat inca de la bun inceput o serie de probleme si riscuri in domeniul protectiei mediului, a legalitatii, drepturilor omului, economiei si, nu in ultimul rand, in privinta moralitatii:

activitatile de minerit ar afecta in total 1258 de hectare, inclusiv prin defrisarea a 235 hectare de paduri;

in cei 15 ani de exploatare ar fi prelucrate 215 milioane de tone de minereuri, prin utilizarea a 200.000 tone de cianuri (!). La ora actuala, in intregul sector minier din Uniunea Europeana sunt utilizate 1.000 tone de cianuri de sodiu pe an. In cadrul proiectul minier de la Rosia Montana se propune utilizarea a 13.000 tone de cianura de sodiu anual! Totodata, in mai 2010, Parlamentul Europei a adoptat cu o majoritate covarsitoare punctul de vedere prin care se propune interzicerea utilizarii cianurilor in minerit;

deseurile care provin din procesul tehnologic contin metale grele si componente de cianuri. In cadrul exploatarii se formeaza in total 215 milioane de tone de deseuri. Deseurile astfel depozitate vor mari riscul poluarii apelor de suprafata si a panzei freatice, pe langa poluarea aerului;

valea in care ar urma sa fie amplasat iazul de decantare adaposteste o localitate, Valea Cornei, cu case de locuit, biserici, cimitire si, nu in ultimul rand, oameni care traiesc aici si cred intr-un viitor. Acesti oameni risca sa fie expropriati din cauza proiectului minier;

vestigiile romane, galeriile miniere, bisericile, cimitirele si cladirile cu valoare de monument reprezinta valori de nepretuit, care nu pot fi inlocuite cu bani. Protejarea acestui patrimoniu in mijlocul unei zone miniere active cu o suprafata de 1258 ha, intre 4 cratere, pe langa detonarea zilnica a 10 tone de dinamita si circulatia necontenita a camioanelor de 150 tone, este absolut imposibila.

Gabriel Resources Ltd., actionarul majoritar al RMGC nu are nicio experienta in activitatea miniera, fiind infiintata in mod special pentru ambitiosul proiect minier de la Rosia Montana, prin intermediul unor firme off-shore.

Prevederi periculoase ale legii speciale pentru exploatarea de la Rosia Montana asa cum au fost formulate de protestatari ?i reprezentanti ai societatii civile.

1. RMGC poate deveni proprietarul sau concesionarul oricarui imobil necesar exploatarii miniere din perimetrul minier Rosia Montana asupra carora statul roman si/sau unitatile administrativ teritoriale detin un drept de proprietate publica sau privata – totul in numai 45 de zile de la depunerea unei solicitari formale, fara nici o dezbatere sau decizie locala si fara nicio licitatie publica.

2. In cazul in care un act sau o procedura de avizare aferenta proiectului a fost anulata (in instanta), autoritatile au obligatia de a elibera catre RMGC, in mai pu?in de 30 de zile, un act sau aviz nou care sa-l inlocuiasca pe cel anulat.

3. Actele premergatoare (procedurile, avizele etc.) obtinute de RMGC in vederea emiterii autorizatiilor finale nu au termen de valabilitate. Ele produc efecte ad infinitum et ultra, putand fi folosite oricand pentru legitimarea autorizatiei finale.

4. Desi conform Legii Minelor, Art. 22, oricarei companii miniere i se autorizeaza inceperea activitatilor miniere prevazute in licenta in termen de 180 de zile de la depunerea documentatiei si doar dupa depunerea garantiei financiare integrale pentru refacerea mediului, RMGC obtine aceasta autorizare in maximum 30 de zile si pe baza depunerii garantiei financiare pe numai un an din intreaga durata a exploatarii.

5. Perimetrul licentei RMGC nu are limite fixe. Agentia Nationala de Resurse Minerale are obligatia de a-l reconfigura oricand la cererea RMGC, in afara oricarei proceduri de reglementare.

6. RMGC va fi reprezentantul desemnat al Statului roman in procedura de expropriere a terenurilor necesare exploatarii miniere. Cu alte cuvinte, toti locuitorii Rosiei Montane care vor refuza sa-si vanda proprietatile vor fi obliga’I s[ cedeze terenurile, care vor reveni, dupa plata unei compensatii aflate propriu-zis la bunul plac al Companiei, in concesiune spre exploatare unei alte entitati private – Gold Corporation; actiunile propriu-zise de scoatere cu forta a localnicilor din ‘fostele’ lor gospodarii vor fi facute, foarte probabil, de unitati de securitate (citeste: paramilitare) private care totusi vor actiona cu o autoritate conferita de Stat.

7. RMGC va obtine direct de la Ministerul Economiei dreptul de concesiune asupra imobilelor expropriate din perimetrul exploatarii miniere, pentru o durata de 49 ani, fara a fi necesara inscrierea in Cartea Funciara.

8. RMGC are dreptul sa utilizeze si sa schimbe folosinta oricaror imobile expropriate din perimetrul minier, inclusiv a celor cu ‘destinatie speciala’ (a se intelege: lacasuri de cult, monumente, ansambluri si situri istorice, cimitire, alte asezaminte de valoare nationala deosebita ori localitati urbane sau rurale in intregime), cu conditia de a realiza ‚replici’ pe alte amplasamente.

9. Daca, potrivit conditiilor stipulate in Legea minelor 85/2003, licenta de exploatare se acorda pentru maximum 20 de ani, cu drept de prelungire pe perioade succesive de cate 5 ani, licenta RMGC se poate prelungi pe perioade de pana la 20 de ani, la nesfarsit.

10. Daca, pentru indeplinirea conditiilor stipulate in Hotararea de Guvern 1076/2004 privind evaluarea de mediu pentru planuri si programe, chiar si cea mai putin complexa procedura de evaluare dureaza intre 8 si 12 luni, in cazul RMGC procedura de evaluare de mediu pentru planurile de urbanism (care in mod normal ar implica si consultarea statelor vecine potential afectate) trebuie sa se finalizeze in 3 luni.
11. In vreme ce, potrivit Hotararii de Guvern 1076/2004, Legii 350/2001 si Ordinului Ministrului Mediului nr. 117/2 februarie 2006, acordul de mediu pentru autorizatia de construire se poate elibera numai dupa detinerea avizului de mediu pentru planul de urbanism aferent, RMGC il poate obtine si concomitent, ba chiar inaintea avizului de mediu pentru planul de urbanism.

12. In timp ce orice autorizatie de construire are (potrivit Legii 50/1991, Art. 7, pct. 5) o perioada de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval in care detinatorul este obligat sa inceapa lucrarile, RMGC poate incepe lucrarile in termen de 36 de luni de la data emiterii autorizatiei de construire, autorizatia sa fiind valabila pe termen nelimitat.

13. RMGC poate obtine concomitent, in baza unei solicitari unice, autorizatiile de desfiintare si autorizatiile de construire, daca pentru desfasurarea lucrarilor de constructii aferente proiectului este necesara si desfiintarea unor constructii sau amenajari existente.

14. RMGC poate sa includa in intravilan terenurile cu categoria de folosinta pajiste din perimetrul proiectului minier si le poate scoate din circuitul agricol in termen de 30 de zile de cand face o cerere in acest sens. Autoritatea centrala sau locala, in acelasi termen, este obligata sa-i acorde o suprafata echivalenta de teren aflat in domeniul public sau privat al Statului pentru ‘refacerea’ suprafetei de pajiste afectate.

15. RMGC poate reloca monumente ale naturii existente in cadrul perimetrului proiectului minier.

16. RMGC poate include in intravilanul localitatii terenurile forestiere aflate in perimetrul minier si poate dobandi proprietatea unor terenuri aflate in perimetrul minier, fara respectarea dreptului de preemptiune al Statului la cumpararea de paduri care constituie enclave in fondul forestier proprietate publica a statului sau sunt limitrofe acestuia, la pret si in conditii egale.

17. RMGC poate desfasura lucrari miniere pe acele terenuri pe care Legea Minelor, Art. 11, interzice strict desfasurarea oricarei astfel de activitati – amplasamente ale unor monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes deosebit, rezervatii naturale, zonele de protectie sanitara si perimetrele de protectie hidrogeologica ale surselor de alimentare cu apa.

18. Daca, potrivit Art. 5, alin 16 al OUG 43/2000, in cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator, pana la descarcarea de sarcina arheologica, autorizarea de construire se suspenda, in cazul RMGC aceasta ramane in vigoare, iar companiei nu ii este afectat dreptul de a executa lucrari miniere pe restul suprafetei de teren ce face obiectul autorizatiei de construire.

19. RMGC nu are obligatia sa obtina certificate de descarcare de sarcina arheologica pentru zonele cu patrimoniu arheologic reperat – terenuri delimitate conform legii, in care urmeaza sa se efectueze cercetari arheologice pe baza informatiilor sau a studiilor stiintifice care atesta existenta subterana ori subacvatica de bunuri de patrimoniu arheologic, susceptibile sa faca parte din patrimoniul cultural national.

20. Cercetarea arheologica a unui teren din perimetrul RMGC nu are voie sa depaseasca in durata 3 luni de la data initierii.

Membrii Coalitiei pentru Mediu din Romania

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here