Radiografia programului Rabla: Beneficii de mediu, dezavantaje economice

    0
    8
    Radiografia programului Rabla: Beneficii de mediu, dezavantaje economice

    Agentia de evaluare Fitch Ratings spune ca programe precum Rabla sunt daunatoare industriei auto, pentru ca potentialii clienti de masini judeca preturile de achizitie prin prisma ofertelor speciale, iar cand acestea se termina, vanzarile se prabusesc.

    Reprezentantii agentiei Fitch Ratings sustin ca aceste programe nu genereaza vanzari de automobile noi, ci doar faciliteaza achizitii care ar fi avut loc oricum, ducand la scaderea dramatica a vanzarilor, in momentul in care publicul nu va mai avea acces la respectivul program de casare.

    Rabla, avantaje si dezavantaje

    Economistul Mircea Cosea a declarat pentru Business24 ca programe de genul Rabla au beneficii de mediu, dar si dezavantaje economice, fiindca acestea duc la aparitia unui comportament in care potentialii clienti de masini judeca preturile de achizitie prin prisma ofertelor speciale.

    Programul avantajeaza vanzarea de automobile care pot sa fie comercializate la un pret mic, adica modele care nu sunt de o calitate superioara si care, paradoxal, nu sunt chiar la nivelul ultimelor tehnologii de protectie a mediului, spune economistul.

    Mircea Cosea sustine ca, indiferent de onestitatea guvernului, nu exista program Rabla care sa nu favorizeze unii dealeri auto in detrimentul celorlalti, fiind asftel incalcat principiul liberei concurente. „Prin astfel de programe, apar mari posibilitati de coruptie, de clientelism si aranjamente pentru intrarea in programe a unor anumiti dealeri, mai reprezentantivi pe piata locala”, a declarat economistul.

    Cristian Muntean, presedintele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), spune ca, in prima faza, programul Rabla stimuleaza vanzarile de masini noi, chiar va crea asteptari din partea clientilor la preturi de vanzare mici.

    El sustine ca Rabla s-a dovedit a fi un instrument destul de bun prin care multi oameni au luat in calcul achizitia unui automobil, chiar daca, initial, nu aveau aceasta intentie.

    Harburi mai putine, aer mai curat, siguranta in trafic

    Cristian Muntean sustine ca programele Rabla sunt benefice, pentru ca au efecte pozitive si in afara vanzarii propriu-zise de masini, in special in reducerea numarului de harburi, care polueaza atmosfera si pericliteaza siguranta participantilor la trafic.

    Mai mult, in Romania, sistarea programului Rabla, ba chiar si reducerea substantiala a numarului de vouchere, va duce la falimentul multor dealeri si reprezentante auto.

    Programele de reinnoire a parcurilor auto din Europa au avut o popularitate deosebita in ultimii ani, atat pe piata interna, cat si in intreaga lume. Producatorii de automobile si dealerii lor le-au vazut ca pe un ajutor, in timp ce clientii au perceput aceste programe tot ca pe un ajutor.

    Desi unele programe de innoire ale parcurilor auto din anumite tari au realizat cresteri semnificative ale vanzarilor, agentia Fitch Ratings trage un semnal de alarma privind aceste programe, motivand ca sunt daunatoare pe termen lung.

    Rabla distorsioneaza piata auto

    Cei de la Fitch spun ca aceste programe ar putea distorsiona tendintele de pe piata auto si ar putea sa influenteze viitoarele game ale constructorilor auto si chiar modelele pe care le vor comercializa acestia.

    Adesea, programele de casare sunt folosite pentru achizitia unor modele mai ieftine si duc la un amestec nefavorabil de vanzari, valabil atat pentru dealeri, cat si pentru producatorii de automobile.

    Analistii de la Fitch considera ca producatorii de automobile care cer reintroducerea acestor programe nu isi vor face nicio favoare pe termen lung, acestia dorind doar sa evite problema costurilor adusa de uzinele care nu inregistreaza profit.

    In primele cinci luni ale anului curent, inmatricularile de automobile noi au scazut cu 7,3 % in tarile EU si EFTA, atingand la 5,64 milioane de unitati. Estimarile Fitch Ratings arata ca PSA Peugeot-Citroen va fi constructorul de automobile cel mai afectat de viitoarea scadere a vanzarilor de automobile, urmat de Fiat si Renault. Intre timp, BMW, Daimler si Volkswagen vor fi mai putin afectati de aceste scaderi ale vanzarilor, subliniaza agentia Fitch.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here