Ramnicul Valcea, sufocat de trafic si fara spatii verzi

Orasele romanesti tind sa devina un fel de camere de gazare pentru locuitorii care isi petrec trei sferturi din viata respirand gaze de esapament de la masini si locuind in apartamente ce seamana cu niste cutii de chibrituri, aparati de zgomot, dar si de aerul de afara, de geamuri groase de termopan.

Din pacate, Ramnicul, ca si alte orase din judet, se aliniaza la aceasta tendinta, alimentata din plin de lacomia unor mai mici sau mai mari afaceristi, care prefera sa transforme pana si cele mai mici oaze de verdeata in spatii comerciale sau se inghesuie sa construiasca fel de fel de cladiri sau supermarketuri.

Judetul Valcea are 10 buline negre pentru tot atatea orase unde se trag semnale de alarma privind lipsa spatiului verde. In top se afla Ramnicu Valcea, cu patru metri patrati de verdeata pe cap de locuitor. Tot pe un loc de frunte se situeaza si statiunea Calimanesti, unde spatiile verzi ar trebui sa fie o prioritate, dat fiind ca zona este si turistica, prin excelenta. In acest moment, in Calimanesti sunt numai sase metri patrati de verdeata pe cap de locuitor. Si la Horezu sunt probleme – opt metri patrati pentru fiecare persoana. Cel mai bine la acest capitol sta statiunea Olanesti, cu 137 de metri patrati, desi, in ritmul in care se construieste si aici, verdeata poate deveni, in cativa ani, o trista amintire.

Ramnicul – pe lista neagra a poluarii

Conform reprezentantilor de la mediu, pentru optimizarea conditiilor in centrele populate, spatiile verzi indeplinesc un rol de prima importanta in crearea unui microclimat corespunzator. Ramnicu Valcea are, in prezent, in administrare pe domeniul public 398.160 mp de spatii verzi, din care 32.735 mp aliniamente stradale, 129.735 mp parcuri, 28.276 mp scuaruri si 207.414 mp spatii verzi intravilane. Fiecare ramnicean are, teoretic, patru metri patrati de spatiu verde, desi normele europene prevad o suprafata minima de 17 – 26 metri patrati pentru fiecare locuitor. Raspandirea zonelor verzi pe teritoriul orasului nu este uniforma. Extinderea aleilor de acces, a chioscurilor si parcarilor a dus la micsorarea suprafetelor verzi din majoritatea centrelor urbane, fara ca primariile si consiliile locale sa ia masuri de protectie.

In Ramnic au ramas astfel, la ora actuala, numai doua parcuri mari: Zavoi, care dispune de dotari de alimentatie publica, locuri de joaca pentru copii si alei betonate, si „Mircea cel Batran”, ce completeaza centrul civic al orasului. Acesta este, de altfel, si monument istoric, astfel ca, pana acum, afaceristii nu au avut acces la el. In partea de sud a orasului a mai ramas zona de agrement Strand Ostroveni, unde nu mai sunt insa prea multi arbori, iar paduricea de langa aceasta a fost data la diverse persoane, care isi vor construi in curand vile in locul spatiului verde existent acum. In rest, a disparut parcul din centrul Ramnicului, caruia i-a luat locul controversatul mall, iar pe spatiul verde ce exista langa Prefectura si Consiliul Judetean Valcea troneaza acum un bar din materiale de constructie grele, ce trebuia sa fie o constructie provizorie.

Urbe sufocate de spatii comerciale

Potrivit unui studiu al companiei Colliers International, orasele mari din Romania ar putea absorbi, pana in 2010, un stoc de spatii comerciale de 670.000 metri patrati. Majoritatea urbelor cu peste 100.000 de locuitori, in care se vor dezvolta numeroase centre comerciale, vor fi sufocate de proiectele anuntate pana in 2010, pentru ca vor depasi stocul necesar ce poate fi absorbit de populatie. Ramnicu Valcea se numara printre orasele unde nivelul de trai nu este foarte ridicat, ceea ce face ca vanzarile sa nu fie pe masura asteptarilor acelora care au investit in spatii comerciale si supermarketuri in zona, cateva dintre ele fiind plantate chiar in centrul orasului. Reprezentantii agentiei de mediu au tras un semnal de alarma cu privire la aglomerarea tot mai mare din orase si la construirea unor noi spatii comerciale, ce „omoara”, pur si simplu, si putinul oxigen produs de rarii copaci, nebagati inca in seama de investitori.

Planuri de fluidizare a circulatiei

Planurile autoritatilor locale includ realizarea de sase sensuri giratorii in municipiu, precum si, tot atatea in intersectiile cu principalele drumuri nationale la iesirile din oras, care sa ajute la fluidizarea circulatiei. Oficialii din primarie au promis si achizitionarea unui sistem modern de semaforizare, controlat de computer, ce va varia durata semnalizarilor semafoarelor in functie de traficul din zona respectiva. De asemenea, o lucrare edilitara ce va veni sa ajute la fluidizarea circulatiei in oras este construirea bulevardului Dem Radulescu, din cartierul Ostroveni, fara de care municipiul va fi sufocat de traficul greu. Potrivit reprezentantilor SPR, o artera care sa ocoleasca centrul orasului si sa faca legatura cu statiunea Olanesti ar fi ideala pentru a devia traseul camioanelor din zona centrala, si asa obstructionata de recentele lucrari la parcarea mall-ului.

Orasele Calimanesti si Dragasani, in topul codaselor

Spatiile verzi au inceput sa dispara si in alte orase din judet. Astfel, la Dragasani s-a infiintat un strand si s-au amenajat spatiile aferente, pe o suprafata de un hectar, aparand, de asemenea, o multime de centre comerciale noi. In topul investitorilor din oras este chiar primarul, care si-a construit un spatiu de toata frumusetea, chiar langa hotelul Rusidava. Si la Calimanesti s-au semnalat modificari de suprafete verzi, unde s-au efectuat lucrari de intretinere si reamenajare a suprafetelor existente pe circa 4,5 hectare in fiecare dintre acestea. La Dragasani, spatiile verzi si zonele de agrement ocupa 86.777 mp, din care 44.870 mp (mai mult de 50 la suta) sunt reprezentati de cele sapte parcuri si de zona de agrement Batca. Mai bine stau cei 7.000 de locuitori ai orasului Ocnele Mari, care au 11,2 hectare de spatii verzi, ceea ce inseamna 145,5 mp pentru fiecare persoana. Zonele verzi au fost o vesnica problema a primariilor, acestea fiind primele sacrificate pentru realizarea diverselor proiecte de amenajare urbana sau a investitiilor, astfel ca suprafata lor s-a redus drastic in ultimii 15 ani, mai ales in intravilanul localitatilor.

Circulatia infernala da lovitura de gratie

Traficul greoi din municipiile si orasele traversate de drumuri nationale sau europene da lovitura de gratie in privinta aerului respirat de locuitori. Blocajele rutiere din principalele intersectii din Ramnicu Valcea sunt cunoscute de soferi, ele fiind o problema a administratiei locale si politiei, de cel putin doi ani. Acestea sunt cauzate de cresterea alarmanta a numarului de masini, in conditiile in care infrastructura a ramas neschimbata. Politistii valceni sunt si ei bulversati, deoarece orele de varf dupa care se ghidau pana in urma cu patru – cinci ani, nu mai exista, aglomeratia putand sa paralizeze traficul oricand. Zilele ploioase sunt insa cosmarul soferilor. Circulatia este din ce in ce mai periculoasa, deoarece exista familii care au si doua – trei masini, iar pe strazi au aparut o multime de motociclete, scutere si ATV-uri. Comisarul Ilie Voica, seful Serviciului Politiei Rutiere Valcea, a spus ca, in prezent, se deruleaza un studiu de trafic comandat de Primaria Ramnicului si platit din fonduri alocate de la bugetul local, ce presupune o monitorizare a circulatiei intr-o anumita perioada, dupa care vor urma posibilele solutii de sistematizare a traficului.

Orasele Calimanesti si Dragasani, in topul codaselor

Spatiile verzi au inceput sa dispara si in alte orase din judet. Astfel, la Dragasani s-a infiintat un strand si s-au amenajat spatiile aferente, pe o suprafata de un hectar, aparand, de asemenea, o multime de centre comerciale noi. In topul investitorilor din oras este chiar primarul, care si-a construit un spatiu de toata frumusetea, chiar langa hotelul Rusidava. Si la Calimanesti s-au semnalat modificari de suprafete verzi, unde s-au efectuat lucrari de intretinere si reamenajare a suprafetelor existente pe circa 4,5 hectare in fiecare dintre acestea. La Dragasani, spatiile verzi si zonele de agrement ocupa 86.777 mp, din care 44.870 mp (mai mult de 50 la suta) sunt reprezentati de cele sapte parcuri si de zona de agrement Batca. Mai bine stau cei 7.000 de locuitori ai orasului Ocnele Mari, care au 11,2 hectare de spatii verzi, ceea ce inseamna 145,5 mp pentru fiecare persoana. Zonele verzi au fost o vesnica problema a primariilor, acestea fiind primele sacrificate pentru realizarea diverselor proiecte de amenajare urbana sau a investitiilor, astfel ca suprafata lor s-a redus drastic in ultimii 15 ani, mai ales in intravilanul localitatilor.

Crestere ametitoare a inmatricularilor

Numarul de inmatriculari noi de autoturisme pentru transportul calatorilor a crescut cu 46,6 la suta in primele noua luni ale 2007, comparativ cu perioada similara a anului trecut, pana la 329.385 de unitati, potrivit datelor Institutului National de Statistica. In acelasi interval, cifra inmatricularilor noi de vehicule pentru transportul marfurilor s-a marit cu 47,1 procente, pana la 68.795 de masini. Cea mai semnificativa crestere s-a inregistrat in cazul motoretelor si motocicletelor, numarul acestora ridicandu-se la 9.912 unitati, mai mult cu 80,4 la suta fata de primele noua luni ale lui 2006. Pentru transportul de marfuri, cel mai important avans a fost consemnat de remorci si semiremorci, in primele noua luni fiind inmatriculate 18.466 unitati noi, fata de 8.313 in 2006, ceea ce reprezinta o crestere de circa 220 procente.

Sursa: Editie Speciala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *