Directiva CE referitoare la prevenirea si reducerea integrata a poluarii mediului din 30 octombrie 1996 (Directiva IPPC) reglementeaza autorizarea instalatiilor industriale relevante pentru mediu, in baza unui concept ce cuprinde toate mediile. In aceasta abordare sint cuprinse atit emisiile in aer, apa si sol cit si aspectele economice legate de deseuri, eficienta energetica si a resurselor si prevenirea accidentelor. Scopul acestei directive este acela de a atinge un nivel inalt de protectie a mediului, in intregul sau.

Prevederile OUG

Cerintele specifice privind abordarea integrata, in conformitate cu prevederile Directivei 96/61/CE, sint transpuse in totalitate in legislatia romineasca prin OUG nr. 152/2005 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii aprobata prin Legea 84/2006. Prevederile OUG nr. 152//2005 au ca scop abordarea integrata a masurilor necesare in vederea prevenirii sau, in cazul in care aceasta nu este posibila, a reducerii emisiilor in aer, apa si sol, inclusiv masurile privind gestionarea deseurilor, astfel incit sa se atinga un nivel ridicat de protectie a mediului, considerat in intregul sau, cu respectarea prevederilor legislatiei din domeniul evaluarii impactului asupra mediului si a altor reglementari relevante. Autoritatea de mediu care emite autorizatia integrata de mediu, respectiv agentiile regionale in colaborare cu Agentiile pentru Protectia Mediului, au responsabilitatea de a preveni poluarea prin aplicarea celor mai bune tehnici disponibile, precum si de a lua masurile necesare pentru a nu se produce nicio poluare semnificativa. Chiar si in cazul in care activitatea societatii autorizate inceteaza, autoritatea de mediu trebuie sa ia masurile necesare evitarii poluarii. Totodata, autoritatea de mediu trebuie sa impuna evitarea producerii de deseuri, iar in cazul in care acestea se produc, ele trebuiesc valorificate, iar daca acest lucru este imposibil tehnic sau economic, trebuie evitat orice impact asupra mediului.

Obligatiile societatilor

Printre obligatiile societatilor autorizate IPPC se numara si utilizarea eficienta a energiei, prevenirea accidentelor si limitarea consecintelor. Autoritatea competenta evalueaza periodic conditiile din autorizatia integrata de mediu si, acolo unde este necesar, le revizuieste. Astfel, potrivit ordonantei de urgenta privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii, autoritatea competenta impune operatorului, prin autorizatia integrata de mediu sau, dupa caz, prin revizuirea acesteia ori prin actualizarea conditiilor din autorizatie, ca, nu mai tirziu de 30 octombrie 2007, societatile autorizate sa fie conforme cu normele stipulate in actul normativ. De la aceasta regula fac exceptie societatile care beneficiaza de o perioada de tranzitie cuprinsa intre 1 ianuarie 2007 si data limita stabilita prin negociere cu Comisia Uniunii Europene, in scopul conformarii cu prevederile Directivei 96/61/CE privind prevenirea si controlul integrat al poluarii, in baza estimarilor de costuri si a justificarii solicitarilor, furnizate de operatorii de activitate.

Daca in cursul procesului de autorizare integrata de mediu a instalatiilor existente, dupa evaluarea conditiilor, rezulta ca instalatiile nu pot respecta cerintele stipulate in ordonanta de urgenta nr. 152/2005, societatea vizata are obligatia sa intocmeasca un plan de actiuni astfel incit conformarea sa se realizeze. Proiectul acestui plan de actiuni se negociaza cu autoritatea competenta, iar dupa aprobare devine obligatoriu. Nerespectarea termenelor si masurilor cuprinse in planul de actiuni atrage suspendarea autorizatiei integrate de mediu in conditiile prevazute de legislatia in vigoare. Acolo unde standardele de calitate a mediului impun conditii mai restrictive decit cele care pot fi atinse prin aplicarea celor mai bune tehnici disponibile, autoritatea competenta impune in autorizatia integrata de mediu masuri suplimentare, fara a afecta alte masuri care se aplica pentru conformarea cu standardele de calitate a mediului.

Tehnici eficiente

In scopul realizarii schimbului de informatii, Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile raporteaza Comisiei Europene, la fiecare 3 ani, incepind cu data aderarii, toate datele reprezentative disponibile cu privire la limitele valorilor de emisie pentru fiecare categorie de activitati prevazute in anexele ordonantei de urgenta nr. 152/2005, precum si cu privire la cele mai bune tehnici disponibile (BAT) care au condus la stabilirea valorilor limita de emisie. Directiva defineste in articolul 2(11) cele mai bune tehnici disponibile ca fiind „cel mai eficient si inaintat stadiu de dezvoltare a activitatilor si a metodelor de functionare corespunzatoare, a tehnicilor speciale, fiind considerat adecvat si practic, in principal ca baza pentru stabilirea valorilor limita de emisie, pentru a preveni in general emisiile si efectele asupra intregului mediu sau, daca lucru nu este posibil, atunci sa fie reduse”; „tehnicile si tehnologia aplicata, precum si felul si modul cum este instalatia planificata, construita, exploatata si scoasa din functiune”; „disponibile – tehnicile, dezvoltate la o scara care, considerind relatia costuri / beneficii, fac posibila aplicarea in conditii economice si realizabile tehnic in sectorul industrial respectiv, indiferent daca aceste tehnici sint utilizate sau realizate in statul membru respectiv, intrucit sint accesibile pentru operator in conditii rezonabile”; „cele mai bune – tehnicile cele mai eficiente in atingerea unui nivel general ridicat de protectie a mediului, in ansamblul sau”. (ing. Septimiu Sanmarghitan, director executiv Agentia pentru Protectia Mediului Cluj).

Lista unitatilor IPPC din judetul Cluj

1. SC ALE AVIS SRL
2. SC INDUSTRIA SARMEI SA (actuala Mechel Cimpia Turzii SA)
3. SC SOMES DEJ SA
4. REGIA AUTONOMA DE TERMOFICARE
5. SC AMARETO IMPEX SRL
6. SC SANEX SA CLUJ
7. SC ONCOS IMPEX SRL
8. SC RELCON CONSULTING TURDA
9. SC ASENA SRL
10. SC AVICOLA BUCURESTI SA- sucursala Saliste
11. SC SADACHIT PRODCOM SRL TURDA
12. SC PROTAN DEJ SA
13. SC CASIROM SA TURDA
14. SC TRANSAVIA SA
15. SC METALIC PLAS SRL DEJ
16. SC PRODUSE CERAMICE SA GHERLA
17. SC SULFATAL PROD SRL DEJ
18. SC CERCON ARIESUL SA CAMPIA TURZII
19. SC AGROFLIP BONTIDA SA
20. SC FERMA PLUS SRL
21. SC TURISM VALCELE SRL
22. SC AGROMIRDACOS SRL
23. SC URSUS BREWERIES
24. SC WIENERBERGER SISTEME DE CARAMIZI BUCURESTI

Lista instalatiilor din judetul Cluj care beneficiaza de perioada de tranzitie

Perioada de tranzitie reprezinta intervalul de timp cuprins intre 1 ianuarie 2007 si data limita stabilita prin negociere cu Comisia Uniunii Europene, in scopul conformarii cu prevederile Directivei 96/61/CE privind prevenirea si controlul integrat al poluarii, in baza estimarilor de costuri si a justificarii solicitarilor, furnizate de operatorii de activitate.

1. S.C. AGROFLIP Bontida Cluj (pina la 31 Decembrie 2010)
2. S.C. INDUSTRIA SIRMEI S.A. Cimpia Turzii – Cluj (pina la 31 decembrie 2014)
3. S.C. SOMES S.A. Dej – Cluj (pina la 31 decembrie 2015)
4. S.C. PROTAN S.A. – Cluj (pina la 31 decembrie 2015)

Sursa: Monitorul de Cluj

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here