Responsabilitatea sociala va avea propriul standard ISO

ISO, Organizatia Internationala pentru Standarde, va publica in noiembrie 2009 un standard pentru responsabilitate sociala. Standardul, care se va numi 26000, nu va presupune audit si acreditare, ci va fi un ghid de bune practici la care organizatiile care au programe de responsabilitatea sociala vor adera voluntar.

Conceptul de responsabilitate sociala corporatista (CSR) se refera la implicarea companiilor in rezolvarea unor probleme ale comunitatilor in care activeaza si se bazeaza pe principiul recompensarii sprijinului pe care il primesc companiile de la partenerii sociali de-a lungul dezvoltarii lor. Organizatiile care isi asuma CSR iau in considerare impactul activitatii corporatiei asupra societatii si incearca sa devina parteneri sociali viabili.

In Romania, CSR se dezvolta pe masura ce economia devine mai stabila. Conform unei estimari a Saga Business&Community, companie specializata in servicii sociale si de mediu, in 2005, companiile au investit circa 10 milioane de euro in activitati CSR.

„CSR este cheia dezvoltarii unei tari, economic, social, ecologic si politic.” spune Martin Neureiter, presedintele Centrului pentru Civism Corporatist din Austria. „Poate suna putin exagerat, dar este foarte aproape de adevar. In Romania, de exemplu, sunt multe zone care se afla in schimbare continua din punct de vedere al mediului, al industriei, al serviciilor de sanatate si sociale, al educatiei. Sunt moduri in care poti aborda aceste schimbari: unul e ca fiecare sa incerce sa castige cat mai mult, chiar si in detrimentul altor zone, ceea ce va duce dezechilibru social; altul este ca autoritatile sa incerce sa aduca zonele al acelasi nivel bazandu-se pe cele trei linii de actiune ale CSR – economica, sociala si de mediu – si sa atraga si partenerii sociali in acest proces. Atunci se poate atinge un echilibru echitabil.”

In conditiile in care fiecare companie are propria ei politica de CSR si abordarile si etica sunt diferite de la caz la caz, Neureiter considera ca un standard ISO este un pas relevant la nivel mondial. „ISO 26000 va crea o schimbare semnificativa. Pentru prima data va fi definita o terminologie comuna in acest domeniu. Asta inseamna ca daca o companie din Romania vorbeste despre CSR cu o companie din Indonezia, vor intelege acelasi lucru. E la fel de important si faptul ca acest standard va fi primul document global care va include principiile si normele de implementare. Va deveni standardul dezvoltarii viitoare a responsabilitatii sociale.”

Citeste articolul Responsabilitatea sociala va avea propriul standard ISO integral in Euractiv

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *