Coalitia pentru Mediu cere Ministerului Mediului revizuirea legislatei privind deseurile in Romania

0
47
Coalitia pentru Mediu cere Ministerului Mediului revizuirea legislatei privind deseurile in Romania

Coalitia pentru Mediu din Romania a luat act de demersul initiat de Asociatia ECOTECA in cursul lunii septembrie cu privire la problemele administrarii deseurilor in Romania. Studiind informatiile schimbate intre Ministerul Mediului si Asociatia ECOTECA, suntem in pozitia de-a ne afirma sprijinul pentru revizuirea politicilor publice privind gestiunea deseurilor in Romania, in sensul si forma solicitate de Asociatia ECOTECA, alaturandu-ne celorlalte 42 ONGuri co-semnatare.  Consideram ca administrarea deseurilor este deopotriva importanta si urgenta din perspectiva obligatiilor asumate de Romania in calitatea sa de stat membru al Comunitatii Europene.

In urma corespondentei atasate, prin care Asociatia ECOTECA semnala institutiei pe care o conduceti unele probleme concrete privind administrarea deseurilor reciclabile in Romania, cu solicitarea de-a remedia unele lacune legislative care impiedica atingerea tintelor nationale de colectare si reciclare a deseurilor, institutia Dumneavoastra a remis un raspuns pe care suntem nevoiti sa il consideram nesatisfacator.

Desi apreciem efortul depus de institutia Dumneavoastra de-a furniza articolele legislative – de altfel cunoscute – care fac referire la tematicile semnalate, nu am vazut vreo masura de natura sa indrepte in vreun fel starea de fapt. Si la momentul depunerii primei Scrisori Deschise eram constienti de existenta respectivelor prevederi legale. Suntem la fel de constienti, insa, ca raportarile Comisiei Europene privind perfomantele Romaniei in reciclarea deseurilor si diminuarea depozitarii finale ne situeaza in continuare pe ultimul loc intre statele membre.

Simpla citare a unor articole legale ineficiente – dupa cum ne arata rezultatele – este un efort inutil si, de aceea, permiteti-ne sa revenim cu solicitarea de-a discuta, punctual, urmatoarele subiecte in cadrul Grupurilor Tehnice de Lucru pentru revizuirea legislatiei:

1. obligatii cuantificabile si verificabile pentru generatorii de deseuri profesionali;

2. obligatii cuantificabile si verificabile pentru autoritatile publice locale, in ceea ce priveste colectarea selectiva a deseurilor municipale;

3. stabilirea tintelor si penalitatilor eficiente (exprimate financiar, in cuantum proportional cu prejudiciul creat) privind obligatiile de colectare si reciclare a deseurilor, aferente producatorilor de:

3.1. echipamente electrice – care nu au si nu au avut niciodata tinte reale (ANPM nu a comunicat vreodata cuantumul lor);

3.2. baterii si acumulatori – care nu au penalizari reale, neindeplinirea tintelor obligandu-i doar la afilierea la o organizatie colectiva, fara plata unei penalitati;

3.3.  uleiuri uzate – care nu au organizat vreun sistem de colectare viabil.

4. incurajarea concreta a reducerii si reciclarii deseurilor, prin introducerea taxarii la depozitarea deseurilor si prin stabilirea unor tinte cuantificabile de colectare selectiva la nivelul generatorilor.

De asemenea, revenim cu solicitarea privind implementarea unui sistem unitar de raportare a deseurilor predate, respective primite, astfel incat sa poata fi efectuate verificari incrucisate. In momentul de fata, cantitatile raportate ca fiind colectate selectiv nu se regasesc si in raportarile cantitatilor reciclate. Mai mult, realitatea cantitatilor raportate ca fiind colectate selectiv nu este verificata, ceea ce incurajeaza raportarile false din partea celor care au tinte legale de indeplinit insa nu doresc sa-si asume costurile aferente.

In continuare, in contextul solicitarii institutiei Dumneavoastra de a oferi precizari suplimentare asupra inadvertentelor semnalate in ceea ce priveste datele raportate, si in temeiul  Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, va solicitam urmatoarele informatii de interes public:

  1. cuantumul procentual al tintelor de colectare pentru producatorii de echipamente electrice si electronice, aferent anului 2012, asa cum este el prevazut in OM 2264/14.09.2011, art. 2.3.
  2. cantitatile puse pe piata si cantitatile de deseuri colectate si reciclate, asa cum au fost ele raportate de catre producatori, exprimate centralizat la nivel national pentru anii 2010 si 2011, pentru urmatoarele categorii de deseuri reciclabile, normate explicit in legislatia nationala:

2.1.    ambalaje din hartie si carton

2.2.    ambalaje din plastic, in general

2.3.    ambalaje din plastic, tip butelii PET

2.4.    ambalaje din metal

2.5.    echipamente electrice si electronice, pe categorii

2.6.    baterii si acumulatori

2.7.    uleiuri si, respectiv, uleiuri uzate

3. cantitatile de deseuri aferente anilor 2010 si 2011, din categoriile de mai sus, raportate de reciclatori si valorificatori ca fiind tratate si valorificate.

4. cantitatile de deseuri din hartie-carton, plastic, sticla si metal raportate ca fiind colectate selectiv de catre institutiile publice din Romania, in temeiul Legii 132/2010, art. 13.1 si, respectiv, a amenzilor aplicate de catre Garda Nationala de Mediu pentru incalcarea acestei legi, in temeiul art. 15 si 16.

5. totalul veniturilor inregistrate de catre organizatiile colective de preluare a responsabilitatii, aferenta anilor 2010 si 2011, defalcate – conform legii – pe tipuri de deseuri administrate.

6. cuantumul sumelor incasate ca si contributii la Fondul de Mediu pentru neindeplinirea tintelor de colectare-reciclare a ambalajelor, bateriilor portabile si uleiului uzat, defalcate pe tipuri de deseuri, aferente anilor 2010 si 2011.

7 .referinte privind comunicarea publica a neregulilor constatate si a penalitatilor aplicate pentru incalcarea prevederilor legislative aferente deseurilor.

 

In incheiere, permiteti-ne sa reafirmam urmatoarele: unele dintre problemele listate mai sus sunt relativ simplu de solutionat si pot aduce rezultate imediate. Ele necesita insa o abordare a domeniului in deplina cunostinta de cauza si intelegere a efectelor deciziilor legislative asupra diversilor actori implicati in administrarea deseurilor. Cadrul legislativ (si actul de enforcement) trebuie completat astfel incat sa activeze toate entitatile implicate in circuitul deseurilor.

 

Permiteti-ne sa va oferim din nou tot sprijinul nostru in acest efort, bazandu-ne pe competentele si experienta noastra deja dovedita in practica administrarii deseurilor si in cadrul grupurilor de lucru inter-ministeriale pe problematica administrarii deseurilor.

Va multumim anticipat.

Pentru informatii suplimentare:  Raul Pop – Director de Programe, Asociatia ECOTECA, tel: 0723-183041, email: raul@ecoteca.ro.

 

Secretariatul Coalitiei pentru Mediu din Romania

Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis

Costel Popa – Presedinte

Anexa 1 – SCRISOARE DESCHISĂ NR. 2/2012, privind gestionarea necorespunzatoare a deseurilor din Romania

Nr. crt.

ONG CO-SEMNATAR

Localitate

Judet

1

WWF Bucuresti

B

2

Organizatia pentru Respectarea Drepturilor Omului Vama Veche

CT

3

Viitorul in Zori (Let’s Do It Romania) Bucuresti

B

4

Reper 21 Bucuresti

B

5

ViitorPlus Bucuresti

B

6

Terra Mileniul 3 Bucuresti

B

7

Mai Mult Verde Bucuresti

B

8

REC-Ro Bucuresti

B

9

SDD Bucuresti

B

10

Ecopolis Bucuresti

B

11

Vier Pfoten Bucuresti

B

12

Agent Green Bucuresti

B

13

Transport Urban Bucuresti

B

14

Pas Alternativ Brasov

BV

15

AIDC Brasov

BV

16

AP Ille et Vilaine Sibiu

SB

17

Asociatia Provincia Corvinia Hunedoara

HD

18

Centrul de Studii Sociale Hunedoara

HD

19

Clubul de Cicloturism Napoca Cluj-Napoca

CJ

20

Asociatia Euro Alter Cluj-Napoca

CJ

21

Fundatia CIVICA Cluj-Napoca

CJ

22

Asociatia Umanitar Eclessia Cluj-Napoca

CJ

23

Institutul Verde Bucuresti

B

24

Mai Bine Iasi

IS

25

Fundatia pentru Tineret Teleorman Alexandria

TR

26

Asociatia Start Focus Bucuresti

B

27

Asociatia Ajutor Total Dr. Tr. Severin

MH

28

Asociatia Sportiva Ulpianum Oradea

BH

29

Asociatia culturala AMFITEATRU 2006 Botosani

BT

30

Asociatia pentru Promovarea Egalitatii de Sanse Vetel

HD

31

Asociatia I.C.A.R. Costesti

AG

32

Centrul Zonal pentru Educarea Adultilor Craiova

DJ

33

Asociatia ARIN Braila

BR

34

Asociatia VIRA Barlad

VN

35

Asociatia Ecologie-Sport-Turism Bucuresti

B

Nr. crt.

ONG CO-SEMNATAR (cont.)

Localitate

Judet

36

Centrul pt Promovarea Invatarii Permanente Timisoara

TM

37

Asociatia Tineretul ONU din Romania Bucuresti

B

38

Federatia Nationala pentru Protectia Animalelor Bucuresti

B

39

Asociatia „Mare Nostrum” Constanta

CT

40

Asociatia Serviciul APEL Bucuresti

B

41

Centrul pentru Resurse Civice Constanta

CT

42

Asociatia “Activi pentru viitor” Bucuresti

B

 



[1] Coalitia pentru Mediu din Romania, formata exclusiv din 72 de organizatii neguvernamentale de protectia mediului din Romania, este constituita in scopul de a contribui la dezvoltarea durabila a Romaniei si implicarea societatii civile. Coalitia are ca obiective: cresterea gradului de constientizare a populatiei si a factorilor de decizie privind protectia mediului, cresterea gradului de participare a publicului la actiuni de reducere si prevenire a impactului asupra mediului, imbunatatirea calitatii educatiei privind mediul si dezvoltarea durabila, cresterea implicarii societatii civile in dezvoltarea politicilor publice pentru reducerea impactului activitatilor umane asupra mediului, sporirea reprezentarii si reprezentativitatii ONGurilor de mediu din Romania la nivel national si international, imbunatatirea cadrului institutional de desfasurare a activitatii ONGurilor de mediu din Romania, responsabilizarea factorilor decizionali.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here