Revolutia alimentelor bio

Vizitati magazinul bio online www.Biolateria.ro Peste 3.000 de produse bio sau produse naturiste de la cei mai premiati producatori Bio din lume.

La doar cativa ani de la certificarea primului produs ecologic, Romania se poate mandri cu peste 280 de alimente „pure”. Consumul autohton de produse ecologice s-a dublat in ultimii 2-3 ani, dar este inca foarte mic: circa 10 milioane de euro.

In anul 2000 in Romania se obtinea primul produs ecologic: triticum spelta (un sortiment de grau pentru paste). In 2001 aparea cel de-al doilea produs, de data aceasta „procesat”: un sortiment de branza telemea. In 2008, Romania se mandreste cu peste 280 de produse agricole si alimentare bio: miere de albine, polen, propolis, fructe de padure, branzeturi si cascavaluri din lapte de oaie si vaca, ulei din floarea-soarelui, rapita si soia, legume si fructe proaspete, conserve de legume, verdeturi, suc de mere, struguri, vin, paste fainoase, ceaiuri, paine, fulgi de cereale, faina, oua, lapte, orez, fructe uscate, lapte de soia, branza tofu si pate vegetal din soia, ciuperci sau napolitane. Pe langa acestea, pe piata se gasesc si peste 300 de produse eco din import: zahar brun, cafea, dulciuri, ciocolata, lapte de orez, biscuiti, ceaiuri, gem de fructe, sucuri.

Romanii care vor sa incerce o dieta eco pot cauta aceste alimente in magazinele – mai mici sau mai mari – cu produse naturiste. De asemenea, in Bucuresti exista trei magazine Naturalia din care pot fi achizitionate alimente eco. Iar la Timisoara s-a deschis, la sfarsitul anului trecut, primul magazin dedicat exclusiv produselor ecologice din Romania – Biomarkt. Si in Salonta a aparut un mic magazin de profil – ABC alimente ecologice, iar sibienii beneficiaza de mai bine de un an de „serviciile” unei cooperative – Biocoop – unde lunea, miercurea si vinerea producatorii ecologici din zona isi vand produsele. Alimentele ecologice pot fi gasite si in reteaua de magazine angro Metro si Sell Gros, la Carrefour, Cora, Real, Univers”all, in supermarketurile Mega Image, Nic, Primavara, La Fourmi, G”market, Quick Deli, Ok, La Colt, Fonzi, dar si in magazinele Ki-Life, Croissant De Paris, Delicateria Traiteur si Aden. Si Billa a lansat pe piata un sortiment de paine bio. Din pacate, produsele bio nu sunt simplu de identificat pe rafturile marilor retaileri, pierzandu-se in multitudinea produselor conventionale. Si multi consumatori care ar vrea sa le incerce… se plang ca nu le gasesc. O solutie o reprezinta si cautarea produselor bio in magazinele online. Printre „pietele” virtuale se numara www.naturaland.ro, www.naturalmall.ro, www.bionatura.ro, www.naturashop.ro. De asemenea, exista si o bursa online destinata produselor eco, www.agricultura-ecologica.ro, insa cam duce lipsa de cereri si oferte actualizate, o parte dintre postari datand din 2005.

Consumul autohton de produse ecologice s-a dublat in ultimii 2-3 ani. Insa este estimat la doar vreo 10 milioane de euro, potrivit lui Ion Toncea, presedintele Federatiei Nationale de Agricultura Ecologica. Iar grosul produselor ajunge pe mesele europenilor, exporturile bio fiind estimate la circa 80 milioane de euro. Agricultura ecologica (termen similar cu agricultura organica sau biologica) este un procedeu „modern” de a cultiva plante, de a ingrasa animale si de a produce alimente, care se deosebeste fundamental de agricultura conventionala. Aceasta deoarece fermierii bio nu folosesc fertilizanti si pesticide de sinteza, stimulatori si regulatori de crestere, hormoni sau antibiotice si nici nu practica sisteme intensive de crestere a animalelor.

Rolul acestui sistem de agricultura este de a produce hrana mult mai curata, mai potrivita metabolismului organismului uman, dar in deplina corelatie cu conservarea si dezvoltarea mediului, in respect fata de naturasi legile ei. Alimentele eco sunt produse diversificate, sanatoase, libere de boli si daunatori, lipsite de reziduuri nocive, cu un continut echilibrat in substante bioactive si minerale.

Atentie! Produse ecologice sunt numai acelea care au un certificat de calitate si poarta pe ambalaj sigla organismului de certificare, si nu orice produs care se vinde sub denumirea de „natural”, de exemplu. Pe eticheta unui produs ecologic sunt obligatorii urmatoarele mentiuni: numele si adresa producatorului sau prelucratorului, denumirea produsului, inclusiv metoda de productie ecologica utilizata si numele si marca organismului de inspectie si certificare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *