Rezerve impresionante de litiu sub campiile de sare ale Boliviei

Jumatate din rezervele mondiale de Litiu, elementul folosit pentru producerea bateriilor masinilor electrice, si astfel considerat a fi cheia revolutiei masinilor ecologice, se gasesc in aceste campii de sare din Bolivia, in inima Amercii de Sud, unde gasim probabil cea mai buna descriere a aceea ce numim natura.

Inca de pe vremea incasilor si pana in prezent, umanitatea nu s-a simtit aproape deloc simtita aici, campia fiind astfel doarsalt-desert-in-bolivia-001.jpg rezultatul procesului natural de evolutie.
Toate acestea insa, urmeaza sa se schimbe, caci aici s-au gasit importante depozite de litiu, cel mai usor dintre metale, care se afla in Bolivia intr-o cantitate enorma – 5.4m tone.
Asa cum inventia anvelopei pneumatice tyre a transformat cauciucul intr-o comoditate pretioasa in secolul XIX, se asteapta ca inclinatia lumii catre energiile verzi sa faca acelasi lucru pentru litiu, acum, in secolul XXI. Cu toate ca litiul a fost folosit de ani pentru laptopuri, BlackBerrys si alte dispozitive, se asteapta ca de acum inainte sa fie folosit in bateriile pentru masinile electrice, pentru a inlocui in sfarsit petrolul si ,bineinteles, masinile diesel.

„”Litiul este foarte important pentru noi si pentru lume””, spunea ministrul mineritului si metalurgiei, Luis Alberto Echazu. „Speram sa extragem 1.200 tone in anul urmator, si asta este doar inceputul”” asteptandu-se sa ajunga la o suma de 10-15 ori mai mare.

Exista insa o mare problema si anume guvernarea socialista din Bolivia ce are un obicei in iscarea relatiilor conflictuale cu companiile multinationale si astfel imposibilitatea stabilirii unor intelegeri cu investitorii.
Companiile straine nu vor sa aiba de a face cu un guvern care confisca averi si nu onoreaza contracte, a spus Carlos Alberto Lopez, un fost ministru al energiei si un consultant la Cambridge Energy Research Associates. „Deoarece ideologia Boliviei nu se va transforma niciodata in realitatile afacerilor si comertului, ma indoiesc ca utilizarea litiului se va ridica la potentialul sau foarte curand”. Aceasta si datorita altor probleme, nascute practic din localizarea geografica a resurselor gigant de litiu – sub pamantul unei tari sarace. Astfel, Bolivia nu poate pune la dispozitie necesarul de curent electric.

De asemenea, presedintele Evo Morales, se teme de interventia companiilor multinationale din Vest, care ar putea distruge echilibrul si ar putea supra-exploata Salar de Uyuni. El afirma ca „Bolivia nu ar oferi nimanui, niciodata controlul asupra resursei naturale””. Cu toate acestea, recunoaste ca are nevoie de un partener strain, candidatii fiind Bollore Group din Franta, din Coreea de Sud, LG Group si Sumitomo si Mitsubishi din Japonia.
Guvernul a afirmat ca va alege ca partener acea companie care nu numai ca va participa la activitatile miniere, dar si cea care va ajuta industria din Bolivia sa infloreasca. Ideea se bazeaza pe procesarea si valorificarea litiului, dupa extractie, prin fabricarea bateriilor si chiar a masinilor electrice in tara de provenienta a materiei prime, iar primii pasi au fost deja realizati. Managerul site-ului de lucru afirma, cu mandrie nationala: „Este un moment istoric, construim totul de la zero si lucram singuri. Tarile bogate nu vor mai putea sa profite de pe urma resurselor Boliviei”.

Cu toate ca scepticii nu ofera prea multe sanse acestei incercari a unei tari din lumea a treia sa realizeze „masinile viitorului”, Bolivia a sustinut conditia acceptarii partenerilor, nu patronilor. Chiar si asa, numarul celor interesati continua sa creasca.
Utilizarea litiului
Bateriile de litiu au fost pentru prima data propuse in anii 70, insa comercializarea a inceput abia dupa 20 de ani. Mult mai usoare decat bateriile obisnuite, reincarcabile, realizate de regula din componente de nichel, cu o performanta mai buna si o viata mai lunga, celulele Li-ion au fost deja utilizate pentu laptopuri si telefoane mobile. Acum insa, s-a ajuns la cea mai mare incercare: utilizarea acestora pentru fabricarea masinilor. Cele mai multe vehicule electrice experimentale utilizeaza o anumita forma de de baterii Li-ion, multi experti fiind de parere ca tehnologia este pregatita pentru prima generatie de vehicule electrice. Exista insa un mare impediment si anume marimea bateriilor, ce sunt inca foarte mari.

Sursa: The Guardian

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *