Romania, atractiva pentru investitii in energiile regenerabile

Romania, atractiva pentru investitii in energiile regenerabile

Birocratia “sugruma” initiativele de dezvoltare a tarii in acest important domeniu

In Romania, investitorii in surse regenerabile de energie pot alege teoretic intre Uniunea Europeana /UE/ sau programe nationale de subventionare.

Cu toate acestea, in pofida potentialului eolian cel mai ridicat din Europa de Sud-Est si unei radiatii solare de invidiat, doar 560 MW de energie eoliana si 1 MW de energie solara au fost instalate pana la sfarsitul anului 2010, informeaza revista online Renewable Energy World in editia de miercuri (29 iunie 2011), intr-un articol semnat de Otilia Loidl, consultant juridic si fiscal in domeniul energiei regenerabile.

Rata de absorbtie este de sub 10%

Desi fondurile structurale pot asigura pana la 70% din cheltuielile de capital ale unei centrale electrice care produce electricitate din surse regenerabile, birocratia domina procedura de aplicare iar in unele cazuri netransparenta procesului de selectie s-a dovedit un obstacol destul de mare in calea devenirii Romaniei a unui obiectiv atractiv pentru investitii in acest sector.

Astfel, in a doua jumatate a perioadei de implementare a “Programului Operational Cresterea Competitivitatii Economice” POCCE), rata de absorbtie poate prezenta doar un procent cu doua cifre.

Pe de alta parte, sistemul national de subventii nu a functionat de la punerea sa in aplicare, din cauza ezitarilor atat ale legislatorului cat si ale guvernului.

Dupa aproape trei ani si jumatate de la prima incercare de reglementare, in februarie 2008, guvernul roman asteapta acum aprobarea finala a Comisiei Europene pentru sistemul de subventii nationale care urmeaza sa fie acordate la inceputul lunii august a acestui an, ca urmare a notificarii oficiale a executivului, la 7 iunie.

In paralel, `n 3 iunie, “Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei” (ANRE) din Romania a publicat o ordonanta de urgenta pentru amendarea si completarea Legii nr. 220, care, in esenta, clarifica faptul ca cele doua tipuri de subventie mentionate nu pot opera decat alternativ.

In timp ce majoritatea tarilor europene au implementat un pragmatic feed-in tariff/mecanism de politica menit sa incurajeze adoptarea unor surse regenerabile de energie, Romania se lupta inca sa adopte un sistem de cote cu certificate verzi tranzactionabile.

Legea nr. 220 obliga furnizorii de energie sa achizitioneze certificate verzi intr-o cantitate ce corespunde cotelor minime de feed-in de electricitate furnizata consumatorilor finali. Cotele sunt de 10% in 2011 si cresc la 20% in 2020, in timp ce consumul final brut din Romania a ajuns la 45 milioane MWh in 2010.

Cu toate acestea, ANRE isi pastreaza dreptul de a modifica cota retroactiv pentru anul precedent, pana la 1 martie, in functie de cantitatea de energie electrica produsa din surse regenerabile si de consumul final. Ordonanta de urgenta prevede ca cota modificata de ANRE sa nu depaseasca cota respectiva stipulata in Legea 220. Pentru 2011, cota a fost deja modificata de la 10% initial, la aproximativ 7,7%.

Legea 220 acorda pentru fiecare MWh produs din surse regenerabile, pentru o perioada de 15 ani, un anumit numar de certificate verzi, care variaza in functie de tehnologia utilizata.

In timp ce instalatiile fotovoltaice primesc sase certificate, domeniul geotermal, biomasa, biolichidele, biogazul si gazele din apele uzate de fermentatie si prelucrarea deseurilor primesc trei certificate, la fel ca hidrocentralele cu o capacitate instalata de sub 10 MW. Energia eoliana primeste doua certificate pana in 2017 si un certificat cu incepere din 2018.

Certificatele verzi pot fi tranzactionate in cadrul unei limite de 27 euro si 55 de euro pana in 2025, sumele mentionate fiind legate de indicele mediu al inflatiei din zona euro, potrivit ordonantei de urgenta.

Desi acest lucru poate convinge majoritatea investitorilor ca riscul valutar este practic redus la pretul de piata al electricitatii produse, care este obtinuta in plus fata de certificatele verzi, persista o intrebare serioasa.

Guvernul a aprobat ordonanta de urgenta 43/2010, care simplifica procedura administrativa pentru centralele electrice cu o capacitate de pana la 1 MW, atat timp cat astfel de instalatii nu mai necesita o autorizare de constituire.

Obtinerea autorizatiilor necesare necesita adesea o documentatie inutila si prezenta personala repetata la autoritatea emitenta. Cu toate acestea, cota unica de impozitare inca atragatoare de 16% din Romania, in pofida cresterii recente a TVA la 24% precum si tratatele de evitare a dublei impuneri cu toate tarile majore, in vigoare, ar putea contribui la atractivitatea tarii pentru investitii viitoare in surse regenerabile.

Atat Legea 220 cat si ordonanta de urgenta pastreaza tacerea privind faptul daca un producator poate sa rascumpere certificatele netranzactionate la pretul minim aplicabil sau sa beneficieze in alt mod de pretul minim.

Aceasta intrebare nu a fost inca analizata serios de autoritatile romane, probabil din cauza situatiei actuale de pe piata, certificatele verzi fiind tranzactionate aproape de pretul maxim pentru moment.

Guvernul revizuieste in prezent orientarile pe termen mediu si lung ale dezvoltarii sectorului energetic. Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a prezentat proiectul ”Strategia energetica a Romaniei pentru perioada 2011-2035” pentru dezbatere publica la 10 iunie, lasand neschimbata tinta initiala de 260 MW din energie solara pana in 2020.

“Strategia Energetica” recunoaste ca, in practica, utilizarea surselor regenerabile este restrictionata de limitarile tehnologice, eficienta energetica, restrictiile de mediu si costurile de productie, care sunt inca mai mari decat in cazul combustibililor nucleari si fosili.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *