Romania trebuie sa preia directivele UE din energie

Romania trebuie sa preia directivele UE din energie

Comisia Europeana a prelungit pana in toamna termenul pana la care statele membre trebuie sa transpuna in legislatia nationala un pachet important de directive europene din domeniul energetic (Pachetul Trei Legislativ), desi termenul-limita initial era 3 martie 2011, a declarat, pentru „Adevarul”, Marlene Holzner, purtatoarea de cuvant a comisarului european pentru Energie.

Potrivit acesteia, pana acum niciun stat din Uniunea Europeana nu a finalizat preluarea in legislatia nationala a prevederilor Pachetului Trei.

„Avand in vedere complexitatea implementarii unui cadru legislativ atat de vast, Comisia a anuntat statele membre ca nu va declansa procedurile de infringement inainte de toamna 2011. Pana atunci, Comisia se afla in discutii cu autoritatile nationale de reglementare pe tema principalelor aspecte din acest pachet legislativ. Astfel de discutii avem si cu autoritatile romane”, a explicat Holzner.

Pachetul legislativ contine doua directive (pentru electricitate si gaze naturale) si trei regulamente (pentru transportul gazelor, pentru interconectarea sistemelor trasfrontaliere de electricitate si pentru infiintarea Agentiei pentru Cooperarea Reglementatorilor din Energie). Setul de acte normative a fost aprobat de Parlamentul European in vara 2009 si a intrat in vigoare in acelasi an, la 3 septembrie. Din acel moment, statele membre au avut la dispozitie 18 luni pentru preluarea directivelor in propria legislatie.

Apare consumatorul vulnerabil

In Romania, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) si Ministerul Economiei au lansat in dezbatere publica la inceputul lunii martie doua proiecte de modificare a Legii energiei si a Legii gazelor, pentru preluarea directivelor din Pachetul Trei. Una dintre principalele modificari este aparitia termenului de „clienti vulnerabili”, acestia fiind consumatorii casnici si cei care furnizeaza servicii sociale esentiale.

In proiecte este inclus si faptul ca ANRE va stabili un calendar de eliminare a preturilor reglementate pentru toate categoriile de clienti, cu exceptia celor vulnerabili. Premierul Emil Boc a anuntat, in februarie, ca acest calendar va fi elaborat pana in septembrie si va fi implementat in perioada 2013-2015.

De asemenea, odata cu preluarea in legislatia nationala a acestor directive, ANRE va redeveni independenta din punct de vedere financiar.

Aceasta dupa ce, in 2009, pentru a colecta mai multe venituri, Guvernul a decis ca ANRE sa fie transferata in subordinea primului-ministru, veniturile sale sa fie virate la bugetul de stat, iar bugetul Autoritatii sa fie aprobat de Secretariatul General al Guvernului. Comisia Europeana a avertizat inca din vara anului trecut ca acest lucru poate afecta deciziile Autoritatii.

Potrivit directivei 72/2009, autoritatile de reglementare sunt distincte din punct de vedere juridic si independente din punct de vedere functional de orice entitate publica sau privata, iar personalul ANRE nu accepta instructiuni directe din partea niciunei entitati publice sau private.

Astfel, potrivit proiectului de modificare a Legii energiei electrice nr. 13/2007, institutia va trece in coordonarea primului-ministru, care va numi presedintele si vicepresedintele ANRE, iar finantarea va fi realizata din veniturile proprii ale Autoritatii, provenite din tarifele percepute pentru acordarea de autorizatii, licente si atestari, din contributii ale operatorilor din piata si din fonduri acordate de organisme interne si internationale.

Totodata, ANRE va avea un singur vicepresedinte, fata de trei in prezent. Institutia isi va intocmi bugetul propriu de venituri si cheltuieli, aprobat prin ordin al presedintelui ANRE, care va deveni ordonator principal de credite.

Angajatii ANRE vor intra in categoriile exceptate de la prevederile legii privind salarizarea unitara, alaturi de cei ai BNR, ai Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, ai Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si ai Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

In propunerea pentru modificarea legislatiei este preluata si obligativitatea de a separa activitatile din domeniul gazelor si al electricitatii, astfel incat transportatorii sa nu poata realiza activitati de comercializare. Ceilalti operatori din piata, distribuitorii si furnizorii, pot detine ambele activitati, insa contabilitatea trebuie tinuta separat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *