Romanii nu sunt receptivi la actiunile de responsabilitate sociala corporatista

Specialistii in comunicare au declarat, intr-un sondaj NewsIn, ca romanii nu sunt receptivi la actiunile de CSR (corporate social responsibility – responsabilitate sociala corporatista) si ca presa nu mai este interesata sa scrie despre acest tip de actiuni, cum se intampla in urma cu cativa ani.

Gabriela Lungu, managing partner la The Practice, este de parere ca adoptarea de catre companii a unui comportament responsabil fata de societate este un lucru foarte important pentru imagine, dar ca romanii nu sunt inca sensibili la actiunile CSR. „Nu cred ca omul de rand este interesat de companiile implicate social sau ca face conexiuni cu acest lucru cand isi exercita rolul de consumator. Nu cred ca romanii isi bazeaza deciziile de cumparare a unor produse in functie de implicarea sociala a companiilor producatoare”, a declarat Gabriela Lungu.

Ea a explicat ca implicarea sociala a companiilor conteaza, in prezent, in Romania, la nivelul publicurilor mai avizate, liderii de opinie, autoritatile, presa, partenerii de afaceri si comunitatile de afaceri, in general. Gabriela Lungu a mai spus ca o companie este credibila atunci cand face activitati de CSR doar daca aceste activitati raspund unor nevoi reale ale comunitatii si daca incearca sa rezolve probleme greu de rezolvat de catre comunitate prin efort propriu. „O noua actiune de CSR pe un subiect la moda sau pe o cauza deja preluata de alte companii nu este credibila. Daca o anumita cauza ti se pare relevanta si doresti sa o sustii, alatura-te celor care o fac deja! Nu crea un nou program de CSR pe respectivul subiect in dorinta ta de a fi starul propriului program. Nu vei face decat sa disipezi eforturile”, a adaugat Gabriela Lungu.

Crenguta Rosu, managing partner la DC Communication, este de parere ca, din pacate, uneori proiectele de CSR sunt concentrate doar pe partea care tine de reputatia companiilor si mai putin pe beneficiul real adus comunitatilor. „Este aceeasi meteahna a concentrarii pe ambalaj si mai putin pe continutul pachetului. Actiunile de CSR pot adauga elemente in plus bunei reputatii si pot fi vehicule de promovare. Dar numai si numai daca produc efecte, daca sunt implicate onest in rezolvarea unor probleme. Altfel se ajunge la lipsa de credibilitate”, a explicat Crenguta Rosu.

Ea a mai spus ca, din cauza ca in Romania poti dezvolta la orice pas un proiect care sa schimbe in bine viata comunitatii, consumatorii nu sesizeaza proiectele de CSR. „Schimbarile pe care le pot produce companiile aduc in fapt normalitatea, nu sunt un fapt exceptional, ca atare contributia la reputatie este mai mica. Prin urmare, este posibil ca la nivelul consumatorilor diferenta sa nu fie inca sesizabila”, a declarat Creanguta Rosu. Ea a mai spus ca romanii sunt preocupati mai mult de problemele personale, decat ale celor din jur.

Crenguta Rosu, managing partner la DC Communication, a mai declarat ca unele dintre actiunile CSR au dezamagit si i-au descurajat pe unii jurnalisti sa mai acopere astfel de subiecte. „In acelasi timp, au fost si cateva baloane de sapun care au dezamagit si atunci proiectele au devenit doar un vehicul de imagine ceea ce, spre exemplu, a descurajat pe unii dintre jurnalisti sa mai acopere subiectele de aceasta natura”, a afirmat Crenguta Rosu.

Sorana Savu, senior partner la Premium Communication, este de parere ca acele companii care folosesc actiunile CSR pentru a se promova discrediteaza acest concept. Sorana Savu a declarat ca romanii nu sunt interesati de actiunile de CSR ale companiilor. „Daca privim piata din Romania comparativ cu pietele europene mature sau cu piata americana, nu cred ca romanii sunt inca receptivi la asemenea actiuni ale companiilor. Cata vreme consumatorii au o sensibilitate accentuata la pret si o putere de cumparare relativ redusa, nu au libertatea de a decide asupra unei anume marci bazat pe considerente sociale”, a spus Sorana Savu.

Ea a mai declarat ca o companie este credibila atunci cand face actiuni de CSR, dar ca problema intervine atunci cand comunica despre ele. „Aici dicutia e mai complexa pentru ca presa a primit deja multe mesaje de CSR ca instrumente de promovare la pret redus. Atat de multe, incat a conchis la un moment dat ca e cazul sa trateze mai toate proiectele de CSR cu aceeasi masura. Un element care a aparut insa in ultima vreme si va ajuta, poate, ca lucrurile sa se indrepte, este conceptul de dezvoltare durabila care indeamna companiile sa se implice in programe cu un impact social tot mai vast. Asemenea programe implica si un angajament mult mai puternic din partea companiilor, au efecte vizibile si capata, incetul cu incetul si atentia presei”, a mai afirmat Sorana Savu.

Ioana Manoiu, managing partner la GMP PR, crede ca brandurile implicate in actiuni de responsabilitate sociala beneficiaza de incredere din partea comunitatilor. „Se stie ca brandurile care investesc in comunitate beneficiaza de un capital mai mare de incredere, angajatii companiilor responsabile social sunt mai motivati si vorbesc mai frumos despre compania lor, iar autoritatile sunt mai deschise catre dialog atunci cand organizatia investeste in comunitate”, a declarat Ioana Manoiu.

Ea a mai spus ca activitatile de CSR nu se bucura de atentia presei. „Actiunile de CSR nu mai au de mult potentialul de stire de acum cativa ani. Presa nu mai este interesata de lucrurile bune facute de o companie, decat daca suma cheltuita este intr-adevar spectaculoasa. Actiunile de CSR sunt un „must” pentru orice companie, tin de strategia de management si nu de planul de media relations”, a explicat Ioana Manoiu. Ea a mai spus ca exista un anumit nivel de favorabilitate din partea consumatorilor fata de companiile care au o politica constanta de CSR.

Eliza Rogalski, PR director la Tempo Advertising, considera ca este o strategie gresita ca o companie sa foloseasca actiunile de CSR ca pe un mijloc de promovare. „Cred ca este gresit sa faci CSR doar pentru ca nu mai ai nimic de spus presei. E un pic cam scump si are rezultate mici. CSR-ul vazut ca practica de business poate genera insa o reputatie buna mai ales atunci cand il comunici si prin alte canale decat mass media”, a declarat Eliza Rogalski.

Sursa: NewsON

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *