Sa nu fie prea tarziu…

0
20

Am plecat de la un titlu care imi confirma multe din temeri, facand referire la unele consideratii pentru care gradul de absorbtie al diferitelor tipuri de finantari este scazut. Un sondaj de opinie acrediteaza ideea potrivit careia 12% din respondenti considera lipsa de expertiza in scrierea proiectelor ca fiind principala problema a gestionarii fondurilor structurale in Romania.

Este o problema despre care s-a scris si s-a vorbit mai mult decat as fi crezut, din pacate fara rezultate vizible majore.

Adica problema este in curtea noastra, ne lovim de ea, dar rezolvarile intarzie sa vina.

Rezolvarea sau solutia a fost declarata eligibila si va fi finantata. Stabilim un grup de persoane cu expertiza in domeniu, carora le trasam ca principala activitate identificarea legaturii intre sursa si potentialii beneficiari.

Mai concret, vedem care sunt domeniile pentru care avem finantari, cuantumul acestora si identificam grupurile de potentiali beneficiari. Depunerea proiectelor in contextul anuntatei crize economice este un act benefic. Este deja recunoscut ca Romania are un beneficiu recunoscut din accesarea acestor fonduri, deoarece anii 2008 si 2010 vor reprezenta pentru Romania anii in care se vor deschide cele mai mari lucrari de infrastructura din istoria moderna a tarii noastre.

Romania are aprobate, din partea Comisiei Europene, opt proiecte majore, fiecare dintre acestea depasind suma de 25 de milioane de euro in sectorul mediu. Depunerea in sine a dosarelor a reprezentat proba unei atitudini bine cunoscute: te prezinti la examen, sunt sanse mari sa reusesti. Romania s-a prezentat la aceste examene, venind cu inteligenta fiecaruia, experienta si capacitatea de a crea.

In contextul unei economii cu toti actorii prezenti, nu vreau sa uitam IMM-urile. Anticii spuneau „aurea mediocritas” adica linia mediana de aur. IMM-urile, ca si initiatiativele de tip rural in turism pentru mine, sunt centura de siguranta a unei economii solide. Exemplul Austriei este edificator. Au reusit sa creeze o clasa de mijloc bogata, in sensul adevarat al cuvantului plecand de la meserii traditionale (prelucrarea carnii si lemnului sunt numai doua exemple), iar din punctul de vedere al turismului, relieful este foarte asemanator cu cel al tarii noastre; astfel incat au dezvoltat un turism de tip familal, care este un exemplu pentru Europa.

IMM-urile pot primi fonduri europene nerambursabile pana la 250.000 de euro, iar proiectele mari pot ajunge si la 1,5 milioane de euro. Sumele alocate pentru investitiile mici, dar si pentru cele mari, fiind de 31,6 milioane de euro, respectiv 62,6 milioane de euro. In ambele cazuri, insa, solicitarile pentru fondurile nerambursabile au depasit bugetele alocate.

Este si aceasta o modalitate de a atentua efectele crizei. Trebuie urmat exemplul gospodarilor harnici pentru care ziua incepea cu adevarat in zori, se termina seara tarziu, iar treburile erau facute temeinic si pentru durata.

As dori sa prezentam stadiul contractarii unora din proiecte, dar sa le mentionam si pe cele active, in domeniul de interes al mediului si nu numai.

Proiecte pe Mediu 

La 30.11.2008, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor a finalizat procesul de contractare a proiectelor din Programul Phare 2006 atat pentru proiectele de investitii Phare 2006 – Coeziune Economica si Sociala, asistenta tehnica Phare 2006 – Coeziune Economica si Sociala, asistenta tehnica Phare 2006 – Industrii Orizontal, precum si Phare 2006 – Cooperare Trasfrontaliera.

Pentru proiectele de investitii Phare CES, valoarea totala a finantarii nerambursabile Phare este de 135.122.295 Euro (111,63% fata de valoarea initial alocata la semnarea Acordului de Finantare si respectiv 94,3% fata de valoarea finala alocata MDLPL prin realocarile de fonduri de la alte ministere). La aceasta valoare se adauga 50.428.594 Euro fonduri de la bugetul de stat si 60.000.000 Euro fonduri rambursabile de la BERD (pentru schemele de credit).

MDLPL a incheiat 11 contracte de servicii din componenta de asistenta tehnica Phare CES cu o valoare totala de 17.290.224 Euro, suma fiind acoperita integral de Programul Phare. In plus, MDLPL a fost responsabil de incheierea a doua contracte de asistenta tehnica din fisa Phare 2006 – Industrii orizontale. Valoarea acestor contracte este de 2.798.888 Euro, finantarea fiind asigurata integral din Programul Phare.

In cadrul Programului Phare 2006 – Cooperare trasfrontaliera au fost semnate in total 267 de contracte de grant la care se adauga 5 contracte de servicii (unul pentru fiecare frontiera) cu o valoare totala a finantarii Phare de 34.977.812 Euro la care se adauga o co-finantare de la bugetul de stat de 11.213.578 Euro.

Pentru fiecare frontiera situatia este urmatoarea:

  • Romania – Ungaria: 49 de contracte cu o valoare a finantarii Phare de 4.997.926 Euro si 1.583.349 Euro, cofinantare de la bugetul de stat;
  • Romania – Bulgaria: 49 de contracte cu o valoare a finantarii Phare de 7.314.285 Euro si 2.321.410 Euro, cofinantare de la bugetul de stat;
  • Romania – Moldova: 73 de contracte cu o valoare a finantarii Phare de 8.949.580 Euro si 2.901.193 Euro, cofinantare de la bugetul de stat;
  • Romania – Serbia: 60 de contracte cu o valoare a finantarii Phare de 6.984.732 Euro si 2.246.248 Euro cofinantare de la bugetul de stat;
  • Romania – Ucraina: 41 de contracte cu o valoare a finantarii Phare de 6.731.289 Euro si 2.161.379 Euro cofinantare de la bugetul de stat.

In total, MDLPL, in calitatea sa de Autoritate Contractanta a incheiat 410 contracte de bunuri, servicii, lucrari, granturi inclusiv cele doua acorduri de finantare cu BERD. Valoarea totala a fondurilor atrase este de 311.831.391 Euro din care 190.189.219 Euro finantare nerambursabila Phare, 61.642.127 Euro co-finantare de la bugetul de stat si 60.000.000 Euro finantare rambursabila de la BERD. Procentul final de contractare a fondurilor a fost de 96.48% fata de sumele aprobate prin acordul de finantare Phare 2006, pentru care MDLPL a jucat rolul de Autoritate Contractanta.

In perioada 27-28 octombrie 2008, a avut loc la Lille, Franta, cea de-a doua editie a Forumului Cooperarii Interregionale. Cu aceasta ocazie, a fost lansat cel de-al doilea apel de proiecte INTERREG IV C. Termenul de depunere al proiectelor va fi 30 ianuarie 2009. Ghidul solicitantului este disponibil pe site-ul programului www.interreg4c.eu.

In acest context, MDLPL in calitate de Punct National de Contact, primeste propuneri de proiecte pentru partenerii romani. Sunt vizate atat autoritatile locale cat si alte entitati care prin activitatea lor contribuie la dezvoltarea regionala.

In sprijinul Dumneavoastra va indicam o adresa de site: Site-ul dedicat programelor de cooperare teritoriala europeana www.infocooperare.ro, pe pagina dedicata PO INTERREG IV C.

Nu putem trece mai departe fara a mentiona un domeniu care are dreptul de a fi unul din cele care trebuie sa detina Diploma de Excelenta – Agricultura si Dezvoltare Rurala. Prin Programul National de Dezvoltare Rurala Romania va beneficia in perioada 2007-2013 de 7,5 miliarde Euro.

Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (FEADR) este un instrument de finantare creat de Uniunea Europeana pentru a sprijini tarile membre in implementarea Politicii Agricole Comune. FEADR se bazeaza pe principiul cofinantarii proiectelor de investitii private.

Mentionam principalele AXE PRIORITARE TEMATICE:

AXA 1: Cresterea competitivitatii sectoarelor agricol si forestier
1.1. Masuri menite sa imbunatateasca cunostintele si sa consolideze potentialul uman;

1.1.1. Formare profesionala (training), informare si difuzare de cunostinte;

1.1.2. Instalarea tinerilor fermieri;

1.2. Masuri menite sa restructureze si sa dezvolte capitalul fizic si sa promoveze inovatia;
1.2.1. Modernizarea exploatatiilor agricole;

1.2.2. Imbunatatirea valorii economice a padurii;
1.2.3. Cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere;

1.2.5. Imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea si adaptarea agriculturii si silviculturii;

1.3. Masuri de tranzitie pentru Romania;
1.4.1. Sprijinirea fermelor agricole de semi-subzistenta;

1.4.2. Infiintarea grupurilor de producatori;

1.4.3. Furnizarea de servicii de consiliere si consultanta pentru agricultori.

AXA 2: Imbunatatirea mediului si a spatiului rural
2.1. Masuri privind utilizarea durabila a terenurilor agricole;
2.1.1. Sprijin pentru Zona Montana Defavorizata;
2.1.2. Sprijin pentru zone defavorizate – altele decat zona montana;
2.1.4. Plati de Agro-mediu;

2.2. Masuri privind utilizarea durabila a terenurilor forestiere;
2.2.1. Prima impadurire a terenurilor agricole.

AXA 3: Calitatea vietii in zonele rurale si diversificarea economiei rurale
3.1. Masuri privind diversificarea economiei rurale;
3.1.2. Sprijin pentru crearea si dezvoltarea de micro-intreprinderi;

Dupa mentionarea activitatilor cuprinse in axele prioritate ale acestui Program, as dori sa prezint mai pe larg oportunitatile aferente sectiunii cu privire la incurajarea activitatilor turistice. Este un domeniu in care consider ca avem un potential fantastic, dar un curaj limitat. Limitarile sunt in primul rand de natura greutatilor presupuse de abordarea scrierii proiectului. Din pacate trebuie sa recunoastem ca la fel ca si la alte proiecte, multitudinea si complexitatea „pieselor” de la dosar sunt de natura sa descurajeze; si totusi este un proiect de tip 80% cu 20%. Poate reusim sa identificam si sa aplicam, cu o doza de responsabilitate fata de satul romanesc, suntem obligati la pastrarea traditiilor si a bunului simt. Arta, cultura, perenitatea s-au nascut in leaganul de huma si s-au cizelat la marile scoli.


3.1.3. Incurajarea activitatilor turistice

Obiectivul general  este dezvoltarea activitatilor turistice in zonele rurale care sa contribuie la cresterea numarului de locuri de munca si a veniturilor alternative, precum si la cresterea atractivitatii spatiului rural. Fondurile nerambursabile le puteti accesa incepand din acest an si pana in 2013.

Obiectivele specifice se refera la:

1. Crearea si mentinerea locurilor de munca prin activitati de turism, in special pentru tineri si femei;

2. Cresterea valorii adaugate in activitati de turism;

3. Crearea, imbunatatirea si diversificarea infrastructurii si serviciilor turistice;

4. Cresterea numarului de turisti si a duratei vizitelor.

Obiectivele operationale se refera la:

1. Cresterea si imbunatatirea structurilor de primire turistica la scara mica;

2. Dezvoltarea sistemelor de informare si promovare turistica;

3. Crearea facilitatilor recreationale in vederea asigurarii accesului la zonele naturale de interes turistic.

Contributia publica aferenta Masurii 313 este de: 544.222.774 Euro din care:

  • contributia Guvernului Romaniei – 20%;
  • contributia Uniunii Europene – 80%;

Costul total, alcatuit din contributia publica si contributia privata, este de 837.265.806 Euro.

3.1.2. Masura privind imbunatatirea calitatii vietii in zonele rurale;
3.2.2. Renovarea, dezvoltarea satelor, imbunatatirea serviciilor de baza pentru
economia si populatia rurala si punerea in valoare a mostenirii rurale.

AXA 4: Axa LEADER
4.1. Implementarea strategiilor de dezvoltare locala;

4.1.1. Cresterea competitivitatii sectoarelor agricol si forestier;
4.1.2. Imbunatatirea mediului si spatiului rural;
4.1.3. Calitatea vietii si diversificarea economiei rurale;
4.2.1. Implementarea proiectelor de cooperare;
4.3.1 Functionarea Grupurilor de Actiune Locala, dobandirea de competente si animarea teritoriului;
4.3.1.1 Constructie parteneriate public-private;
4.3.1.2 Functionarea Grupului de Actiune Locala, dobandirea de competente si animarea teritoriului.

Sisteme Adecvate de Management pentru Protectia Naturii

Nu vreau sa inchei fara a va prezenta un Progam care se afla la o a doua etapa si a carui deschidere oficiala a avut loc la data de 17 Decembrie 2008 – programul se refera la propunerile de proiecte pentru urmatoarele categorii de activi Axei Prioritare 4 – „Implementarea Sistemelor Adecvate de Management pentru Protectia Naturii” a POS Mediu.
Propunerile de proiecte pot include urmatoarele categorii de activitati eligibile:

  • elaborare/revizuire a planurilor, strategiilor si a schemelor de management al ariilor naturale protejate si alte activitati conexe (activitati preliminare masurilor concrete de investitii sau conservare);
  • investitii in infrastructura pentru uz public orientata spre protectia si gestionarea mediului in ariile protejate;
  • activitati privind mentinerea si imbunatatirea starii de conservare favorabila a habitatelor in ariile naturale protejate;
  • activitati privind mentinerea si imbunatatirea starii de conservare favorabila a speciilor;
  • activitati de consultare, constientizare si informare;
  • activitati de instruire si cresterea capacitatii institutionale de gestionare a retelei de arii naturale protejate.

Data limita de transmitere a proiectelor este 30 aprilie 2009.


Facem precizarea ca, din punctul de vedere al eligibilitatii, conform Ghidului de Finantare, in care se prevede :

„Solicitantul poate face parte din urmatoarele categorii:

– Administratorii si custozii ariilor naturale protejate care au personalitate juridica proprie;

– APM-uri, ARPM-uri, ANPM, MMDD – Directia Protectia Naturii, Biodiversitate si Biosecuritate, ANAP;

– Autoritati publice locale (Consilii locale reprezentate prin Primar, Consilii Judetene reprezentate prin Presedinte);

– Organizatii neguvernamentale (Asociatii si Fundatii), care sa aiba prevazut in actul constitutiv atributii de protectia mediului si/sau protectia naturii si care sa fie constituite in conformitate cu prevederile O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv filiale ale asociatiilor si fundatiilor internationale inregistrate in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania.

– Institute de cercetare;

– Universitati;

– Muzee.

autor: Stere Cretu

Sursa: Infomediu Europa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here