Santier de amploare la Grindu Chituc

INTERESE – Inca o anomalie in Rezervatia Biosferei Delta Dunarii
Autoritatile au luat-o razna in Delta Dunarii! Dupa ce tolereaza construirea unui drum spre zona strict protejata Grindu Lupilor, o alta zona de protectie integrala, Grindu Chituc, ar putea fi transformata in… statiune turistica.

Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile a dat aviz favorabil la inceputul acestui an lucrarilor de consolidare a tarmului romanesc al Marii Negre in zona Grindul Chituc, din Rezervatia Biosferei Delta Dunarii. Potrivit proiectului, principalul obiectiv este realizarea unui dig de protectie la mare, dar si construirea unui drum de acces prin aceasta zona, declarata pana acum strict protejata. Cu alte cuvinte, un loc unde pana si accesul era restrictionat ar putea deveni curand un santier in toata regula. Initiatorul proiectului este Directia Apele Romane Dobrogea Litoral si, potrivit notei de fundamentare, aceste lucrari sunt necesare, pentru ca „exista pericolul ca apa marina sa patrunda in complexul lagunar Razim-Sinoe, si astfel este pus in pericol ecosistemul din aceasta zona a Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii””. Motivatia este inepta, intrucat, pana in urma cu 30 de ani, Razim-Sinoe era un complex lagunar care comunica prin mai multe guri cu Marea Neagra. Distrugerea digului cordon litoral nu ar insemna decat reconstructia ecologica a acestei regiuni, si in nici un caz distrugerea lui. Mai mult, primarul comunei Mihai Viteazu, liberalul Gheorghe Grameni, sustine ca digul care se va construi pe malul Marii Negre ar apara localitatea de inundatiile venite dinspre mare. Inca o prostie fara margini, intrucat localitatea se afla la cateva zeci de kilometri de mare!

INVESTITIE A MINISTERULUI MEDIULUI. Desi Grindu Chituc se afla pe lista celor mai importante zone din punct de vedere stiintific (fiind considerata de cercetatori mai valoroasa decat intreaga Delta a Dunarii), reprezentantii Ministerului Mediului sau cei ai Directiei Apele Romane sunt gata sa finanteze digul de la Marea Neagra sau sa execute lucrari care nu au in spate un studiu de impact care sa arate foarte clar ce transformari va suferi aceasta zona din Rezervatia Biosferei Delta Dunarii. Studiul de impact este irelevant, avand in vedere ca nu sunt prezentate date privind efectele directe asupra tuturor speciilor de flora si fauna, asa cum prevad legile in vigoare.

SOSEA LA MAREA NEAGRA. Daca proiectul de consolidare a tarmului Marii Negre este inca interpretabil, situatia e mai complicata in ceea ce priveste drumul de acces. Apele Romane sustin ca drumul, care va traversa o zona naturala strict protejata, va fi folosit in primul rand pentru masinile care vor duce materiale de constructii in zona digului ce urmeaza sa fie construit si, in al doilea rand, dupa terminarea investitiei ii va deservi pe angajatii Apelor Romane care au acolo un punct de lucru.

INTERESE ECONOMICE. De aproape trei ani, de cand la conducerea Administratiei Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii a fost numit politic liberalul Paul Cononov, la Tulcea si la Constanta circula informatii privind proiecte destinate Grindului Chituc.

Cel mai adesea se avanseaza varianta transformarii zonei Grindu Chituc in statiune turistica. Asta in conditiile in care mai multi oameni de afaceri declara ca au cumparat sau concesionat terenuri in Rezervatia Biosferei. Asa stand lucrurile, proiectul de consolidare a tarmului Marii Negre in zona Midia – Gura Portitei, dar si construirea unui drum de acces prin zona strict protejata Grindu Chituc ar fi un prim pas pentru punerea in practica a afacerilor pana acum doar banuite: construirea de infrastructura pe banii statului.

Sursa: Jurnalul National

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *