Scoatem masinile din centrul orasului?

Scoatem masinile din centrul orasului?
Scoatem masinile din centrul orasului?

Vineri dimineata, iesirea de la metrou din centrul Bucurestiului, langa Universitate. E putin mai cald in dimineata aceasta si e senin. Trag aer in piept in timp ce sunt pe scarile rulante. Apoi imi amintesc ca acum cativa ani asta fusese declarata cea mai poluata zona.

Tot atunci fusesera instalate panouri negre si infioratoare care afisau nivelul de noxe din aer. Se spunea ca sunt in parametri „normali”. Panourile n-au mai functionat dupa o vreme. Respiram acelasi aer, cu diferenta ca e mult mai poluat decat cel de acum cativa ani.

Ce fac marile orase ale Europei? Scot masinile din centrul orasului. In Madrid masinile nu mai au voie in multe zone din centru si se intentioneaza extinderea acestui perimetru pana la doi kilometri patrati pentru a oferi locuitorilor si turistilor sa se plimbe in liniste si sa respire un aer care nu miroase a carburant. In plus, soferii masinilor poluante si murdare sa plateasca tarife mai mari la parcari, potrivit Totb.ro.

In Paris, anul trecut, s-au inregistrat cote alarmante in ce priveste poluarea asa ca primaria a interzis temporar in anumite zone circulatia masinilor cu numere pare, anunta aceeasi sursa. Rezultatul? Poluarea a scazut cu 30% in zonele cele mai afectate.

Tot in Paris, scrie Totb.ro, se doreste ca pana in 2020 sa se dubleze numarul pistelor de biciclete si sa se interzica masinile diesel/ de asemenea, din 2001 si pana in prezent, procentul celor care nu au masini a ajuns de la 40% la 60%.

De asemenea, Hamburg are in plan sa isi extinda suprafata de spatii verzi cu 25 de hectare de parcuri si gradini, care vor acoperi autostrada ce traverseaza orasul. In Copenhaga, peste jumatate din locuitorii din capitala Danemarcei merg zilnic la serviciu cu bicicleta, anunta Totb.ro, asta in conditiile in care acum 40 de ani lucrurile stateau cu totul altfel si numarul masinilor era foarte mare.

Noi suntem in urma cu cateva zeci de ani si nu are sens sa continuam sa adoptam doar forme fara fond. Trebuie sa intelegem ce inseamna o comunitate, sa pricepem in ce mod fiecare actiune ii influenteaza pe toti cei din jurul nostru si sa acceptam ca desi comunismul ne-a tras inapoi pe scara evolutiei, e vremea sa nu mai gasim scuze si sa devenim cu mult mai responsabili.

Si daca ne gandim ca numarul biciclistilor s-a marit considerabil in ultimii ani, putem spune ca se produce si la noi o schimbare. Nu pot sa nu remarc insa o incrancenare in mai toate aceste miscari, produse doar de faptul ca, din nou, nu suntem inca o comunitate in adevaratul sens al cuvantului.

Dar, fiindca azi e soare si, daca n-ar fi ianuarie, ne-am putea pacali singuri ca e primavara, sa speram la orase cu spatii verzi extinse si cu mult mai putine masini. In fond, schimbarea se produce numai daca ne gandim ca este posibil si daca trecem ulterior la fapte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *