Scrisoare deschisa privind incalcarea eticii si obiectivitatii jurnalistice pe subiectul Rosia Montana

Scrisoare deschisa privind incalcarea eticii si obiectivitatii jurnalistice pe subiectul Rosia Montana

Liberatatea presei este unul din cele mai pretuite principii in Europa, dar in acelasi timp, poate fi cu usurinta erodata in mod flagrant sau pe tacute. Ne adresam astazi asociatiilor care vegheaza ca acesta libertate fundamentala sa fie respectata peste tot in lume. Prin aceasta scrisoare va transmitem ingrijorarea noastra profunda referitoare la modul in care un subiect extrem de important pentru societatea romaneasca este reflectat in presa nationala. Propunerea de proiect  pentru deschiderea a celei mai mari mine aurifere de suprafata din Europa este unul din cele mai importante subiecte de dezbatere publica implicand pe langa opinia proponentului si o ampla opozitie.

Campania Salvati Rosia Montana reprezinta vocea opozitiei fata de proiectul minier propus de Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) reunind sute de organizatii si foruri stiintifice si zeci de mii de persoane private care doresc pastrarea Rosiei Montane si dezvoltarea durabila a zonei. Cu toate acestea, acoperirea media pe acest subiect este in mod vadit determinata de contractele de publicitate incheiate de RMGC si trusturile de presa in detrimentul obiectivitatii jurnalistice.

In ultimii ani, eforturile RMGC de a demara proiectul minier s-au intensificat in mod considerabil. Iar cele mai consistente demersuri pot fi remarcate in campania si bugetul de publicitate1 al companiei miniere. Publicitatea RMGC a fost difuzata pe toate canalele romanesti, inclusiv pe postul public de televiziune, desi in repetate randuri Consiliul National al Audio Vizualului a declarat reclamele companiei ca fiind inselatoare. Un exemplu in acest sens este decizia Consiliului Roman al Publicitatii din august 2011, organism ce are rol consultativ in publicitate, care a decis ca spoturile difuzate la acea vreme dezinformeaza. Manipularea exercitata prin publicitate a fost semnalata in repetate randuri atat de societatea civila, cat si de alti junalisti. In plus, ne sunt semnalate in ultima vreme din ce in ce mai multe cazuri de  presiuni incacceptabile care se fac asupra jurnalistilor din diferite redactii pentru a retrage articolele care prezinta intr-o lumina nefavorabila proiectul minier.

Presiunea financiara exercita asupra trusturilor de media din Romania este coplesitoare si acest lucru se reflecta pe deplin si in continutul editorial al acestora. Un exemplu relevant in acest sens este si emisiunea „Patrimoniul Nimanui”difuzata la postul de televiziune Realitatea TV, duminica, 5 februarie, ora 16.30, avand drept subiect patrimoniul de la Rosia Montana. Asociatia Alburnus Maior a atras atentia, printr-o scrisoare deschisa realizatorului ca emisiunea se constituie ca un pur exercitiu de relatii publice contestand multiplele aspecte ale modului cum emisiunea este realizata, precum si faptul ca moderatorul emisiunii, Mihai Tatulici a beneficiat in 2010 de o o excursie in Noua Zeelanda platita de Rosia Montana Gold Corporation. Deosebit de grav este ca dl. Tatulici, ce este perceput ca formator de opinie de catre publicul larg. Nu a ezitat insa sa se foloseasca de statutul sau profesional pentru a manipula si denatura prezentarea situatiei de la Rosia Montana exprimandu-se inclusiv in favoarea nerespectarii legilor in procedura de autorizare a minei, si ajungand chiar la incurajarea si orchestrarea presiunii publice asupra invitatilor care nu impartaseau punctul de vedere al companiei. Comportamentul moderatorului nu doar aduce atingere statutului de jurnalist, dar este si unul potential periculos, instigand mase de oameni la fapte si manifestari incalificabile.

Consideram ca prin lipsa de profesionalism a dlui Tatulici se aduce atingere imaginii profesiunii de jurnalist si obiectivitatii care trebuie sa caracterizeze aceasta breasla. In plus, incurajeaza demersuri similare in randul colegilor jurnalisti si legitimizeaza pseudo-dezbateri ce incalca regulile de baza privind obiectivitatea dezbaterilor televizate si corecta informare a publicului in probleme de interes major.

Exemplul de mai sus, nu este un caz singular, aceesi tendinta remarcandu-se la intreaga presa romaneasca. Subiectul Rosia Montana fie estre tratat in interesul companiei, fie este ignorat.

Consideram ca situatia prezentata mai sus este in mod direct corelata cu modul in care trusturile de presa, pe baza politicii de finantare, aleg sa prezinte anumite subiecte in detrimentul obiectivitatii jurnalistice. Cum independeta continutului editorial nu poate fi garantata, clauzele contractelor de publicitate sunt secrete si in lumina exemplului de mai sus, va solicitam spijinul in denuntarea publica a acestor practici, solicitarea retragerii publicitatii RMGC de pe postul public de televiziune si sanctionarea dlui Tatulici pentru denigrarea profesiei de jurnalist.

Pentru informatii suplimentare va rugam sa o contactati pe Stefania Simion, consilier juridic Alburnus Maior, tel. 0040 0741 137266, e-mail: [email protected]

Cu respect,
Eugen David

Presedinte Alburnus Maior
Asociatia Alburnus Maior
str. Principala nr. 299
Rosia Montana, judetul Alba
Tel: 0040  0740 280309
E-mail: [email protected]
www.rosiamontana.org


Devenita in timp cea mai mare campanie de mediu si sociala din Romania, Campania Salvati Rosia Montana reprezinta opozitia fata de proiectul minier de exploatare a aurului propus de compania Rosia Montana Gold Corporation(RMGC). Acest proiect ar presupune deschiderea celei mai mari mine de aur de suprafata din Europa, prin distrugerea Rosiei Montane si a unei zone importante a Muntilor Apuseni.

Asociatia Alburnus Maior este initiatoarea campaniei Salvati Rosia Montana. Asociatia a fost fondata in anul 2000 de catre locuitorii si proprietarii din Rosia Montana care nu doresc proiectul minier peste casele, terenurile, bisericile si cimitirele lor si care pledeaza pentru o dezvoltare durabila a zonei.

1. Conform monitorizarii realizate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) RMGC a cumparat in primele 6 luni din 2011 spatiu publicitar in presa scrisa din Romania in valoare de 1,04 milioane de euro. Aceste investitii i-au asigurat pozitia trei in topul media-buyerilor din Romania, dupa Orange si Vodafone. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *