Cum păstrezi valoarea nutritivă a legumelor?
Sfaturi pentru o alimentatie sanatoasa

Auzim mereu tot felul de zvonuri despre alimentatie: coaja fructelor e bogata in vitamine, spanacul e o sursa buna de fier, fulgii de cereale ingrasa. Chiar asa sa fie?

Coaja fructelor este partea cea mai bogata in vitamine?
Vitaminele si celealte substante nutritive au concentratia maxima in pulpa fructului. Asta nu inseamna ca nu pierdem nimic daca aruncam coaja: fibrele acesteia au o actiune de stimulare intestinala, iar o alimentatie zilnica din care nu lipsesc fibrele este un bun mod de a preveni constipatia.

Daca avem nevoie de calciu, este suficient sa mancam lactate?
Este adevarat ca lactatele reprezinta o sursa importanta de calciu. Dar pentru a beneficia de acesta, este esential sa nu asociem lactatele cu anumite alimente.
Mai exact:
– rosii, spanac sau fructe de padure (contin acid oxalic si se formeaza oxalati de calciu)
– cereale integrale sau leguminoase (contin acid fitic si se formeaza fitati de calciu)
Datorita oxalatilor si fitatilor de calciu, acest mineral nu va putea fi asimilat de organism.

Pentru combaterea anemiei este obligatorie carnea rosie?
In combaterea anemiei este necesara alimentatia bogata in fier, iar acesta nu se gaseste doar in carnea rosie, ci si in carnea alba. In plus, nu este justificat consumul exagerat de carne, deoarece exista si alte surse: paine integrala, soia, galbenus de ou, ciuperci, susan, nuci, germeni de grau. Important este ca din dieta sa nu lipseasca vitamina C, deoarece aceasta este necesara pentru absorbtia fierului.

Spanacul este bun in combaterea anemiei
Spanacul contine fier, dar si acid oxalic, iar acesta din urma impiedica organismul sa asimileze fierul (in schimb poate crea probleme in cazul unor litiaze renale).

Dieta vegetariana nu are contraindicatii?
Este adevarat ca dieta vegetariana scade riscul pentru multe afectiuni grave (cancer, accident vascular cerebral, boli cardiovasculare, obezitate etc). Dar alimentatia vegetariana, daca nu este echilibrata, poate duce la carente de calciu, de fier, de vitaminele B 12 si D. Iar lipsa acestora, daca nu este compensata prin suplimente nutritive, are efecte grave asupra sanatatiii, mai ales cand este vorba de copii, de sarcina sau lactatie, menopauza, activitate fizica intensa ori afectiuni cronice.

Alimentele neprelucrate termic sunt mai sanatoase?
Este adevarat daca e vorba de fructe, de rosii, de varza sau de castraveti. Daca este vorba de o dieta bazata exclusiv pe cruditati, organismul poate avea suferit. Pentru asigurarea necesarului zilnic de substante nutritive, alimentatia trebuie sa fie cat mai variata, iar aceasta este imposibil cand dieta este bazata exclusiv pe cruditati.

Fulgii de cereale ingrasa?
100 g de fulgi = aproximativ 350 de calorii. Daca le adaugam lactate cu continut ridicat de grasimi, multe fructe uscate si zahar sau miere din belsug, va rezulta un mic dejun despre care se poate spune ca ingrasa… Totusi, nu este chiar atat de grav: sa nu uitam ca masa de dimineata trebuie sa fie cea mai bogata masa a zilei.

Mazarea si fasolea ingrasa?
Daca sunt consumate la inceputul mesei, mazarea, fasolea si celelalte leguminoasele impiedica asimilarea grasimilor consumate ulterior (datorita blocarii sarurilor biliare, acestea avand rolul de a prelucra grasimile pentru a putea fi absorbite de mucoasa intestinala).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here