Shanghai, orasul milioanelor de biciclete

Prin Shanghai, orasul-mamut din China, circula zilnic trei milioane de biciclete, motorete si scutere.orasul bicicletelor

Prima impresie puternica pe care mi-a produs-o orasul Shanghai a fost cea legata de peisajul rutier. Nu ma refer la spectaculoasele autostrazi suspendate, care acolo chiar exista, ci la pitorescul celor peste trei milioane de biciclete si motorete ce strabat zilnic orasul, cu incapatanare.

Bicicleta nu e, pentru chinezi, doar un mijloc de locomotie accesibil; e o varianta sigura de a te strecura prin ambuteiaje (exista piste speciale pe trotuare sau pe prima banda a bulevardelor) si de a scapa de problema locului de parcare.

Cu bicicleta ajungi cel mai sigur de acasa la serviciu si inapoi intr-un oras imens, in care circulatia rutiera e chiar mai haotica decat in Bucuresti. Nu esti sigur nici pe zebra, cand ai verde. Par ca se napustesc spre tine autobuze, limuzine, taximetre, biciclete. Desi sunt raportate zilnic sute de accidente rutiere grave, in care cel mai adesea bici clistii sunt victime, n-am avut ghinionul sa asist, in cele sapte zile de Shanghai, la vreunul.

Probabil cel mai bun prieten al chinezului

In general, bicicletele pe care le-am vazut sunt simple, vechi si rablagite. Par a fi biciclete „de-o viata”. Foarte multe sunt adaptate: trag cate un carucior sau au pe roata din spate o sa in plus. Chiar daca pedalatul face bine, ce-i prea mult strica. Asa ca multi si-au montat vreun motoras la bicicleta ori au achizitionat motorete sau scutere. O bicicleta electrica se vinde cu 300-850 de dolari.

Conform statisticilor, daca, in anii „90, 60% din populatie folosea bicicleta, acum mai sunt sub 25% care dau la pedale. La o populatie de 20 de milioane de locuitori, e ceva!

Oamenii nu doar ca merg la serviciu pe doua roti, ci si transporta: lucruri, unele foarte voluminoase, si persoane (am vazut familii intregi pe o bicicleta tip Tohan!). Totusi, a circula astfel prin Shanghai nu e prea sanatos. Nicaieri n-am aflat mai mult smog. Mastile ramase de la porcina prind bine si unui pieton.

SECOLUL XXI

Cum sa plutesti cu 431 km/ora, la doar cativa centimetri de pamant

Paradoxal (sau nu!), in orasul mijloacelor de transport vechi de un secol exista cel mai rapid tip de tren din lume, maglevul. Transrapidul pe perna magnetica te duce de la aeroport in oras, contra a 40 de yuani (aproape 6 USD) in opt minute, cu viteza de 431 km/ora, la care ajunge intr-un minut. Practic, n-ai timp sa te dezmeticesti. Calatoria e lina. O singura data am simtit o mica zdruncinatura si m-am mirat. Apoi am realizat ca vazusem o dara: ne intersectasem cu celalalt tren.

Sursa: Evenimentul Zilei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *