Multa vreme, rolul siliciului in organism nu a fost cunoscut. Acum, este in topul celor mai importante minerale. El se gaseste, din fericire, in majoritatea legumelor si a fructelor, iar carentele sunt rare.siliciul intareste oasele

Este unul dintre mineralele cel mai putin studiate, motiv pentru care nu se cunoaste exact cantitatea zilnica de care avem nevoie.

Siliciul a fost insa incadrat recent, in urma unor cercetari, in categoria celor mai importante minerale pentru organism. Nutritionistii estimeaza ca un adult ar avea nevoie de 20-30 mg pe zi.

Ce roluri are in organism

Acest mineral ajuta la formarea oaselor, dintilor, cartilajelor, tendoanelor, parului si le asigura ulterior rezistenta. De asemenea, el confera suplete pielii si elasticitate peretilor vasculari. O alimentatie bogata in siliciu poate preveni osteoporoza, ateroscleroza (ingrosarea peretilor arteriali), ridarea tenului, subtierea si caderea parului, ruperea unghiilor si aparitia cariilor.

El da stralucire dintilor, unghiilor si parului. Siliciul exista si in tesutul pulmonar, de aceea este recomandat pentru remineralizarea bolnavilor de tuberculoza. Pentru ca ajuta la formarea oaselor si cartilajelor, mineralul nu trebuie sa lipseasca din alimentatia gravidelor si din cea a copiilor care sufera de rahitism. De asemenea, el contribuie la asimilarea fosforului, care este foarte important pentru sanatatea creierului.

Cerealele integrale, sursa bogata

Din fericire, mineralul se gaseste in multe dintre alimentele pe care le consumam, dar in special in fructe si in legume. Unele dintre cele mai bogate surse sunt cerealele integrale, merele, portocalele, lamaile, strugurii, stafidele, migdalele, alunele, nucile, semintele in general, varza, morcovii, dovleacul, fasolea verde, castravetii, ciupercile, ceapa, prazul, pastarnacul, urzicile si ridichile. Dintre toate acestea, cerealele integrale contin o forma de siliciu foarte usor de asimilat si ele ar trebui sa fie prima optiune in cazul unei carente. Cerealele decorticate si produsele obtinute din acestea (painea alba, de exemplu) nu contin siliciu.

De altfel, toate produsele rafinate sau procesate pierd acest nutrient. Berea si mierea au, de asemenea, o cantitate mai mare din acest mineral in compozitie. El exista si in apa, in cantitati diferite de la o zona geografica la alta. Dintre sursele animale, pestele contine siliciu.

Pentru ca alimentele care contin acest mineral sunt numeroase, ne putem asigura, de obicei fara probleme, necesarul zilnic. Carenta de siliciu este rar intalnita. Ea apare la persoanele care nu mananca in mod regulat legume si fructe si la varstnici, pentru ca mineralul se asimileaza mai greu odata cu inaintarea in varsta.

Stiai ca…
…importanta acestui mineral pentru sanatate a fost identificata abia in anii ’70?
…contribuie la intarirea sistemului imunitar?
…un nivel scazut de estrogen scade capacitatea de absorbtie a siliciului in organism?
…siliciul se gaseste si in cristalinul ochilor?
…mai este numit si „mineralul frumusetii”?
…excesul de siliciu nu este toxic pentru organism?
…s-a observat ca frecventa cancerului este mai mica in regiunile bogate in siliciu?
…mineralul este util persoanelor care sufera de afectiuni nervoase si celor care vor sa-si creasca performantele intelectuale?

Specialistul nostru – Livia Nena biolog nutritionist

Prezenta siliciului in organism este foarte importanta. Mineralul este deosebit de necesar pentru absorbtia calciului in primele stadii ale formarii oaselor, dar si pentru mentinerea sanatatii scheletului pe parcursul vietii. Este implicat in formarea colagenului si este important pentru sanatatea unghiilor, pielii si parului. Siliciul este, de asemenea, necesar pentru mentinerea flexibilitatii arterelor si joaca un rol major in prevenirea bolilor cardiovasculare.

El stimuleaza sistemul imunitar si intarzie procesul de imbatranire a tesuturilor. Nivelul acestui mineral in organism scade odata cu varsta. Prin urmare, persoanele in varsta au nevoie de un aport mai mare de siliciu, fata de cele tinere.

Beneficiu

Siliciul este necesar pentru asimilarea fosforului si vitaminei B1.

Sursa: Adevarul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here