Audiere publica: “Masuri fiscale de stimulare a comportamentului filantropic in Romania”

0
80
Audiere publica: “Masuri fiscale de stimulare a comportamentului filantropic in Romania”

FDSC organizeaza o audiere publica adresata tuturor membrilor comunitatii pe tema stimularii comportamentului filantropic prin contributia la proiectele organizatiilor neguvernamentale.

Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, membru al Coalitiei pentru Sprijinirea Filantropiei Individuale va invita marti, 3 Iulie 2012, incepand cu ora 9.30, audierea publica cu tema “Masuri fiscale de stimulare a comportamentului filantropic in Romania”. Intalnirea va avea loc la sediul Romanian American Foundation din strada Gina Patrichi nr.6, sector 1, Bucuresti.

Audierea publica este initiata cu scopul de a da posibilitatea tuturor cetatenilor, organizatiilor, companiilor private si institutiilor publice interesate de stimularea comportamentului filantropic, de a se implica activ in demersul Coalitiei de a propune masuri fiscale de stimulare a acestui comportament, prin transmiterea unei depozitii scrise.

La 10 ani de la promovarea mecanismului de directionare a 2% din impozitul datorat catre o organizatie neguvernamentala sau cult religios, organizatiile neguvernamentale propun adoptarea unui nou mecanism de incurajare a contributiilor cetateanului catre proiecte ale organizatiilor neguvernamentale, care sa vina in completarea mecanismului 2%. Acest nou mecanism, conform estimarilor noastre, ar atrage anual aproximativ 540 mil lei cu o investitie a statului de numai 100 mil lei. Un leu contribuit de stat prin reducerea bazei impozabile ar atrage alti 5 lei pe care contribuabilul ii va dona din propriul buzunar.

Propunerea noastra este de a introduce un pachet de facilitati fiscale care vizeaza extinderea bazei impozabile din care contribuabilii si companiile pot deduce donatiile si sponsorizarile, precum si introducerea unor facilitati pentru donatiile mari. Astfel, pachetul de propuneri vizeaza:

1. Extinderea bazei impozabile din care contribuabilii pot deduce sponsorizarile efectuate catre organizatiile neguvernamentale. Deducerea donatiei din veniturile din activitati independente va fi completata si cu deducerile din veniturile din salarii, dividende, din cedarea folosintei bunurilor.

Cele 2 mecanisme presupun:

a) Deducerile periodice din salarii operate de catre angajator si efectuate in baza unui contract incheiat pe o perioada de cel putin 1 an.

b) Deducerile anuale din veniturile obtinute din salarii, dividende si cedarea folosintei bunurilor.

2. Stimularea donatiilor mari de peste 100 de salarii minime pe economie prin deducerea in limita a 10% din baza impozabila a sumei donate.

Contribuabilii persoane fizice care obtin venituri din activitati independente, din dividende, din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen si care realizeaza sponsorizari cu cel putin echivalentul a 100 de salarii minime pe economie catre o organizatie neguvernamentala pot deduce sponsorizarea in limita a 10% din baza impozabila.

3. Pentru sponsorizarile efectuate de catre companii, propunerea noastra vizeaza cresterea limitei de deducere de la 0,3% la 0,6% din cifra de afaceri.

Limitarea la 0,3% restrange pe deoparte numarul de potentiale companii dar si impiedica companiile mici si mijlocii sa dezvolte programe sau proiecte in acest domeniu. Pentru a putea deduce o sponsorizare de 1000 de euro, cifra de afaceri a unei companii ar trebui sa fie de peste 300.000 euro, iar impozitul pe profitul mai mare de 5000 euro, ceea ce restrange foarte mult numarul companiilor eligibile a deduce astfel de contracte. Majorarea plafonului la 0,6% ar creste in primul rand numarul de potentiale companii interesate in a sprijini activitatea organizatiilor neguvernamentale.

Pornind de la estimarea ca doar 8,9% din contribuabili au realizat o donatie catre o organizatie neguvernamentala (conform raportului din 2008 al Asociatiei de Relatii Comunitare), impactul bugetar maxim pe care il estimam este de 100 milioane de lei. Aceasta suma este relativ similara cu cea directionata de contribuabili prin mecanismul 2%, dar atrage de cinci ori mai multe resurse pentru ca mecanismul propus are la baza diminuarea bazei impozabile si nu deducerea din impozitul datorat.

IMPLICATI-VA in demersul Coalitiei pentru Sprijinirea Filantropiei Individuale si EXPRIMATI-VA punctul de vedere raspunzand la urmatoarele intrebari:

1. Considerati ca donatia benevola a unei persoane fizice sau a unei firme are nevoie de recunoastere printr-un mecanism in legislatia fiscala? Daca da, ce schimbari se impun in legislatia actuala?

2. Credeti ca ar fi indicat sa existe un tratament fiscal diferit in functie de marimea donatiei?

3. Ce alte solutii considerati a fi viabile pentru incurajarea comportamentului filantropic al persoanelor fizice si al companiilor?

Opiniile si propunerile dvs. trebuie transmise completand formularul la cuvant. Daca doriti sa participati la audiere ca martor, va puteti inscrie completand formularul de inscriere la audierea “Masuri fiscale de stimulare a comportamentului filantropic in Romania”. Toate inscrierile vor fi inregistrate si se vor regasi in Raportul sinteza pe care Comisia de experti il va realiza in urma audierii publice din data de 3 iulie 2012. Termenul limita pentru transmiterea depozitiilor scrise este 28 iunie 2012, ora 18.00.

Raportul sinteza al Audierii publice va fi adus la cunostinta opiniei publice prin intermediul presei, precum si prin afisarea pe site-ul www.generozitate.ro si va fi transmis autoritatilor decidente.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here