Tarile avansate pierd anual mii de miliarde de dolari din cauza bolilor si deceselor provocate de poluare

Poluarea din capitala Chinei, de 15 ori mai mare decât limita maxim? admis?
Tarile avansate pierd anual mii de miliarde de dolari din cauza bolilor si deceselor provocate de poluare
Tarile avansate pierd anual mii de miliarde de dolari din cauza bolilor si deceselor provocate de poluare

Poluarea aerului costa economiile avansate, alaturi de China si India, aproximativ 3.500 de miliarde de dolari anual in decese premature si boli, iar costurile vor creste in lipsa actiunilor guvernamentale de limitare a emisiilor autovehiculelor, potrivit unui nou raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) dat publicitatii zilele trecute.

In tarile OECD, jumatate din costuri sunt generate de transportul rutier, vehiculele diesel producand emisiile cele mai nocive. Gazele de esapament devin o amenintare tot mai mare in orasele cu expansiune rapida din China si India, crestere a constanta a numarului de masini si camioane subminand eforturile de reducere a emisiilor vehiculelor.

„Pretul pe care-l platim pentru a conduce nu reflecta impactul condusului asupra mediului si sanatatii oamenilor. Combaterea poluarii aerului necesita actiuni colective”, a subliniat secretarul general al OECD, Angel Gurría. Raportul OECD estimeaza ca la 1.700 de miliarde de dolari costul pentru societate al poluarii in cele 34 de state OECD, pe baza valorii pe care cetatenii o dau unei vieti care nu este scurtata de cancer, boli cardiace sau respiratorii. In plus, OECD estimeaza ca pentru China costurile se ridica la 1.400 de miliarde, iar pentru India – la 500 de miliarde.
Peste 3,5 milioane de oameni mor anual din cauza poluarii exterioare. In perioada 2005-2010, rata deceselor a crescut cu 4% la nivel mondial, cu 5% in China si cu 12% in India. Poluarea aerului a devenit astfel principala cauza de mediu a deceselor premature, depasind lipsa salubrizarii si a apei potabile. In majoritatea tarilor OECD, rata deceselor prin boli cardiace sau pulmonare este mult mai mare decat cea prin accidente rutiere.

Raportul subliniaza ca nu exista justificare pentru aplicarea unui regim preferential de taxe pentru diesel. Printre masurile de reducere a poluarii generate de transport, raportul sugereaza intarirea standardelor de emisii, extinderea programelor urbane de inchiriere gratutia de biciclete (bike sharing) si masini electrice si extinderea taxelor de drum pentru reducerea aglomerarii in trafic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *