Timbrul de mediu blocheaza inmatricularile masinilor second-hand. Vezi de ce

Municipalitatea ar?dean? a întocmit „harta zgomotului din ora?”

http://jurnalul.ro/

Inmatricularile masinilor second-hand si a celor transferate de la companiile de leasing la utilizatori odata cu incheierea contractului sunt blocate pentru ca autoritatile cer dovada platii unei taxe anterioare, insa Fiscul nu are o evidenta nominala a acestor plati din anii trecuti.

„Prin textul de lege privind timbrul de mediu nu se poate colecta taxa in vederea inmatricularii pentru ca nu se poate lua usor adeverinta privind platile pentru taxele anterioare, deci inmatricularile sunt blocate. Am luat legatura cu autoritatile, ANAF, Administratia Fondului de Mediu si Ministerul Mediului, insa cu toata vointa acestor institutii, ANAF nu are o evidenta din punct de vedere tehnic a incasarilor anterioare si astfel se blocheaza procedura de inmatriculare”, a declarat azi, intr-o conferinta de presa, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare ALB Romania, Adriana Ahciarliu. Ea a precizat ca fiecare institutie in parte cu care asociatia a intrat in dialog spune ca nu este cea decidenta in aceasta situatie.

La randul sau, Ion Busuioc, director in cadrul ANAF, a aratat ca nu este responsabilitatea ANAF de a solutiona problema si institutia nu se face vinovata de acest blocaj, prin inexistenta unor evidente nominale a platilor anterioare, intrucat Fiscul n-a avut in timp obligatia de administrare a acestor taxe, ci doar de colectare.

„Culpa nu apartine ANAF pentru ca legislatia in timp nu a instituit obligatia ca ANAF sa inregistreze aceste plati, ci sa incaseze prin trezorerii. Deci n-am avut obligatia de administrare, iar contribuabilii nu au fost obligati sa depuna declaratii ca au efectuat acele plati, ci sumele s-au varsat intr-un cont comun, fiind taxe nenominale, deci nu stim cine a platit pentru taxa auto”, a spus Busuioc.

ALB a propus Ministerului Mediului ca firma de leasing sa preia obligatia de a prezenta dovada platii taxelor anterioare dupa ce se realizeaza inmatricularea masinii, eliminand astfel blocajul.

„Sunt societati de transport care nu pot folosi autovehiculele din cauza autorizatiilor care trebuie luate ulterior inmatricularii, iar cum inmatricularea depinde de aducerea acelei dovezi, totul este blocat. Din discutiile cu autoritatile nu au reiesit dovezi de neplati anterioare de taxe auto din partea companiilor de leasing, asa incat pot avea incredere in societatile de leasing ca isi vor asuma plata taxei ulterior inmatricularii daca aceasta n-a fost achitata anterior. Pe de alta parte, autoritatile statului vor avea o garantie ca vor incasa sumele respective”, a afirmat Marian Carlig, presedintele comitetului logistic Leasing in cadrul ALB Romania.

Transferul de proprietate de la compania de leasing la proprietar presupune plata timbrului de mediu de catre acesta din urma, fiind cazul contractelor de leasing incepute in 2008-2009 care au ajuns la final.

Reprezentantii asociatiei n-au primit inca niciun raspuns oficial din partea Ministerului Mediului la propunerea inaintata, insa din discutiile avute au inteles ca solutia a fost considerata constructiva, cu posibilitate de aplicare.

Pentru utilizatorii care ajung la terminarea contractului cu un cost mai mare decat a fost stabilit initial, prin aplicarea timbrului de mediu, optiunile sunt fie pentru prelungirea contractului astfel incat sa amane plata taxei, fie pentru restituirea masinilor din contract firmei de leasing, caz in care aceasta trebuie sa preia plata timbrului, potrivit secretarului general ALB.

In schimb, la finantarile de masini second-hand trebuie verificata daca taxa auto a fost platita anterior de catre fostii proprietari, firma de leasing neavand niciun istoric legat de acestea. Intrucat de-a lungul ultimilor ani au existat mai multe forme ale taxei auto, cu mai multe exceptii de la plata, iar in unele cazuri proprietarii auto si-au recuperat in instanta sumele platite, lipsa unei evidente a platilor creeaza probleme majore la noua inmatriculare daca contribuabilul nu mai detine chitantele care atesta efectuarea platii.

Pe piata de leasing, financiar si operational, exista 1.300 de masini rulate finantate in leasing al caror proces de inmatriculare treneaza in asteptarea adeverintelor de plata, valoarea acestor autovehicule ridicandu-se la 14,3 milioane de euro.

Dintre acestea, ALB are in asteptare 1.100 de masini, cu o valoare de 11,3 milioane euro, reprezentand 37% din totalul vehiculelor rulate inmatriculate de asociatie dupa instituirea timbrului de mediu, la 15 martie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *