Timbrul de mediu, de zece ori mai scump pentru autoturisme decat pentru microbuze

    Timbrul de mediu pentru autovehicule: interpret?ri de la ÎCCJ
    Timbrul de mediu, de zece ori mai scump pentru autoturisme decat pentru microbuze
    Timbrul de mediu, de zece ori mai scump pentru autoturisme decat pentru microbuze

    Potrivit calculatorului ANAF, pentru un autoturism vechi de cinci-sase ani, 2500 cc, diesel, Euro4, timbrul de mediu este 4.072 de euro. Pentru un autovehicul cu mai mult de 8+1 locuri, sau camion sub 3.500 kg, dar cu aceleasi specificatii tehnice, timbrul de mediu este 356 de euro.

    La mai bine de zece luni de la intrarea in vigoare a timbrului de mediu, impozitarea continua sa fie discriminatorie, posesorii de autoturisme neavand nici o posibilitate de a contesta impozitul, cu exceptia actiunii in instanta initiata abia dupa plata acestuia.
    Concret, conform calculelor facute pe site-ul ANAF, pentru un autoturism  cu o vechime de cinci-sase ani si o capacitate de 2500 cc, diesel, Euro4, timbrul de mediu este 4.072 de euro, iar in cazul unui autovehicul cu mai mult de 8+1 locuri, sau camion sub 3.500 kg, cu aceleasi specificatii tehnice,  timbrul de mediu este 356 de euro.
    Aceasta anomalie ne-a fost semnalata si de unul dintre cititorii nostri, in urma articolului „Rabla scartaie mai rau ca oricand“, publicat in Curierul National la data de 8 ianuarie. Comentariul sau, pe care-l redam in continuare, ne-a ridicat mari semne de intrebare: „Azi am avut surpriza sa constat ceva in calculatorul ANAF pentru timbrul de mediu care e strigator la cer. Anume, dupa ce am introdus toate datele necesare si am aflat ce taxa trebuie platita pentru un anume tip de autoturism
    mi-am spus oare ce se intampla daca pastrez toate datele introduse si modific doar tipul de autoturism, adica selectez autovehicul cu doua locuri pentru transport marfa pana la 3,5 t in loc de autoturism pentru pasageri M1. Surpriza a fost colosala! Daca in primul caz timbrul de mediu este 2.800 de euro, in al doilea caz acesta e 283 de euro. Deci nu conteaza ca amandoua au aceleasi caracteristici ale motorului, «prostii sa plateasca». (…) Cum adica daca imi duc copilul cu masina la gradinita poluez de zece ori mai mult decat cel care detine acelasi tip de autoturism, dar transformat pentru transport de marfa. (…)  Nici pe departe nu este taxat poluatorul“, noteaza cititorul revoltat.

    Plumb spunea ca se va aplica principiul „poluatorul plateste“

    In urma cu un an, inainte de intrarea in vigoare a timbrului de mediu, in timpul dezbaterilor pe aceasta tema, ministrul mediului, Rovana Plumb, afirma ca intentia acestei forme de impozitare este de aplicare a principiului „conform caruia «poluatorul plateste», dar si sa incurajam achizitia de masini mai putin poluante“. „Acum, pentru masinile vechi si foarte vechi este perceputa o taxa aberanta, ceea ce creeaza un blocaj in achizitionarea de masini mai putin poluante“, declara atunci ministrul Rovana Plumb.

    Impozit discriminatoriu

    De altfel, la mai putin de doua luni de la intrarea in vigoare a timbrului de mediu, statul a inceput sa piarda zeci de procese initiate de contribuabili.
    In justificarea actiunii in instanta, avocatii au invocat faptul ca taxa nu este una de mediu, ci „un adevarat impozit discriminatoriu“, care ar trebui calculat numai in baza emisiilor de dioxid de carbon reale. „Noile valori de impunere sunt foarte mari. Acestea ar trebui scazute cel putin cu 30% in functie de puterea de cumparare a romanilor. Pe de alta parte, eliminarea platii pentru autoturismele mai vechi de 2007, cand se revand, incalca dreptul de proprietate si retroactiveaza“, nota av. Marius Coltuc, intr-un document remis Curierului National.
    In plus, avocatii precizau ca guvernantii ar fi trebuit sa corecteze neajunsurile acestui act normativ, cum ar fi existenta unor valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare; luarea in calcul, in afara de emisia de CO2, si a capacitatii cilindrice (in ciuda faptului ca acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala). O alta mare problema a timbrului de mediu este faptul ca este discriminatoriu si atragea amenintari cu infringementul din partea UE (pentru ca includea criterii diferite pentru anumite categorii de masini inmatriculate in Romania fata de alte masini).
    „Nici unul din aceste temeiuri nu este schimbat de noua lege. Principiul «poluatorul plateste» nu este respectat. Legea ar  trebui modificata prin fixarea unei marje fixe de CO2 care atunci cand este depasita sa se plateasca in plus, indiferent daca este masina noua, veche, non euro, euro 1, 2, 3, 4, 5, 6 – asa cum se intampla in sistemul francez privind taxa de poluare“, au precizat avocatii.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *