Tot mai multe companii aviatice protesteaza impotriva taxei pentru emisiile de dioxid de carbon instaurata de Uniunea Europeana

Tot mai multe companii aviatice protesteaza impotriva taxei pentru emisiile de dioxid de carbon instaurata de Uniunea Europeana

Tot mai multe companii aviatice protesteaza impotriva taxei pentru emisiile de dioxid de carbon instaurata de Uniunea Europeana. Dupa ce marile companii din SUA au amenintat cu declansarea unui razboi comercial cu UE, recent unul dintre cei mai mari transportatori aerieni, Air China s-a alaturat grupului de protestatari. Dar nu numai companiile din afara UE nu sunt de acord cu introducerea acestei taxe.

Presedintii companiilor aeriene germane Lufthansa si Air Berlin si fabricantii Airbus si MTU au trimis recent o scrisoare comuna cancelarului german, Angela Merkel, in care denunta taxa pentru emisiile de dioxid de carbon.

Scrisori identice au fost trimise guvernelor Frantei, Spaniei si Marii Britanii, pentru a le cere sa faca presiuni in vederea retragerii acestei taxe care se aplica in cazul curselor aeriene catre sau dinspre Uniunea Europeana.

Airbus si companiile British Airways, Virgin Atlantic, Lufthansa, Air France, Air Berlin si Iberia afirma in aceste scrisori ca doresc sa ”alerteze” in legatura cu ”consecintele economice” ale acestei taxe, pe care o considera o amenintare ”inadmisibila” pentru sectorul lor de activitate.

Furnizorii de echipamente francez Safran si german MTU s-au asociat acestor interventii pe langa premierul francez François Fillon, omologul sau britanic David Cameron, cancelarul german Angela Merkel si presedintele guvernului spaniol Mariano Rajoy, cu totii lideri ai tarilor fondatoare ale Airbus.

Scrisoarea arata ca fabricantul european Airbus este cel mai afectat de incipientul razboi comercial.

Potrivit site-ului internet LesEchos.fr al cotidianului economic francez Les Echos, citat de AFP, comenzile de Airbus inghetate de China ar reprezenta 12 miliarde de dolari pentru constructorul european.

Seful EADS, Louis Gallois, a anuntat joi ca Beijingul refuza sa aprobe comenzile privind 45 de aparate Airbus (10 superjumbo A380 si 35 long-courrier A330), din cauza taxei europene pe emisiile de carbon, aminteste AFP.

Inghetarea cererii de catre China ameninta nu mai putin de o mie de locuri de munca in uzinele europene ale Airbus si ale furnizorilor sai, ca in cazul fabricantului german de motoare si turbine MTU.

Semnatarii scrisorii mai arata ca alte tari, intre care India, au anuntat deja ca nu vor reinnoi drepturi de trafic aerian pentru companii europene, in timp ce Rusia va mari taxele pentru survolarea teritoriului sau, ceea ce va apasa considerabil asupra rezultatelor liniilor aeriene europene.

”De aceea solicitam sa aiba loc consultari la nivelul Consiliului UE si mai ales cu acele state care au inceput deja sa aplice sanctiuni”, pentru a se gasi o solutie echilibrata si care sa evite conflictul comercial tot mai mare, se arata in scrisoarea trimisa cancelarului Angela Merkel si altor sefi de guvern europeni, citata de EFE.

Taxa europeana pe emisiile de dioxid de carbon, intrata in vigoare, pe hartie, la 1 ianuarie 2012, obliga companiile care opereaza in UE, indiferent de tara din care provin, sa cumpere echivalentul a 15% din emisiile lor de CO2, adica 32 de milioane de tone, in cadrul luptei impotriva incalzirii climei, aminteste AFP.

O asociatie care reuneste majoritatea companiilor aeriene americane, Airlines for America (A4A), a cerut vineri administratiei americane sa declanseze o procedura in cadrul OACI pentru a obtine anularea taxei. Un numar de 26 dintre cei 36 de membri ai OACI, intre care China, SUA si Rusia, contesta masura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *