Transport alternativ

Autoritatile vor sa interzica traficul rutier de marfa pe soselele tarii. Aceasta masura ar reduce numarul accidentelor rutiere, ar reduce poluarea mediului inconjurator, iar starea drumurilor ar fi mai buna.

Ministrul Mediului, Attila Korodi, a gasit solutia pentru descongestionarea traficului rutier de pe soselele tarii si pentru reducerea emisiilor de CO2. In acest sens, Korodi a propus Ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, sa realizeze un act normativ care sa prevada ca transportul rutier de marfuri sa se realizeze prin intermediul Cailor Ferate Romane (CFR). „Descongestionarea traficului rutier de pe principalele artere din tara este posibila daca cea mai mare parte din traficul rutier de marfa va fi preluat de transportul feroviar. In Ungaria exista un sistem special pentru transportul tirurilor cu trenul. Aceste sisteme functioneaza foarte bine, iar traficul rutier este relaxat. Rutele pe care sunt transportate tirurile cu ajutorul trenurilor sunt fixe. Asa se face ca, de la intrarea in Ungaria si pana la iesire, acestea sunt transportate pe calea ferata. In Ungaria, la sfarsitul saptamanii este interzisa circulatia tirurilor pe drumurile nationale”, a explicat Attila Korodi. Implementarea unui act normativ in acest sens va duce automat si la reducerea emisiilor de CO2. In prezent, tronsonul Sibiu – Valcea, orasele care nu au centuri ocolitoare, in special drumul european E 85, ce face legatura intre Buzau si Ramnicu-Sarat, sunt sufocate de tranzitul tirurilor.


INFRASTRUCTURA
. Specialistii in domeniul transportului feroviar sustin ca transferul de transport poate fi facut foarte usor. „Din punct de vedere tehnic este posibil ca traficul rutier de marfa sa fie preluat de traficul feroviar. Infrastructura este buna si suporta greutatea tirurilor, iar tunelurile nu prezinta probleme, tirurile au loc in tunelurile intalnite pe traseu. Mai mult, anul trecut au fost realizate mai multe curse feroviare experimentale pe relatia Glogovat – Wels”, a explicat Gratian Calin, director general adjunct departament productie din cadrul CFR Marfa. De asemenea, specialistii de la infrastructura din cadrul ministerului sustin ca avem infrastructura necesara. „Reteaua CFR are rezerve de capacitate pentru a pune la dispozitia operatorilor feroviari de marfa trasee pentru circulatia trenurilor de marfa, categorie in care se incadreaza si trenurile care pot transporta autovehicule. Necesarul de investitii, pentru a asigura un astfel de tip de transport, poate fi estimat de operatorii de transport de marfa, care se pot angrena in asemenea activitati”, spune Gratian.

TRANSPORTATORI. Desi acest proiect prezinta multiple avantaje pentru protectia mediului, transportatorii rutieri de marfa nu imbratiseaza aceasta idee. Principala nemultumire a acestora o constituie costurile mai mari, chiar duble, pentru tranzitarea Romaniei. „Aceste initiative sunt niste utopii si o dovada de lipsa totala de respect fata de cetateanul acestei tari. Ar fi un dezastru pentru transportul de marfa, din cauza starii proaste a infrastructurii CFR. Exista in cateva tari din Europa transport rutier de marfa pe calea ferata. Acesta se foloseste preponderent pentru tranzitul acelor tari”, a spus Romeo Medan, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania. Transportatorii sunt nemultumiti de starea drumurilor. „Statul roman la care transportatorii platesc nenumarate taxe (rovinieta, accizele pe carburant etc.) nu este in stare sa amenajeze niste parcari. Acestea sunt obligatorii pentru respectarea timpilor de conducere si de odihna”, a spus Romeo Medan.

Sursa: Jurnalul National

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *