Transporturile in contextul modificarilor globale de mediu

Probleme de mediu generate prin transporturi
Mediul are o alcatuire sistemica, ceea ce inseamna ca orice modificare indusa uneia dintre componentele sale atrage la randul sau modificari in celelalte componente.Transporturile induc modificari in sistemul resurselor (hidrice, aer, materii prime, de recreere). Aceste modificari afecteaza la randul lor alte activitati umane. Prin cresterea concentratiei de gaze poluante in atmosfera se ajunge la modificarile climatice care afecteaza sistemul terestru in prezent (modificarea chp_transport.jpgcompozitiei atmosferei nu este datorata numai transporturilor; acestea impreuna cu alte activitati umane conjugate au determinat probleme actuale cu care se confrunta omenirea), cu impact direct asupra modelarii naturale a reliefului, utilizarii terenurilor, biodiversitatii si sanatatii umane.
Transporturile au o contributie importanta la producerea schimbarilor climatice. Relatia de baza dintre transporturi si schimbarile climatice este una simpla. Transporturile sunt aproape in intregime dependente de petrol. Petrolul, alaturi de alti combustibili fosili (carbune, gaze naturale), sunt principalele surse de dioxid de carbon, care impreuna cu alte gaze cu efect de sera determina modificari fara precedent in sistemul climatic.

Cele mai recente evaluari ale Comitetului Interguvernamental pentru Schimbari Climatice (IPCC) dovedesc o crestere a temperaturii cu aproximativ 3º C in secolul XX. Conform aceeasi surse in ultimii 100 ani, Pamantul a suferit o incalzire de 0.71°C, cresterea fiind mai pronuntata in ultimii 50 ani; temperaturile arctice au crescut de doua ori mai mult.
Transporturile reprezinta una din sursele pricipale de poluare a mediului. Problema impactului transporturilor asupra mediului si a sanatatii populatiei este foarte complexa, avand in vedere faptul ca nu a fost inca evaluat efectul pe termen lung al diferitelor tipuri de noxe. Complexitatea consta in faptul ca poluarea prin transporturi nu este intotdeauna una locala, aceasta influentand prin componentele dinamice ale mediului (aer, apa) zone mult mai extinse, efectele resimtindu-se la nivel global.
Efectele poluarii prin transporturi asupra mediului si sanatatii populatiei pot fi atat directe( ca urmare a expunerii la diversi agenti poluanti, fenomenelor climatice deosebite), cat si indirecte (din cauza activitatii agentilor poluanti asupa apei, solului si vegetatie).
Toate tipurile de transport se caracterizeaza prin poluarea complexa a mediului – datorita alcatuirii sistemice a acestuia si propagarii modificarilor de la o componenta la alta. Cu toate ca s-au facut progrese tehnologice si de carburanti, totusi poluarea prin transporturi a ramas la cote ridicate (pana in 2005 a crescut cu aproximativ 20%), cauza principala fiind scaderea numarului de ocupanti pe autovehicul.
Aria de dispersie a poluantilor depinde de factorii geografici, de localizare. Un relief plat caracterizat de prezenta permanenta a curentilor de aer faciliteaza dispersia substantelor poluante; in schimb depresiunile si vaile favorizeaza acumularea si persistenta poluantilor. Expunerea la agenti poluanti favorizeaza : o stare de disconfort pentru populatie, aparitia unor boli specifice, boli cronice si chiar deces.
Asupra celorlalte componente ale mediului modificarile sunt induse indirect, din cauza modificarilor din siastemul climatic: intensificarea desertificarii (in zonele afectate de secete), accelerarea eroziunii torentiale (in regiunile afectate de cantitati mari de precipitatii),

Emisiile de gaze cu efect de sera din transporturi
Cotele emisiilor de gaze cu efect de sera se diferentiaza pe tipuri de transport, cele mai mari cantitati de astfel de gaze fiind emise de transporturile: aerian, rutier si maritim. Aceste trei tipuri de transporturi se constituie in factori de degradare a mediului natural nu numai prin emisiile de gaze ci si prin alte elemente perturbatoare, cum ar fi: poluare fonica, cresterea numarului de accidente si a victimelor acestora.
La nivelul Uniunii Europene circa 28% din emisiile de gaze cu efect de sera sunt datorate transporturilor si 84% dintre acestea revin transportului rutier, cu mentiunea ca 10 % provindin traficul rutier urban. In Uniunea Europeana 26% din emisiile de CO2 sunt realizate de transporturi. Pana in 2010 se estimeaza ca emisiile de CO2 vor ajunge la o pondere de 30%.
Cele mai mari emisii de NOx sunt cauzate de transportul rutier (59%); cu mentiunea ca acest sector face si cele mai multe progrese.Emisiile de NOx au o viata lunga, ramanand in atmosfera 150 de ani. Autoturismele si autovehiculele grele, in special cele de transport marfa sunt responsabile pentru cele mai mari emisii de NOx.
Reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera este o prioritate in prezent, cautandu-se solutii de inlocuire a combustibililor fosili cu surse de energie nepoluanta, sau csaderea emisiilor prin imbunatatirii tehnologiilor. In acest sens s-au facut progrese semnificative pentru toate tipurile de transport, dar rezultatele nu au fost cele scontate(Fig 3). Emisiile datorate de exemplu transportului rutier, au continuat sa creasca chiar daca tehologiile invechite au fost inlocuite cu unele performante. Acest lucru a fost posibil datorita in special scaderii numarului de ocupanti pe autovehicul si cresterii numarului de autoturisme introduse in circulatie.

Transporturile si consumul de energie
Consumul de energie din transport este strans legat de dezvoltarea economica si in aceste conditii transportul rutier consuma cea mai multa energie, fiind responsabil pentru aproape 90% din consumul total de energie datorat acestu sector economic. Reducerea consumului de combustibili fosil din transporturi poate fi realizata prin imbunatatirea eficientei energetice si prin directionarea cererii din transporturi catre modalitati mai putin consumatoare de energie

Reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera din transporturi
In concordanta cu conceptul de dezvoltare durabila poate fi definita notiunea de transport durabil astfel : acel sistem complex care sa satisfaca necesitatea de mobilitate a generatiilor actuale, fara a deteriora factorii de mediu si sanatatea, si care sa eficientizeze consumurile energetice astfel incat sa fie posibila satisfacerea necesitatii de mobilitate a generatiilor viitoare.
Masurile specifice dezvoltarii unui sistem de transport durabil in marile orase sunt:introducerea unor taxe pe carburanti, parcare, impozite anuale pentru detinerea unor autovehicule etc;interzicerea traficului auto in anumite zone istorice sau centrale;dezvoltarea unor retele infrastructurale pentru ciclisti si pietoni;incurajarea transportului public (in special a autovehiculelor nepoluante) si delimitarea utilizarii anumitor trasee; constrangerea scoaterii din uz a autovehiculelor vechi;constrangerea intretinerii periodice a vehiculelor; limitarea vitezelor;incurajarea amenajarii unor spatii de parcare (parcaje etajate).
In acest context Comisia Europeana a propus circa 60 de masuri pentru dezvoltarea unui sistem de transport capabil sa modifice ponderea modurilor de transport, sa revitalizeze transportul feroviar, sa promoveze transportul maritim si fluvial si sa controleze cresterea transportului aerian. La nivelul Uniunii Europene s-au luat masuri cu scopul de a inlocui 5,75% din totalul combustibilului fosil folosit in transport (benzina si motorina) cu biocombustibili pana in 2010.
Exista in prezent o serie de programe, in desfasurare, care au ca obiectiv principal reducerea impoctului negativ al trasnporturilor asupra mediului.
Concluzii
In conditiile necesitatii reducerii traficului, totusi pana in anul 2005 transportul de persone a crescut cu 20% in timp ce volumul marfurilor a crescut cu 30%, comparativ cu anul 1990. De asemenea o tendinta generale de crestere s-a inregistrat si pentru celelaltetipuri: transportul aerian de persoane a crescut cu 96% in acelasi an, urmat de transportul cu masinile personale. Cresterea este datorata si unei infrastructure mai bune si extinderii spatiale ceea ce explica si cresterea volumului transportat. Pe viitor se presupune o crestere a trasporturilor rutiere si a celor aeriane; sunt preconizate ca vor creste cu 36%, respectiv 105% intre 2000 si 2020 in statele UE (25).
In ciuda progreselor inregistrate de-a lungul timpului, transporturile continua sa fie o povara, mai ales prin prisma emisiilor de gaze cu efect de sera, studiile au aratat ca imbunatatirea tehnologiilor nu poate rezolva problemele prevazute pentru viitor, fiind necesara intensificarea eforturilor pentru imbunatatirea sa, si nu in ultimul rand reducerea contributiei acestui sector la schimbarile climatice.
Emisiile de gaze cu efect de sera din sectorul transport sunt evident in crestere, imbunatatirea eficientei energetice a diferitelor sectoare din transport si introducerea biocombustibililor nu sunt suficiente pentru reducerea cresterea emisiilor de gaze cu efect de sera din transporturi.

Surse: reports.eea.europa.eu; themes.eea.europa.eu; epp.eurostat.ec.europa.eu; www.anpm.ro;                                                                                                                        Liliana Dumitrache (2004), Starea de sanatate a populatiei Romaniei- o abordare geografica, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *