Trend anormal pe piata auto, alimentat de timbrul de mediu

    Trend anormal pe piata auto, alimentat de timbrul de mediu
    Trend anormal pe piata auto, alimentat de timbrul de mediu

    2014 a fost al doilea an consecutiv consecutitv de cand numarul reinmatricularilor este sub cel al inmatricularilor de masini second-hand din import. Este o situatie anormala, cauzata de timbrul de mediu, care produce efecte negative, spun oficialii Autovit.ro. Vezi cum arata in ansamblu radiografia pietei auto de anul trecut si ce ne asteapta in 2015.

    Pentru piata auto din Romania, anul 2014 a fost unul linistit, fara schimbari legislative care sa influenteze puternic tendintele de cumparare. Numarul de masini noi cumparate a cunoscut o crestere procentuala mai mare fata de cel a masinilor second hand, iar numarul autoturismelor reinmatriculate a incercat sa se redreseze dupa blocajul adus de timbrul de mediu din anul 2013.

    In 2014, piata masinilor noi a inregistrat crestere dupa sase ani consecutivi de scadere ce au dus-o de la peste 300.000 la sub 60.000 de unitati. Anul trecut numarul autoturismelor noi inmatriculate a urcat cu 21,6% fata de 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decat primul. Un factor important care a dus la aceasta crestere a fost programul Rabla, care a inceput in martie si a generat un sfert din vanzarile totale, coreland eficient cererea cu oferta.

    In ultimii ani, piata masinilor second-hand din import a oscilat foarte mult, dar in 2014 variatia a fost doar de -1%. Primele patru luni ale anului trecut au fost mai slabe decat lunile corespondente din 2013, insa spre final de an lucrurile s-au schimbat si situatia s-a mai echilibrat.

    Cele mai afectate tranzactii cu masini au fost reinmatricularile, adica autoturismele second-hand tranzactionate pe plan intern. Intrucat 2013 a fost un an dezastruos din cauza blocajului adus de timbrul de mediu, 2014 nu a putut compensa scaderea de 150.000 de unitati din anul anterior, dar totusi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre mai mari decat in 2013 si, per total, segmentul s-a incheiat pe plus (5,7%).

    “Anul 2014 este al doilea an consecutitv de cand numarul reinmatricularilor este sub cel al inmatricularilor de masini second-hand din import. Este o situatie anormala, care produce efecte negative, mai ales pentru piata de masini noi. Constatam ca timbrul de mediu aplicat masinilor deja inmatriculate blocheaza tranzactionarea buy-back si trade-in a masinilor Euro 3 si Euro 4. O solutie pentru aceasta problema poate fi reducerea treptata, adica in 2-3 ani, a valorii timbrului de mediu la valori suportabile de 100-200 de euro. Astfel timbrul de mediu nu ar mai fi un factor blocant al tranzactiilor, iar veniturile la buget s-ar completa cu incasarile din impozitul anual calculat dupa o formula noua”, spune Mihai Cune, business manager Autovit.ro.

    Datele extrase din platforma Autovit.ro, cel mai mare site de anunturi auto, arata ca pretul este cel mai important element pentru clientul de masina second-hand. Cu toate acestea, in 2014 ponderea masinilor de sub 5.000 de euro a scazut pe Autovit.ro, crescand numarul celor de peste 10.000 de euro, in principal datorita masinilor second hand importate.

    In functie de norma Euro, segmentul care a crescut exploziv in 2014 este cel al masinilor Euro 5. Numarul de anunturi a urcat cu 30%, iar ponderea acestor masini pe Autovit.ro aproape ca s-a dublat anul trecut. De asemenea, si anunturile pentru masini Euro 6 au cunoscut o crestere impresionanta de 150% in 2014 fata de 2013.
    In concluzie, anul 2014 a fost unul care a marcat o usoara crestere a pietei auto.

    In 2015, piata masinilor noi ar putea sa creasca fata de anul in curs, ajutata de desfasurarea eficienta a programului Rabla. Programul de reinnoire a parcului auto trebuie atent supervizat, deoarece cu ajutorul lui s-au vandut 17.000 de masini in 2014, numar care poate creste semnificativ in 2015.

    Iar pentru piata masinilor second hand este necesara o revigorare printr-o reducere a timbrului de mediu pana la volori care sa nu mai blocheze tranzactiile, asigurand astfel o dinamica crescuta pe piata interna care pastreaza automat banii in economia locala si genereaza un plus de capital pentru cresterea segmentului de masini noi.

    Apartinand grupului Naspers, Autovit.ro este cea mai mare platforma online din Romania destinata vanzarii si cumpararii de masini noi si second hand.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *