Turnul solar – Solar Tower Technology – istoric si viitor

1
17

In 1903, colonelul spaniol Isidoro Cabanyes a descris un semineu solar in revista „La energia electrica”. O descriere a unor centrale electrice avand la baza semineurile solare a fost inregistrata in 1931 cu un autor german, Hanns Gunther. Incepand cu 1975, Robert E. Lucier a cerut patente pe un generator de putere de turn solar solar electric, iar intre 1978 si 1981 aceste patente au fost inregistrate in Australia, Canada, Israel si USA.

tower.jpgSolar Tower Technology combina principiile de a concentra puterea solara si puterea vantului.
Aerul de sub un acoperis circular translucid(numit colector) deschis la periferie este incalzit de radiatia solara si dirijat prin tiraj fortat spre baza unui turn foarte inalt, localizat in centru colectorului.
La baza turnului se amplaseaza una sau mai multe turbine de mare randament care vor functiona datorita curentului de aer fierbinte, care trece cu mare viteza pentru a iesi prin cosul turnului.

O prima realizare practica de prototip s-a pus in functiune in 1981/1982 la Manzanares (150 km de Madrid), Spania si a dus la rezultate uluitoare.
Proiectul a fost condus de firma Enviro Mission Limited in colaborare cu inginerul german Schlaich Bergermann, specialist in constructia de turnuri.

Sistemul necesita o investitie destul de mare, dar care ulterior se amortizeaza prin costurile mici de exploatare si a randamentului ridicat, turnul functionind atit ziua cit si noaptea.

Pentru marirea randamentului cu aproximativ 25%, sub acoperisul circular s-au montat serpentine din conducte care sunt umplute cu apa, inmagazinind ziua caldura , pe care o cedeaza aerului noaptea, turnul functionand 24 din 24 ore.

Date constructive: Manzanares prototype

Inaltimea turnuluit: 194.6 m
Diametrul turnului: 5.08 m
Raza acoperisului colector: 122.0 m
Inaltimea acoperisului: 1.85 m
Nr. palete pe turbina: 4
Tip profil paleta-pt. viteza fluid de min. 15m/sec: FX W-151-A
Diferenta de temperatura dintre aerul din colector si turn:min=20-35 grade
Puterea nominala de iesire: 50 kW
Suprafata acoperita cu plastic: 40’000 m
Suprafata acoperita cu sticla: 6’000 m
Costurile rezultate pentru energia livrata :0,07-0,11 Eur/KWh

Doua clipuri va vor face o imagine de ansamblu asupra acestui proiect spectaculos :

Dat fiind aceste rezultate se fac extinderi de proiecte si in alte zone din Europa, America de sud, Australia, Africa, China cu SOLAR TOWER de inaltimi de 1000m, diametre de 120m si puteri de iesire de 200MW
Cercetarile in acest domeniu au inceput inca din 1931, dar s-au materializat in 1982, iar din 1983 pina in anul 2000 studiile de calcul al sistemelor bazate pe observatiile asupra prototipului au ajuns foarte exacte permitind proiectarea unor mega turnuri asa cum va fi cel din Buronga, Wentworth Shire of New South Wales, Australia, finalizare in 2008 inca neanuntata oficial.

Principalele caracteristici in proiectarea viitoarelor turnuri solare :

Capacitate MW: 5 30 100 200
Inaltime m: 550 750 1000 1000
Diametre m: 45 70 110 120
Diametre colector m: 1250 2900 4300 7000
Energie GWh/an: 14 99 320 680

Surse: Energie Naturala, EnviroMission Limited, Schlaich Bergermann und Partner, Wikipedia

1 COMENTARIU

  1. Potrivit unor surse de la Spitalul de Urgenta, automobilul in care se afla Grigore Vieru s-a izbit violent de suportul unui panou de publicitate in regiunea comunei Danceni, Ialoveni. Maestrul se intorcea de la un concert ce a avut loc aseara la Cahul. La volanul automobilului se afla directorul adjunct al ansamblului „Joc”, care de asemenea este internat in sectia de reanimare.
    Accidentul s-a produs, potrivit politiei, din cauza conditiilor meteo nefavorabile si a vitezei excesive. Din cauza cetii, vizibilitatatea era practic zero, iar soferul se ghida dupa marcajul din mijlocul soselei. Suportul din ciment al panoului publicitar era amplasat chiar in centrul carosabilului care din acel loc se bifurca. Asa se explica faptul ca masina, un Opel Astra, s-a lovit violent de bucata de ciment. Poetul Grigore Vieru se afla pe bancheta din dreapta soferului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here