Un proiect finantat de UE a permis obtinerea primului kerosen “solar”

Un proiect finantat de UE a permis obtinerea primului kerosen “solar”
Un proiect finantat de UE a permis obtinerea primului kerosen “solar”

Un proiect de cercetare finantat de UE, denumit SOLAR-JET, a permis obtinerea, in premiera la nivel mondial, a unui combustibil “solar” pentru aeronave pe baza de apa si dioxid de carbon (CO2). Cercetatorii au evidentiat pentru prima data cu succes intregul lant de productie a kerosenului regenerabil, utilizand lumina concentrata ca sursa de energie cu temperatura inalta. Proiectul se afla inca in faza experimentala: in conditii de laborator, cu ajutorul luminii solare simulate, s-a obtinut un pahar de combustibil. Cu toate acestea, avand in vedere rezultatele obtinute, se poate spera ca, in viitor, toti combustibilii lichizi pe baza de hidrocarburi ar putea fi produsi din lumina solara, CO2 si apa.

Comisarul european pentru cercetare, inovare si stiinta, Máire Geoghegan-Quinn, a declarat: “Prin aceasta tehnologie, am putea obtine candva un combustibil mai curat si usor de produs pentru aeronave, autovehicule si alte mijloace de transport. Astfel, securitatea energetica ar putea spori considerabil, iar unul dintre principalele gaze cu efect de sera responsabile pentru incalzirea globala ar putea fi transformat intr-o resursa utila.

Procesul

Intr-o prima etapa, s-a utilizat lumina concentrata – care simula lumina solara – pentru a converti dioxidul de carbon si apa in gaz de sinteza (singaz) intr-un reactor solar cu temperatura ridicata care contine materiale pe baza de oxizi de metal, dezvoltate la Universitatea ETH Zürich. Gazul de sinteza (un amestec de hidrogen si monoxid de carbon) a fost apoi convertit de Shell in kerosen, prin procesul “Fischer-Tropsch”.

Desi producerea gazului de sinteza cu ajutorul radiatiei solare concentrate se afla inca intr-un stadiu incipient de dezvoltare, transformarea gazului de sinteza in kerosen este deja utilizata la scara mondiala de mai multe companii, inclusiv de Shell. Combinarea celor doua abordari ar putea permite o aprovizionare sigura, sustenabila si adaptabila cu combustibil pentru aeronave, dar si cu motorina si cu benzina, sau chiar cu materiale plastice. Combustibilii obtinuti prin metoda “Fischer-Tropsch” sunt deja certificati si pot fi utilizati de vehiculele si de aeronavele existente fara a fi necesare modificari ale motoarelor acestora sau ale infrastructurii de combustibil.

Context

Proiectul SOLAR-JET, cu o durata de patru ani, a fost lansat in iunie 2011 si este finantat de UE cu 2,2 milioane EUR din cel de Al saptelea program-cadru pentru cercetare si dezvoltare tehnologica (PC 7). Proiectul SOLAR-JET reuneste organizatii de cercetare din mediul academic si din industrie [ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), Shell Global Solutions si ARTTIC, partenerul responsabil cu gestionarea].

In urmatoarea etapa a proiectului, partenerii intentioneaza sa optimizeze reactorul solar si sa evalueze daca tehnologia poate functiona la o scara mai larga si la costuri competitive.

Gasirea de surse de energie noi si sustenabile va ramane o prioritate in cadrul programului de cercetare si inovare al UE, Orizont 2020, lansat la 1 ianuarie 2014 pentru o perioada de sapte ani. In cadrul cererii de propuneri Competitive Low-Carbon Energy (energie competitiva cu emisii reduse de dioxid de carbon), publicata la 11 decembrie anul trecut, Comisia a propus investitii de 732 de milioane EUR in acest sector, pentru o perioada de doi ani. Cererea de propuneri include o tema privind dezvoltarea urmatoarei generatii de tehnologii pentru biocombustibili si pentru combustibilii alternativi sustenabili.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *