Verde…pentru „Casa Verde”

A rescris istoria drumurilor din Neamt. In prezent, se afla la conducerea Administratiei Fondului pentru Mediu, o institutie importanta, pentru ca scopul sau este de a dezvolta proiecte si programe de mediu. Noul presedinte al Administratiei Fondului pentru Mediu, Vlad Marcoci ne-a raspuns la intrebari pe teme diverse, de la „Casa Verde” pana la situatia spatiilor verzi.

In ce stadiu se afla derularea programului Rabla si ce se intampla cu prima etapa a acestui program?

Programul Rabla a fost demarat. El se desfasoara in conditii optime, chiar unii solicitanti au indeplinit deja norma pentru care s-au angajat si chiar au facut o solicitare a numarului de masini pe care doresc sa le includa in acest program.

Programul Rabla are cateva componente clare fata de anul trecut si anume: prima a crescut pana la 3800 de lei, sunt incluse in program masinile mai vechi de zece ani, ceea ce ne face sa speram ca numarul de masini care vor fi scoase din parcul national sa fie mult mai mare decat anul trecut, avand in vedere ca prevederile prin buget sunt de 60000 de unitati pentru acest an.

In momentul de fata exista deja un referat transmis catre Ministerul Mediului, cu privire la  modificarea ordinului ministrului sau mai bine zis, modificarea ghidului prin care se deruleaza acest program, in sensul ca cei care realizeaza suta la suta din obiectiv, mai repede, pot depune o cerere in sensul de a li se aloca un numar maxim de masini fata de cel initial, din transa a doua, astfel incat programul sa fie mai flexibil si sa nu existe intreruperi.

Ministrul Mediului a declarat ca se gandeste la implicarea societatilor comerciale in acest program. Exista deja un proiect in acest sens sau se afla in etapa preliminara?

Aceasta idee poate fi materializata prin amendamente la Ordonanta de Urgenta care a promulgat acest program, ordonanta, care se afla in momentul de fata spre validare in Parlament si acest lucru poate fi introdus in etapele urmatoare.

Cand se termina prima etapa a programului?

Prima etapa a programului se termina pe 7 mai. Pana la aceasta data ar trebui ca cei care au solicitat un numar de masini si nu indeplinesc conditiile, sa poata sa faca cereri de renuntare, iar cei care indeplinesc conditiile sa faca deja cereri pentru transa a doua, urmand ca in partea a doua cererile de renuntare sa fie alocate pentru transa a doua.

Inseamna ca Rematul a intrat in linie dreapta daca discutam de un numar asa de mare de masini, avand in vedere faptul ca in luna martie, cateva Rematuri se plangeau ca nu a intrat nicio masina in curte. Este vorba si de eliberarea creditului de catre banci?

Nu cred ca este vorba de acest lucru. In primul rand, observam un numar mare de masini la Dacia, care pe langa aceasta prima de casare, pe care o acorda statul, au adaugat  reduceri substantiale, ceea ce face din Dacia un automobil ieftin. Masinile cu un pret mai mic se pot achizitiona mai usor, cu cash, ceea ce face ca numarul acestora sa fie mai mare.       Estimam ca in momentul in care bancile vor reveni cu conditii favorabile de creditare, numarul acestor masini sa creasca si chiar se analizeaza posibilitatea de a se oferi aceasta prima de casare si pentru cei care beneficiaza de leasing. Acestea sunt doua modificari pe care Ministerul Mediului doreste sa le promoveze, in primul rand alocarea pentru persoane juridice, dar si alocarea in sistem de leasing, avand in vedere ca, in momentul de fata, exista doar prevederea celor care achizitioneaza in sistem de rate. Deosebirea este ca cel care achizitioneaza in rate este deja propietarul masinii, urmand ca el sa-si plateasca ratele catre banca, pe cand in sistemul de leasing,  propietarul ramane firma de leasing.

In cazul in care 60000 de unitati se vor termina inainte de sfarsitul anului, exista posibilitatea unei suplimentari?

Interesul nostru este sa ducem la bun sfarsit acest program, iar in conditiile in care numarul de masini va fi epuizat inainte de sfarsitul anului, cu siguranta vom vedea in ce conditii bugetul poate fi suplimentat.

Verde….pentru „Casa Verde”

,,Casa verde” a fost un proiect lansat cu surle si trambite, s-a ajuns in anul 2008 la depuneri de acte, la cozi lungi, dupa care s-a luat decizia ca noul proiect ,,Casa verde” sa iasa pe piata si sa se deruleze dupa un ghid foarte clar stabilit. Unde ne aflam in momentul de fata?

In momentul de fata, ghidul este elaborat, este postat pe site-ul AFM si poate fi studiat sau pot fi trimise propuneri de imbunatatire ale acestuia. In cursul saptamanii trecute a fost trimis spre studiu si asociatiilor judetene, Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene, Asociatiei de Municipii, Asociatiei de Oras, urmand ca in maxim doua saptamani, acesta sa aiba forma finala si sa se poata incepe derularea acestui program.

Pot spune ca ghidul este modificat esential fata de fostele prevederi, pentru ca in forma in care a fost elaborat risca sa se incurce foarte tare si spun acest lucru deoarece Administratia Fondului pentru Mediu nu avea personal suficient pentru a implementa acest program. Reamintesc erau alocate un numar de 16000 de unitati care ar fi trebuit sa fie verificate de catre personalul AFM si in acest sens, consideram ca este mult mai eficient sa asiguram o descentralizare a deciziei de la nivelul Administratiei pentru Mediu catre Administratia Publica Locala, care cu siguranta este mai aproape de fenomenul din teritoriu, poate elabora proiecte, poate sa le implementeze si poate sa le verifice ulterior, avand la dispozitie structurile necesare pentru acest lucru, fiind cunoscut faptul ca primariile, consiliile judetene au servicii tehnice de specialitate. Tot unitatile administrativ teritoriale vor realiza si procedurile de achizitie.

A ramas valabila acreditarea, asa cum a fost stabilita initial in proiect?

Nu mai este vorba de nicio acreditare, atata timp cat se deruleaza ca orice alta investitie pe care o realizeaza primaria sau consiliul judetean. Ma refer la faptul ca primaria elaboreaza proiectul, il depune la Administratia pentru Fondul de Mediu, acesta este aprobat, ulterior se deruleaza procedurile de achizitie publica conform legii, dupa care se trece la executie si receptia finala a obiectivului.

Orice persoana fizica sau juridica urmeaza acelasi traseu?

Exista o prevedere foarte importanta, si anume ca nici administratia publica locala si nici cea centrala nu pot intra in asociere cu persoane fizice. Vor fi, astfel, eligibile pentru a intra  in acest program, unitatile administrativ teritoriale ca si beneficiari, care pot depune proiecte pentru obiectivele aflate in propietate, ma refer aici la scoli, gradinite, spitale, dar si printr-un contract de mandat, cu asociatiile de locatari, constituite ca persoane juridice, doar asa pot lucra. Administratia Publica Locala poate face un contract de mandat cu Asociatia de Propietari.

Ca persoana fizica, in prezent mai poate accesa cineva acest proiect? Procentele finantarii au ramas aceleasi: 10% si 90%?

Persoanele fizice pot accesa de acest proiect doar daca sunt constituite in asociatii. Un grup de 4 – 5 proprietari de case isi fac o asociatie de proprietari, persoana juridica si apoi mandateaza consiliul local sau primaria.

Referitor la procente, in momentul de fata exista propunerea ca Administratia Fondului pentru Mediu sa ofere 70% din valoare, urmand ca restul de 30% sa fie sustinut de asocierea dintre primarie si asociatiile de proprietari.

Cat inseamna 30%?

Acest lucru va ramane la latitudinea celor doi parteneri, care doresc sa implementeze acest program. Fiecare primarie in parte, fiecare consiliu in parte isi stabileste cuantumul din cei 30%, cu care doreste sa contribuie la acest proiect.

Trebuie explicat faptul ca s-a modificat urmatorul lucru. Agentii economici aveau denumirea de instalatori si ei erau cei care purtau, practic, responsabilitatea, dar Administratia Fondului pentru Mediu nu putea sa-i verifice in niciun fel pentru ca sunt 16000 de unitati si avem un numar de 30 de persoane la implementare. Deci cu siguranta, puteau exista fraude majore. Acum responsabilitatea ii va reveni primariei, care va trebui sa monitorizeze proiectul – una din obligatiile fondurilor nerambursabile.

Cand estimati ca va incepe acest proiect?

In doua saptamani ghidul va fi aprobat, urmeaza o perioada de doua saptamani pentru perioada de realizare a proiectelor, inca o luna de depunere a acestora si noi estimam ca undeva in vara sa se poata trece la executia acestor lucrari.

Care este bugetul total alocat pentru ,,Casa verde”?

Suma totala este de 310 milioane RON, la nivel national. Daca va fi un numar mai mare de proiecte care indeplinesc conditiile, dar nu exista finantare, ele vor ramane in asteptare pana la suplimentarea fondurilor. Deci este foarte posibil ca o parte dintre aceste proiecte sa fie finantate si la sfarsitul anului si de ce nu, acest program va fi unul multianual.

Exista proiectul „Casa Verde”, exista proiectul de anvelopare a blocurilor. La nivel de Guvern, a avut loc o discutie de corelare a acestor proiecte?

Da, acest lucru a fost adus in discutie. Colegii nostri de la Ministerul Dezvoltarii ne-au pus la dispozitie normele de aplicare, chiar inainte sa apara. Dupa ce veti parcurge ghidul, veti vedea ca ele sunt in concordanta cu normele pe care le aplica Ministerul Dezvoltarii, chiar si documentele am incercat sa fie aproape identice pentru a fi mai usor pentru asociatiile de propietari si pentru a avea o gandire unitara. Totodata, ambele proiecte, atat cele de anvelopare cat si cele de panouri solare, sunt implementate de Primarie.

Intre obligatie si necesitate


Cererea de spatii verzi va exista intotdeauna, cu atat mai mult cu cat in tara noastra exista acest deficit. Cum stam, in prezent, la acest capitol?

Ma bucur ca exista un interes deosebit si al primariilor din mediul rural, pentru ca trebuie sa recunoastem faptul ca desi in orase aceste initiative de a se realiza parcuri exista de foarte multi ani, in mediul rural nu prea erau intalnite.

Chiar zilele trecute am fost la receptia unui astfel de parc, localizat intr-o comuna mai indepartata, unde in plin camp a fost realizat un parc foarte frumos, acest lucru fiind util, indeosebi pentru copii.

In momentul de fata sunt pregatite documentele necesare pentru o Hotarare de Guvern de a fi introduse un numar de proiecte considerate castigatoare anul trecut, dar care nu au fost incluse la finantare din lipsa de fonduri, este vorba de proiecte lansate in luna ianuarie. Totodata s-a constituit comisia de analiza a proiectelor depuse in toamna anului trecut si speram ca in doua luni de zile aceasta analiza sa fie finalizata si atat proiectele din toamna anului trecut cat si cele din ianuarie sa fie realizate in cursul acestui an.

Cu siguranta, vor mai ramane sume necheltuite, astfel incat sa putem realiza in aceasta vara inca o sesiune de depunere de proiecte, care sa poata fi implementate ori in acest an, ori continuate lucrarile anul viitor. Dorim sa ne pregatim, deoarece parcurile au doua anotimpuri in care pot fi realizate, primavara si toamna si pentru a nu fi blocati de hotarari de guvern, la inceputul anului viitor vom pregati foarte bine activitatea, astfel incat, o parte dintre aceste parcuri sa fie realizate in primavara anului viitor.

Este posibil ca in Bucuresti sa creasca numarul parcurilor in detrimentul cartierelor rezidentiale?

Bucurestiul, ca si multe alte orase din tara sufera de acest lucru, iar vara betoanele si asfaltul fac ca viata sa fie de nesuportat. Fondul pentru Mediu ofera posibilitatea realizarii acestor investitii pe baza unor proiecte depuse. Sectoarele 1, 2 si 6 doresc sa faca parcuri si sunt convins ca si celelalte sectoare se vor informa si vor aplica astfel de programe.

Sursa: Infomediu Europa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *